Vakantie

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Vakantie

Bericht door PixellWarlord »

Hoi ik ga over 2 weken en 2 dagen om precies te zijn op vakantie, mijn vraag is nu wat moet er gebeuren met mijn Lasius niger koningin? Ik heb haar 4 dagen geleden gevangen, maar ken niemand die verstand heeft van mieren en haar wilt verzorgen. Wat is het beste wat ik nu kan doen? Thuis houden en veel voedsel geven genoeg water en suikerwater. Of haar mee nemen maar weet echt niet hoe ik op vakantie aan voedsel moet komen enzo. En nog snel een vraagje kan ik inplaats van Honingdauwsurrogaat ook honing van de Albert Heijn gebruiken?
cerris
Lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 juli 2013
Locatie: ede gelderland
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Vakantie

Bericht door cerris »

Je hebt een koningin gevangen zonder werksters? Zo ja dan kan ze makkelijk 4 weken nog zonder voedsel of iets. De rust zal haar zelfs goed doen.
1X Formica fusca
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Vakantie

Bericht door Antquetra »

Als je haar al in een reageerbuis hebt gestopt (voorzien van enkel water), dan in de kast leggen en de komende weken lekker met rust laten :-) Als je na je vakantie terug bent, kijk je even of alles goed gaat en vervolgens leg je haar weer mooi een aantal weken weg! Als ze al gepaard heeft, kun je haar het beste de volledige rust gunnen!
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door PixellWarlord »

Oke dus ik kan haar tot vrijdag de 23 juli lekker laten liggen zonder wat te hoeven doen?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Vakantie

Bericht door Sneeuwuil »

Ja, gewoon weg leggen in een kast of zo. Zorg wel dat er voldoende vocht is, zoals een reageerbuisje. Ze kunnen de eerste maanden zonder enige vorm van voedsel.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Mika »

De kast mag niet te warm worden. Dus niet in een kamer waar het 35°C wordt als je weg bent. Verder donker (of licht, maakt niet uit voor gynes), niet storen.
DUCKDUCKGO!
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door PixellWarlord »

Oke heel erg bedankt voor de reacties. En nog even een snel vraagje kan je gewoon honing uit de supermarkt met een beetje water geven aan mieren? Of moet het perse dat honingdauwsurrogaat zijn?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Mika »

Wij vinden suikerwater beter. Ikzelf heb frequent problemen gehad met honingwater.

Een gyne alleen hoef je niets te geven.
DUCKDUCKGO!
PixellWarlord
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 oktober 2016
Locatie: Zeeland
Gender:

Re: Vakantie

Bericht door PixellWarlord »

Nee ik weet dat ik nu nog niks hoef te geven. Maar bedankt dan weet ik dat ook weer.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Vakantie

Bericht door blitz »

Mika schreef:Wij vinden suikerwater beter. Ikzelf heb frequent problemen gehad met honingwater.

Een gyne alleen hoef je niets te geven.
Waarom vind je suikerwater beter?Ik geef mijn fusca altijd honing ( zonder water ) en ze zijn er gek op.Welke problemen heb je dan gehad mika?
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Vakantie

Bericht door Sneeuwuil »

PixellWarlord schreef:Oke heel erg bedankt voor de reacties. En nog even een snel vraagje kan je gewoon honing uit de supermarkt met een beetje water geven aan mieren? Of moet het perse dat honingdauwsurrogaat zijn?
Ik heb nog nooit honingdauwsurrogaat gegeven. Dat is zeker niet nodig.
JE gyne is het beste af als je niets doet. Nu weet ik dat het moeilijk is om niets te doen, maar ze heeft echt niets nodig de komende maanden.
Plaats reactie