Hoe denken jullie over Stevia?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Michiel1975
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 juli 2017
Gender:

Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door Michiel1975 »

Beste forumlezers,

Ik ben nog maar kort lid van familie van mierenhouders en lees dit forum met veel plezier en zuig alle informatie die hier voorbij komt zoveel mogelijk op.

Nu heb in het dagelijks leven een drogist dus ik vind ik het erg interessant wat jullie met de voeding doen. Nu zie ik veel berichten voorbij komen met suikerwater, honingdauwsurrogaat,enz. Maar hoe denken jullie over Stevia? Een natuurlijke variant op suiker? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Gebruikersavatar
ianvlug
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 juli 2017
Locatie: soesterberg(ouderlijk huis) / maassluis (eigen huis)
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door ianvlug »

Ik denk niet dat het veel waarde heeft voor de mieren want mieren hebben glucose nodig en stevia geeft alleen een zoete smaak.
1xMessor barbarus
1x Camponotus nicobaransis
1x Pseudolasius cibdelus
1x Camponotus herculeanus
1x Lasius brunneus
1x Myrmica sp
1x Crematogaster sp
Michiel1975
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 juli 2017
Gender:

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door Michiel1975 »

Er zit Steviaglycoside in als stof. Nou is mijn scheikunde niet zo heel goed dus als iemand het weet?
Gebruikersavatar
Lazarus
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door Lazarus »

Steviolglycosiden leveren geen kilocalorieën, geen energie dus. De enige reden dat mieren suiker eten is vanwege de energiewaarde, stevia kunnen ze dus niks mee. Misschien nemen ze het wel aan vanwege de zoete smaak, maar dat zou je moeten proberen.
"Onwetendheid is de moeder der hoogmoed."
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door Sneeuwuil »

Je zou er mee kunnen experimenteren, maar het zou best kunnen dat het voor mieren niet zoet smaakt. Daarbij heeft het geen voedingswaarde, dus anders dan experiment heeft het weinig nut.
tiesvl
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mei 2017
Locatie: Breda, Noord Brabant, Nederland.
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door tiesvl »

Misschien aan wat werksters in je tuin geven en kijken hoe zij het vinden? Niet dat alle mieren precies hetzelfde eten maar het geeft je een idee.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door Elan »

Even geleden nog een filmpje gezien waar iemand die zogenaam veel van gezondheid weet zijn mieren in de tuin liet kiezen tussen een aantal zoetstoffen en superspeciale biologische sucrose.
De mieren hadden na een nachtje de suiker meegenomen, maar de zoetstof laten liggen.

Conclusie: zoetstoffen zijn des duivels en je moet vooral biologisch eten. Toevallig verkoopt deze persoon biologische producten.

Neen. Het verschil ligt in de calorische waarde van het product... Verdere conclusies trekken slaat nergens op.


Als we overigens iets serieuzer willen praten: er is wel degelijk onderzoek gedaan naar zoet vs zoetstoffen. In fruitvliegen bijvoorbeeld is bekeken dat een zoetstof prima als beloning kan werken, maar alleen op de korte termijn. Voor lange termijn geheugen is namelijk de extra beloning nodig die ze krijgen van de vertering ("dat wat ik even geleden at smaakte niet alleen lekker, het was ook nog eens voedzaam!").
[Huetteroth W, Perisse E, Lin S, Klappenbach M, Burke C, Waddell S (2015) Sweet Taste and Nutrient Value Subdivide Rewarding Dopaminergic Neurons in Drosophila. Current Biology.]
Dabbert
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 augustus 2018
Gender:

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door Dabbert »

Stevia is een middel met geen calorien dus je hongert de mieren dan in principe uit wellicht met de dood tot gevolg...
............. . . ... .. ooo
L niger 4w
L niger 10w 1wrip
L niger 11w
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over Stevia?

Bericht door Mika »

Wat is dit forum toch heerlijk gevuld met tegendraadse mensen, die hardnekkig blijven steunen op de realiteit, in haar wetenschappelijke beschrijving.

All of the above.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie