Ingevroren fruitvliegjes

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Koenbril
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 augustus 2017
Gender:

Ingevroren fruitvliegjes

Bericht door Koenbril »

Hoi mierenliefhebbers,

Mag ik beginnen met jullie danken voor deze dit mooie forum. Met o.a. jullie hulp en kennis is het me gelukt om werksters te groot te brengen bij 3 gynes, gevangen in de afgelopen bruidsvlucht. Ze lijken het alle drie erg goed te doen. De eerste ronde werksters is bij alle drie de kolonies meteen op 10 uitgekomen. Dit aantal was ver boven verwachting en ik gok dat het iets te maken heeft met de temperatuur waar ze gelegen hebben (23C-28C)

Nu heb ik als voorbereiding een appel laten staan en daar fruitvliegjes op af laten komen. Ik heb het boterhamzakje dichtgemaakt en de fruitvliegjes zich voort laten planten. Deze heb ik vervolgens ingevroren om op die manier een voorraadje voer voor de kolonies te hebben. En lijkt alleen alsof ze de fruitvliegjes niet accepteren. 1 kolonie heeft het vliegje nu al een week laten liggen. Een andere kolonie heeft hem direct bij de rest van het afval (schalen van poppen) gelegd en de derde kolonie heeft er ook niet naar omgekeken.

Kan het zijn dat ingevroren fruitvliegjes uitgedroogd zijn? Klopt het dat ik lasius niger ook stukjes fruit (zoals appel) zou kunnen voeren? Of kan het zijn dat ze simpelweg nog geen proteïne nodig hebben? Omdat het meteen om 10 mieren per kolonie gaat leek het me dat ze snel al wat meer te eten konden gebruiken.

Alvast bedankt!

Snelle update:
De kolonie die het fruitvliegje bij het afval had gelegd heeft binnen 10 minuten na aanbieden van een "gewone" vlieg in drieen geknipt hem al mee naar binnen genomen.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ingevroren fruitvliegjes

Bericht door Hexednl »

Ik heb bij een aantal lasius gynes een fruitvliegje gedaan, de 1 at hem wel en de ander niet.
deze waren ook ingevroren dus... Mijn Messor barbarus kolonies pakken geen ingevroren fruitvliegjes aan.
Wel levende, dus ik denk dat het nogal verschilt per kolonie...
8-)
JStam
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 juli 2017
Locatie: Provincie Utrecht
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Ingevroren fruitvliegjes

Bericht door JStam »

Klopt, dit verschilt heel erg per kolonie volgens mij.

Mijn messor barbarus kolonie (ca 30 werksters) neemt bijv. juist weer wel ingevroren fruitvliegjes aan terwijl mijn Manica Rubida kolonie (ook ca 30 werksters) geen ingevroren fruitvliegjes aanneemt. Deze neemt dan weer wel erg graag levende of pas gedode vliegen aan (gewone).

Dus echt een kwestie van ontdekken en bijhouden/onthouden wat ze wel lusten en wat niet soms.
Koenbril
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 augustus 2017
Gender:

Re: Ingevroren fruitvliegjes

Bericht door Koenbril »

Oke, dan ga ik het een en ander uitproberen. Thanks!

Is het verstandig om fruit aan te bieden ook? Lijkt me goed om ze natuurlijke suikers aan te bieden. Iets beter dan simpel suikerwater plus fruit zal nog wel meer voedingstoffen in zich hebben relevant voor mieren?

Honingdauwsurrogaat maken wil ik ook nog gaan proberen. Heb alleen de materialen nog niet voor handen.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Ingevroren fruitvliegjes

Bericht door Paarsemier »

Sommige soorten eten fruit, andere niet. Je moet het gewoon proberen en als ze het lekker vinden kun je het blijven geven
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Plaats reactie