Honingdauwsurrogaat: verhouding eiwit/suiker ten opzichte van mieren behoefte

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Honingdauwsurrogaat: verhouding eiwit/suiker ten opzichte van mieren behoefte

Bericht door Nanitic »

Een tekort aan eiwit hindert de ontwikkeling van het broed. Mieren kunnen echter ook energie uit eiwit halen, mensen kunnen dat trouwens ook. Het is dus mogelijk om eiwit als primaire energie bron te gebruiken in plaats van suikers/koolhydraten. Dit is voor de meeste soorten echter niet gezond. Er is dus een optimale verhouding eiwit:suiker, in principe is dat dus genoeg eiwit voor het ontwikkelen van het broed, maar niet meer, en dan genoeg koolhydraten om de rest (de meerderheid) van de benodigde energie te leveren. De mieren weten zelf het beste hoeveel van beide ze nodig hebben!
Normaal gesproken bieden wij mierenhouders de twee macronutrienten apart aan (insecten en honing bijvoorbeeld). De mieren kunnen dan dus zelf kiezen hoeveel ze van welk eten. Dit maakt het makkelijk, het enige dat je hoeft te doen is van beide meer aanbieden dan ze op kunnen, of op zijn minst affentoe kijken of ze een grotere portie ook opeten.

Honingdauwsurrogaat is echter een combinatie van beide suiker en eiwit (in dit geval zijn het technisch gezien losse aminozuren en geen eiwit, maar gelukkig kunnen de mieren die zelf wel in elkaar zetten!). Het gebruik van honingdauwsurrogaat als primaire voedingsbron zou dus tot een verkeerde verhouding kunnen leiden, en als dit te extreem is kan dit erg slecht zijn.

Mijn vraag is dus als volgt: Hoe is de verhouding eiwit:suiker in honingdauwsurrogaat (per het recept op het forum) ten opzichte van de behoefte van mieren? In dit geval specifiek Lasius flavus, de behoefte kan natuurlijk verschillen per soort.
Is er iemand die voor lange tijd een Lasius flavus kolonie voornamelijk honingdauwsurrogaat gevoerd heeft?
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat: verhouding eiwit/suiker ten opzichte van mieren behoefte

Bericht door Floris »

De behoefte van mieren is onbekend.
In het recept van honingdauwsurrogaat zit meer eiwit dan in honingdauw. Je zou kunnen zeggen dat dat gecompenseerd wordt doordat de mieren minder ver hoeven te lopen dan in het wild, maar omdat de behoefte onbekend is, blijft dat speculatie.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat: verhouding eiwit/suiker ten opzichte van mieren behoefte

Bericht door Nanitic »

Als ik beide honingdauwsurrogaat en een andere suikerbron aanbiedt, zullen de mieren dan proeven dat er eiwit zit in het surrogaat, en de andere bron kiezen wanneer ze genoeg eiwit hebben?
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Honingdauwsurrogaat: verhouding eiwit/suiker ten opzichte van mieren behoefte

Bericht door pjpj001 »

Dit soort vragen kan je volgens mij enkel beantwoorden met uitgebreide onderzoeken en testen. Hiervoor is nog onvoldoende onderzoek gedaan. Als je wilt kan je ze altijd de 2 opties geven, maar omdat honingdauw surrogaat toch al vaak gebruikt is door leden hier op het forum en ik nog geen negatieve ervaringen ben tegen gekomen, lijkt het wel volkomen veilig en goed voor de mieren. Mieren hebben altijd hun voorkeur voor bepaald eten, en kiezen telkens dat wat ze liever hebben/meer nodig hebben. Variatie in voedsel lijkt me ook zeker iets positief en je hoeft ze niet enkel op een dieet van honingdauw surrogaat te houden.

In het wild heb je zowel het melken van bladluizen, het vangen van een insect, het vinden van een omgevallen cola blikje,.. (je snapt het idee). Net om die reden denk ik ook dat een overdaad aan eiwitten niet echt mogelijk is bij mieren, hun gemeenschappelijke magen maakt het ook mogelijk om voedsel op te slaan en weer uit te delen of af te geven.

Je kan altijd kolonies voorzien van insecten en suikerwater, anderen van honingdauw en weer anderen die alles aangeboden krijgen, dit lijkt me wel interessant om te testen.
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat: verhouding eiwit/suiker ten opzichte van mieren behoefte

Bericht door Nanitic »

Inderdaad, een divers dieet is wat ik mijn mieren voorschotel. Maar ik zal binnenkort mijn eerste Lasius flavus werksters verwelkomen, en deze vangen in het wild volgens mij geen insecten. Ik heb gelezen dat ze geen helden zijn in het eten van insecten, dus ik denk dat honingdauwsurrogaat dan maar een primaire voedselbron gaat worden.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat: verhouding eiwit/suiker ten opzichte van mieren behoefte

Bericht door Mika »

Ik merkte vroeger bij grotere kolonies toch soms talrijke 'fysogastrische' werksters, die ik nooit aantrof in grote nesten in de vrije natuur. Het ging dan om Lasius niger, die in heel compacte nesten zaten...

Dus obesitas bij mieren, het kan volgens mij wel...

Toen ik het surrogaat samenstelde, heb ik gewoon het aantal aminozuren tov honingdauw in de vrije natuur vertienvoudigd.

In de toen door mij gelezen artikels vond ik terug dat enkel suikerinhoud telde voor de mieren, niet aminozureninhoud, wat betreft honingdauw.

En inderdaad, er is ruimte voor experimenten.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie