Honingdauwsurrogaat maken

Vragen en info over voeding van mieren
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Harm »

Niet perse noodzakelijk. Maar mijn Camponotus substitutus eten veel liever surrogaat dan prooidieren. Voor het goed opvoeden van je kolonie is het dus eigenlijk wel een must.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Unexisted »

kjeld13 schreef:Maar het is niet noodzakelijk toch? Bij Camponotus sp.?
Het dieet van veel Camponotus sp. bestaat voornamelijk uit vloeibaar voedsel. Dit halen ze uit bloemen, de nectar, of uit het melken van bladluizen, honingdauw. Insecten worden nauwelijks meegenomen naar het nest toe. Dit baseer ik op de gegevens die ik had verzameld voor mijn Camponotus cruentatus blog.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door mn »

Zelfde ervaring.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door kjeld13 »

Geldt dit ook voor C. vagus, volgens mij zijn het aardige vleeseters?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Dat klopt, C vagus zijn flinke vleeseters. Mijn kolonie eet tientallen meelwormen per dag, die ze trouwens preferen boven de zachtere meelwormpoppen. (bij de meeste lastige vleeseters is dat net andersom.) In de vrije natuur heb ik tientallen bijenlijken in een nest van C vagus gevonden. 20 meter boven het nest was een bijenkolonie, waarschijnlijk aten ze gewoon de lijken op, en vingen ze de bijen niet zelf.
DUCKDUCKGO!
kjeld13

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door kjeld13 »

Ik kan ze ook net zo goed krekels geven (maatje 8), toch?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door mn »

De kleindere worden bij mijn Camponotus nigriceps enkel aanvaard, en dan zijn ze vaak nog eens erg kieskeurig. De ene wordt wel meegenomen en de andere laten ze gewoon liggen. Maar denk dat dat vaak van soort tot soort en van kolonie tot kolonie afhangt.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Everio »

En wie hier verkoopt die ampullen? Alhoewel 2,5 zak van die ijsklontjes wel teveel is voor mij!!

Niet eens zoveel plaats in de vriezer! Geen mogelijkheden om halve porties te maken? Of 1 zo'n zak kopen van iemand?

Wat gebeurt er als ik een hele ampul pak en maar de helft van de overige bestandsdelen?

Iig pb me als je me kan helpen! Egaal welke manier! :)
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Everio »

Everio schreef: Wat gebeurt er als ik een hele ampul pak en maar de helft van de overige bestandsdelen?
Iemand die me hier antwoord op zou kunnen geven?
Everio schreef: Of 1 zo'n zak kopen van iemand?
Kan iemand me hier misschien aan helpen? Ik heb Andreas een pb gestuurd voor 2 ampullen maar nog niks terug gekregen, en mijn miertjes komen hopelijk donderdag aan :)

En wil ze natuurlijk meteen het beste geven! :)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

De verhouding tussen aminozuren (de Aminobolan) en overige ingrediënten is bedacht om zo dicht mogelijk bij natuurlijk honingdauw te komen. Wat er precies gebeurt als je die verhoudingen verandert, weet ik niet. Ik verwacht niet dat je veel zult merken. Het is simpelweg onbekend wat voor het effect het precies weet.
Een zak ijsblokjes versturen per post, lijkt me geen goed idee.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Everio »

Nee klopt, dat versturen zal niet gaan werken, ik doelde dan ook meer op een toevallige meevaller als er iemand hier in de buurt zou wonen haha. En anders gewoon in de vriezer leggen en tegen pa zeggen dat hij zich maar aanpast ;) haha...

Nu maar eerst wachten op een reactie van Andreas op mijn pb :)
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Dakdoeve »

Ik heb vanmiddag glucose en ahornsiroop weten te scoren. Alleen aminobolan is wat moeilijker. Weet iemand waar dit verkrijgbaar is ? (In de omgeving van Emmen).
Via internet kan ik alleen per 50 ampullen ofzo bestellen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

Aminobolan is inderdaad alleen in grote hoeveelheden te krijgen. Je kunt op het forum vragen wie er een ampul voor je heeft.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Dakdoeve »

Ik heb vandaag bij de lokale sportschool 'amino x-plode' weten te bemachtigen. Eerst maar één ampul van 25 ml á 2,25 euro meegenomen.
Volgens de verkoper was dit de opvolger van Aminobolan. Nou weet ik niet of dit waar is maar ik ga er van uit dat dit allemaal niets uitmaakt ? Aangezien het voor mensen bedoeld is..
Dit heb ik vermengd met water, en dezelfde merken ahornsiroop en glucose als in de openingspost.

Ik heb +- 60 Lasius sp. gynes, waarvan 8 mogelijk flavus/umbratus/fuliginosus. De overige 52 zijn L.niger. Aangezien ik niet weet welke soorten die 8 precies zijn (en ik dus ook niet weet of ze voedsel nodig zijn, lasius niger schijnt een hele poos zonder te kunnen, maar die overige soorten volgens mij niet allemaal) heb ik al deze 8 nu een in mijn mengsel gedompeld watje, of een pilstripje (had ik maar 5 van) gegeven. Morgen maar eens kijken wat ze er van gemaakt hebben :)
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Dakdoeve »

Hoe lang kan ik dit spul trouwens laten liggen, voordat ik het moet verversen ?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

Wat bedoel je met 'laten liggen'?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Dakdoeve
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 juni 2010
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Dakdoeve »

Ik heb nu een paar druppels op een pilstripje bij de mieren in hun plastic bakje gelegd, en bij de mieren die in een reageerbuis zitten, heb ik een watje, ondergedompeld in honingdauwsurrogaat, gelegd.
Wat ik bedoel is hoelang ik de mieren hiervan kan laten snoepen, voordat het bederft.
Het is maar één gyne die er van snoept dus ze maken het niet op.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

Na een dag is het ingedroogd. Dan wordt het eerst plakkerig en dan wit en hard. Dan kunnen de mieren er niets meer mee. Je moet het dus elke dag of om de dag geven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Floris schreef:De verhouding tussen aminozuren (de Aminobolan) en overige ingrediënten is bedacht om zo dicht mogelijk bij natuurlijk honingdauw te komen. Wat er precies gebeurt als je die verhoudingen verandert, weet ik niet. Ik verwacht niet dat je veel zult merken. Het is simpelweg onbekend wat voor het effect het precies weet.
Een zak ijsblokjes versturen per post, lijkt me geen goed idee.
Wat hier staat is niet helemaal waar. De concentraties van de stoffen in natuurlijke honingdauw (vooral suikers(trehalose) en aminozuren) verschillen afhankelijk van de soort bladluis (belangrijkste) en de waardplant (minder belangrijk) tot een factor 10. Mieren worden vooral aangetrokken door hogere suikerconcentratie, en niet door hogere aminozuurconcentraties. Dit is een beetje contra-intuïtief, ik zou verwachten dat de aminozuren, die ten opzichte van de suikers relatief weinig voorkomen in honingdauw, de doorslaggevende factor zouden zijn. Maar het is zo niet, en er zal dus een evolutionair goede reden voor zijn.

Nu zijn de aminozuren in het surrogaat 10 keer hoger geconcentreerd dan de hoogst gemeten concentratie in natuurlijk honingdauw (zo gek veel resultaten bestaat er wel niet van). De redenering is dat mieren in onze buitenwerelden veel minder suikers verbranden door rond te lopen, dan in de vrije natuur, waar bepaalde dominante soorten paden tot honderden meters lang aanleggen. Men heeft geoppperd dat werksters de grootste hoeveelheid van de suikers in natuurlijke honingdauw gebruiken door de honingdauw te verzamelen, en dat ze netto een mengsel met een veel hogere concentratie aminozuren aanbieden in het nest. De concentratie aminozuren van het honingdauwsurrogaat is daarop gebaseerd.

Je bent natuurlijk vrij om de concentratie aan aminozuren nog eens 10 keer te verlagen.
DUCKDUCKGO!
Meesz
Lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 22 mei 2011
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Meesz »

Zal mijn Camponotus ligniperda kolonie dit ook graag lusten ze zijn nogal moeilijke eters ;) ?
Op het moment:
-Niks.. :(
___________________________
Kolonies ooit gehouden:
Lasius niger
Myrmica rubra
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door efbi »

Honingdauwsurrogaat wordt bij mijn weten door elke kolonie aanvaard. ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
MeneerAart
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 september 2011
Locatie: Delft
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door MeneerAart »

Fantastisch idee, dat invriezen in ijsblokzakjes!
Dat maakt het handlen van het spul stukken gemakkelijker.
Gewoon een portie afscheuren, laten ontdooien en klaar.

Maar als je geen water aan het mengsel toevoegt,
bevat het zoveel suikers, dat schimmelen en vergisten
eigenlijk niet kan optreden.

Dus een hoeveelheid van dit concentraat dagelijks aanlengen
met water voor gebruik is ook een optie en scheelt veel gedoe.
mier (“ant”) +‎ neuker (“fucker”)
(pejorative, vulgar) a petty person who makes a pointless fuss about insignificant details or issues, a nitpicker
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door mn »

Ik heb dit ook toegepast en ik vind een erg onhandig boeltje! Aangezien het niet volledig bevriest, of daar lijkt het hier toch op. Krijg je bij het openscheuren van de zakjes steeds een plakkerig boeltje. Voor je het weet hangt de hele diepvriezer vol. Je krijgt ze moeilijk uit de zakjes, daar ze zo glibberig zijn.

Vroeger had ik een hele lading spuiten welke ik gewoon kon vullen en in de vriezer leggen. Ik moest toen gewoon een spuit uitnemen en laten ontdooien.

Mijn mening.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Elan »

Mijn ervaring is dat zo'n zak inderdaad wel een hele tijd in de vriezer moet liggen om goed bevroren te zijn. Bij het verwijderen ontdooit het inderdaad heel snel en krijg je enigszins plakkerige vingers, maar daar stoor ik me zelf niet aan.
Een eenmaal aangebroken zak bewaar ik in een extra tasje, of zo'n druk-en-sluit zakje, om de rest van de vriezer te beschermen.
Kortom, ik vind dat er prima mee te leven valt.

Ik vind het invriezen van spuiten overigens wel een charmant idee, maar je hebt wel bergen daarvan nodig wil je een grote lading willen bewaren :).
kjeld13

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door kjeld13 »

Ik bewaar het in bekers met een draaibare deksel. Als ik het nodig heb laat ik een beker ontdooien, draai ik de deksel eraf, en haal ik de hoeveelheid eruit die ik nodig heb. Geen geklooi met (ijsblok)zakjes.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Phantom »

kjeld13 schreef:Ik bewaar het in bekers met een draaibare deksel. Als ik het nodig heb laat ik een beker ontdooien, draai ik de deksel eraf, en haal ik de hoeveelheid eruit die ik nodig heb. Geen geklooi met (ijsblok)zakjes.
Dat klinkt als een goed plan. Ik heb de grootste moeite om die halfbevroren zak honingdauwsurrogaat netjes in een kleiner potje over te scheppen/gieten.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door efbi »

kjeld13 schreef:Ik bewaar het in bekers met een draaibare deksel. Als ik het nodig heb laat ik een beker ontdooien, draai ik de deksel eraf, en haal ik de hoeveelheid eruit die ik nodig heb. Geen geklooi met (ijsblok)zakjes.
Kan het geen kwaad dat je het honingdauwsurrogaat steeds opnieuw ontdooit en weer invriest? Of veranderd dit niets aan de kwaliteit?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Phantom »

efbi schreef:
kjeld13 schreef:Ik bewaar het in bekers met een draaibare deksel. Als ik het nodig heb laat ik een beker ontdooien, draai ik de deksel eraf, en haal ik de hoeveelheid eruit die ik nodig heb. Geen geklooi met (ijsblok)zakjes.
Kan het geen kwaad dat je het honingdauwsurrogaat steeds opnieuw ontdooit en weer invriest? Of veranderd dit niets aan de kwaliteit?
Dit zou niet uit moeten maken. Er zitten geen bestandsdelen in die kapot kunnen vriezen. Bij 'gewoon' voedsel is dat anders, waarbij cellen en andere structuren kapot kunnen gaan door ijskristallen. Voor mieren maakt dat ook weinig uit, waarschijnlijk, zolang het maar vochtig genoeg is om op te kunnen nemen.
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door efbi »

Ok, bedankt nu snap ik ook waarom het geen kwaad kan. ;)
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door freek114 »

Ik kan de foto's niet zien :?
Er staat een cirkel met een streep er door bij elke afbeelding vakje.
Als ik er op klik kom ik op een pagina van picasa.
En er staat:
Sorry, die pagina is niet gevouden.
Plaats reactie