Honingdauwsurrogaat maken

Vragen en info over voeding van mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

In de vrije natuur zullen veel soorten bladluizen melken. Bladluizen produceren honingdauw van het plantensap dat ze opzuigen. Ze hebben aminozuren nodig om te groeien, maar er zitten er relatief weinig in het oorspronkelijke plantensap. Daarom drinken ze grote hoeveelheden plantensap, halen de aminozuren eruit, en scheiden de rest van het sap, dat nog heel veel suikers bevat, uit. In honingdauw zitten dus relatief veel suikers, en een kleine hoeveelheid aminozuren. Sommige bladluizen gooien de honingdauw weg, sommige laten het vallen, en weer anderen hebben een speciale relatie met mieren ontwikkeld, die de honingdauw opdrinken in ruil voor bescherming. In de darm van de bladluis leven micro-organismen die de aminozuren nog kunnen bewerken en omzetten. Sommige aminozuren kunnen op die manier een grotere concentratie verkrijgen in honingdauw, dan in plantensap. Mieren worden aangetrokken door suikeroplossingen, en nog sterker door de combinatie van suiker- en aminozuuroplossing van honingdauw.

Honingdauwsurrogaat is een poging om gemakkelijk en in relatief grote hoeveelheden een vloeistof te maken die voor de mieren eenzelfde voedingswaarde heeft als honingdauw.

Benodigdheden voor ongeveer 650 ml honingdauwsurrogaat:
  • 22 ml Aminobolan (precies een ampul, van Sanas).
    50 ml esdoornsiroop (bijvoorbeeld te koop bij een natuurvoedingswinkel; prijzig, ik betaalde €10 voor een flesje).
    130 g glucose (ook dextrose of druivensuiker genoemd, ik heb het ook bij een natuurvoedingswinkel gevonden).
    480 ml water (verkrijgbaar bij het betere waterleidingbedrijf).
    Mengbeker.
    IJsblokjeszakjes of -vormpjes.
    Spuit voor verdeling (te koop bij de apotheek, ik betaalde €0,35 voor een van 10 ml).
    Zeer kleine bakjes (ik gebruik paracetamolstrips).
Deze ingrediënten en verhoudingen zijn een goede schatting om honingdauwsurrogaat te maken. Esdoornsiroop zou bijvoorbeeld vervangen kunnen worden door honing, glucose door een andere suiker. Honingdauwsurrogaat volgens dit recept nemen mijn Lasius niger en Lasius flavus in ieder geval prima op.
Honingdauwsurrogaat is niet alleen voedzaam voor mieren, ook voor bacteriën en schimmels. Het is dus niet lang houdbaar, daarom heb ik ervoor gekozen het in te vriezen in porties, die ik ontdooi wanneer nodig.

Ik heb een fotoserie gemaakt, zodat het compileren, distribueren en conserveren duidelijk moet zijn voor iedereen.
Afbeelding
De benodigdheden.

Afbeelding
Doe het water in een beker.

Afbeelding
Voeg de glucose toe

Afbeelding
Roer goed zodat het oplost. Suiker lost beter op in warm water dan in koud water.

Afbeelding
Voeg de esdoornsiroop toe.

Afbeelding
Maak de Aminobolanampul voorzichtig open door de sluiting (eventueel met een doekje om je hand) bij het rode streepje af te breken.

Afbeelding
Voeg de aminozuuroplossing toe. Aminobolan stinkt, dat schijnt zo te horen.

Afbeelding
Klaar!

Afbeelding
Zuig wat oplossing op met een spuit en zorg dat je het proper kunt aanbieden.

Afbeelding
De miertjes in afwachting.

Afbeelding
Geef niet te veel ineens, miertjes zijn maar klein :)

Afbeelding
En nu afwachten.

Afbeelding
Twee drinkende Lasius niger.

Afbeelding
Drinken vanuit gevaarlijk positie.

Afbeelding
IJsblokjeszakjes om de bederfelijke vloeistof te conserveren.

Afbeelding
Gevuld.

Afbeelding
Ik heb van alle stappen foto's genomen.

Afbeelding
Er gaan er twee-eneenhalf uit 650 ml.

Afbeelding
Het resultaat: goed geconserveerde porties honingdauwsurrogaat.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Menph »

Onderhoudende sticky!

Ik gebruik lenshouders als drinkbakjes, die zijn een slag groter.

Heeft dextrose voordelen ten opzichte van sacharose?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

Menph schreef:Heeft dextrose voordelen ten opzichte van sacharose?
Volgens een experiment, de bron is mij onbekend, prefereren mieren een oplossing met glucose boven een oplossing met sacharose.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Menph
Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Spijkenisse ZH NL
Leeftijd: 39

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Menph »

Vreemd, daar sacharose 'voedzamere' verbindingen bevat.

Nu moet ik denken aan dit jolige artikel.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

Menph schreef:Vreemd, daar sacharose 'voedzamere' verbindingen bevat.
De keerzijde van de medaille is natuurlijk altijd ingewikkelder verbindingen moeilijker en langzamer verteren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Tim »

Heb je ook ervaring met het aanmaken van surrogaat op basis van eiwit-voedingssurrogaten? Daar zitten veelal ook een plethora aan vitaminen en aminozuren in, en ook eiwit! In theorie haast een complete voeding voor een mierenkolonie.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Ik heb ooit geexperimenteerd met wei-proteïnen. Natuurlijk staan enkel de recepten van de goede zaken online, en niet van alles wat ik al geprobeerd heb en dat mislukt is.

Je moet het samenklonteren van die eiwitten voorkomen, en dat is heel moeilijk te doen. Zelfs grote soorten zoals Cataglyphis konden die klonters niet opdrinken: zij waren dan heel lang bezig om die klonten leeg te zuigen, maar veel eiwitten kregen ze waarschijnlijk niet binnen. Het duurde dan veel langer dan normaal om gewoon hun suikerwater binnen te krijgen, en dan zat ik ook nog met al dat eiwitoverschot in de bakjes.

Ik ben nu aan het proberen om enkel dat honingdauwsurrogaat aan mijn Lasius flavus te geven, en ik heb toch al enkele poppen.

Overigens werd in het andere topic over hongindauwsurrogaat geopperd dat honing een veel betere voedingswaarde zou hebben dan esdoornsiroop: dat ga ik testen zodra mijn esdoornsiroop op is.
DUCKDUCKGO!
StevenG
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2009
Leeftijd: 39

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door StevenG »

Heeft iemand ervaring met de suiker te vervangen door honing en met name dennenhoning wegens de hogere concentratie melezitose?
Dit zou een aantrekkelijk suiker zijn voor de mieren.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Verwondert me niets, aangezien dennenhoning afkomstig is van bladluizen, en mieren melezitose de suiker is die normaal in honingdauw zit. Melezitose op zich is redelijk duur: ik ken geen prijzen, maar je kan het bestellen per 5 gram, en niet per kilo, dus zo zou het niet haalbaar zijn.

Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat mieren niet noodzakelijk melezitose prefereren boven glucose.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Tim »

Heb zojuist spulletjes gehaald om zelf ook honingdauwsurrogaat te maken. Mijn lokale groene winkel had Ahornsiroop in 50ml flesjes (A-kwaliteit) voor E 2,30, dus dat is een meevaller :) Alleen nog een aminobulan ampul op de kop tikken. Eens kijken wie ik allemaal daarvoor kan PM spammen :P

Ik sluit me trouwens ook aan bij Mika, dat het lijkt alsof mijn mieren helemaal niet zo gek zijn van honingwater. Ze drinken liever suikerwater.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
StevenG
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2009
Leeftijd: 39

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door StevenG »

Ik baseer me op het artikel "Ant-aphid mutualisms: the impact of honeydew production and honeydew sugar composition on ant preferences".
Ik kan natuurlijk enkel de preview zien. Ik wil het dus wel eens proberen met dennenhoning. Maar vervang ik dan best de esdoornsiroop of de suiker?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Als je de honing voldoende kan verdunnen, dan kan je zelfs de stap met de esdoornsiroop overslaan.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Floris »

De reden van het gebruik van esdoornsiroop is dat het uit plantensap gewonnen is. De reden van het gebruik van glucose is dat de suikers in honingdauw geconcentreerd is en mieren sterker door glucose worden aangetrokken dan door fructose of sacharose. Als dennenhoning veel suiker bevat, en afkomstig is uit plantensappen, kun je beide wellicht vervangen.
Bedenk dat dit er op dit gebied weinig bekend is. Het idee honingdauw na te maken blijkt succesvol, maar we hebben niet voldoende gegevens om voorspellingen te kunnen doen over effecten van receptwijzigingen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
m66
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 februari 2009
Locatie: Wijchen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door m66 »

Aminobolan heb ik nu twee ampullen van.

Morgen opzoek naar:
Dextrose ( anders maar kristal suiker.)
Esdoornsiroop ( anders honing maar er staan een hoop soorten in de super markt moet ik dan de vloeibaar(ste) nemen ?)

Zal ik morgen is gaan kokkerellen :D

MVG MARK
MVG MARK
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Om echt te testen heb je natuurlijk grote hoeveelheden mieren nodig.
DUCKDUCKGO!
StevenG
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2009
Leeftijd: 39

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door StevenG »

Vandaag eindelijk dennenhoning gevonden en meteen maar een proefoplossing gemaakt.
2 ml aminobolan, 20 ml honing en 28 ml water. De honing is vloeibaar en lost goed op. De testmieren van dienst zijn twee startende Lasius niger kolonies en de Myrmecia pavida kolonie (eveneens startend).
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door McK »

Beetje geknipt (ook bij mijzelf), gelieve on-topic te blijven.

Edit: Voor de mensen die niet kunnen volgen, ik had gezegd dat ik het niet slim vond om als beginner direct een Myrmecia pavida kolonie aan te schaffen.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Ik ben ook toch meer voor het stilletjes aan meer ervaring opdoen: vergeet niet dat Kalytta een enorme ervaring heeft in het in leven houden van deze diertjes, en dat ze niet onfrequent sterven kort na de aankoop.

Bovendien zijn ze inderdaad redelijk agressief, bijna met niets te vergelijken.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door XToF »

Dennehoning, woudhoning, of zwarte honing haal ik al een paar jaar in de winkel van Weyn's honing. Ik geloof dat ze in Leuven ook een winkel hebben.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Tim »

Zojuist een batch gemaakt. Zal wel hele tijd duren voordat het op is met twee kleine kolonies.

Wil wel even bedanken voor de write-up om dit te maken, had zelf echt nooit iets zinnigs kunnen verzinnen om honingdauw na te maken. Klasse!

Maakt het trouwens nog uit welke klasse van ahornsiroop je gebruikt? Ik heb zelf klasse A gebruikt (omdat dat goedkoper was, omdat het in een kleiner flesje kwam). Ik neem aan dat er meer restelementen zitten in een lagere kwaliteit ahornsiroop, maar wellicht is dat juist voordelig voor de miertjes.
In ieder geval grappig om te zien dat de kleur van het honingdauwsurrogaat voornamelijk komt van de ahornsiroop, ipv de aminobolan (wat ik dus dacht).
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
aaron
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 april 2009
Locatie: Dendermonde
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door aaron »

Zou ik eventueel dit kunnen gebruiken i.p.v. een ampul.Dit lijkt toch veel goedkoper.
Mensen die geen vlieg kwaad doen zijn gewoon niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Dat is zeker veel goedkoper in verhouding: praktisch kan je daarmee 12.5 liter oplossing maken, gesteld dat het over dezelfde concentraties zou gaan (hetgeen me zou verbazen). Als je dat niet zelf opdrinkt, is het de moeite niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
aaron
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 april 2009
Locatie: Dendermonde
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door aaron »

Na even wat opzoek werk bekwam ik de resultaten.
Aminozuren patroon per 100 ml eiwit.(vloeibaar,fles)
L-Alanine : 4230 mg
L-Arginine : 3280 mg
L-Aspartic acid : 7660 mg
L-Cysteine : 2670 mg
L-Glutamic Acid : 17800 mg
L-Glutamine : 1260 mg
-Glycine : 1950 mg
L-Histidine : 2460 mg
L-Hydroxilysine : 1000 mg
L-Hydroxiproline : 1220 mg
L-Isoleucine* : 9910 mg
L-Leucine* : 5455 mg
L-Lysine* : 8790 mg
L-Methionine* : 2720 mg
L-Phenylalanine* : 4270 mg
L-Proline : 8580 mg
L-Serine : 5800 mg
L-Threonine* : 5830 mg
L-Tryptophan* : 1600 mg
-Taurine : 2000 mg
L-Tyrosine : 3790 mg
L-Valine* : 2725 mg
bron
aminobolan(ampul)
analyse per 100ml:
stimulerende aminozuren:
L-arginine..................................3000mg
glycine......................................2000mg
l-ornithine..................................1500mg
lglutaminezuur.........................750mg
lalanine...................................500mg
l-asparaginezuur......................500mg
l-proline..................................500mg
taurine......................................500mg
l-hydrxyline...............................375mg
l-serine......................................250mg
l-histidine...................................75mg
l-tyrosine...................................50mg
l-cysteïne...................................30mg
essentiële aminozuren met vertakte keten:
l-leucine....................................350mg
l-valine......................................250mg
l-isoleucine................................200mg
essentiële aminozuren:
l-lysine......................................600mg
l-threonine.................................300mg
l-fenylalanine.............................200mg
l-methionine...............................50mg
l-tryptofaan................................20mg
bron
Volgens mij kloppen de eigenschappen niet echt omdat er overal een groot verschil zit,dus zal ik nog wat verder zoeken.
Mensen die geen vlieg kwaad doen zijn gewoon niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Phantom »

Dat aminobolan heeft relatief weinig aminozuren vergeleken met een hoop andere middelen. Bij mensen weet ik dat een overmaat aan aminozuren soms een nadelig effect kan hebben, al is dit nooit levensbedreigend. Bij mieren zouden er ook nadelige effecten bij een overdosis kunnen ontstaan, maar wie weet vallen deze erg mee.

Aminobolan vind ik relatief best duur, zeker als je met een verdunde oplossing van dat "L-Amino Acids" gaat werken. De concentratie is daarbij veel hoger van (bijna) alles dan bij aminobolan het geval is. Bij een 16x-verdunning kom je in de goede richting:
Afbeelding

Dat zou betekenen dat je meer dan 8 liter "aminobolan-achtige"-vloeistof kan maken, voor minder geld. Sommige aminozuren net iets minder, andere net iets meer.
WEL een groot verschil met aminobolan is dat er hier geen vitamines in zitten, alhoewel ik betwijfel of dat de mieren dat wat zou interesseren.

Omgerekend per 100 mL, exclusief dextrose:
Aminobolan: 6,42 euro
Liquid L-amino acids: 0,23 euro
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Mooi gevonden, en mooi onderzocht en vergeleken!

Ik ga er toch enkele kantlijnen bij trekken:

1) ik vind de kost van de aminobolan niet zo heel hoog. Ik heb de meeste kolonies, de grootste drinkers, en ik verbruik dan nog maximaal 30 - 40 ml per dag, dus een maximale kost van 0.15 EUR aan aminobolan per dag. Dat kan dus nog goedkoper, namelijk 0.02 EUR per dag.

2) Van 1 doos van 540 ml kan je dus 200 liter honingdauwsurrogaat maken, met beperkte houdbaarheid! Ikzelf verbruik maximaal 8 liter oplossing per jaar. Op de site stond 6 weken houdbaar na opening, dat zal wel veel meer zijn, maar het is toch een teken aan de wand dat de grootste problemen met de houdbaarheid te maken zullen hebben. Als je dat produkt zelf al gebruikt, dan hoef je inderdaad geen aminobolan meer te gebruiken.

3) Eventueel kunnen we een doos kopen, en daarna goedkoop verdelen op een beurs. Met 1 spuitje van 20 ml kan je dan een 8 liter maken, en dat zou dan op een 0.7 EUR + spuitje komen. (Met de opmerking van de beperkte houdbaarheid!)

4) Het ontbreken van de vitaminen hoeft niet zo een groot probleem te zijn: er zitten er waarschijnlijk ook wel voldoende in de honing, of in de esdoornsiroop.

5) Die nierproblemen zijn niet te verwachten bij mieren, zij hebben geen glomeruli, en dan nog bestaan er geen 'obese' mieren: zijn kunnen net heel goed een surplus van allerlei voeding opslaan voor de kolonie.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
aaron
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 april 2009
Locatie: Dendermonde
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door aaron »

1) ik vind de kost van de aminobolan niet zo heel hoog. Ik heb de meeste kolonies, de grootste drinkers, en ik verbruik dan nog maximaal 30 - 40 ml per dag, dus een maximale kost van 0.15 EUR aan aminobolan per dag. Dat kan dus nog goedkoper, namelijk 0.02 EUR per dag.
€0.15/dag=€54.75/jaar €0.02/dag=€7.3/jaar. Dus je bespaart €47.45

Nog even wat opzoekwerk over honing en esdoornsap en ik bekom de volgende voedingstabellen
honing esdoornsapIk weet wel niet of dat veel/weinig is voor een mier
Mensen die geen vlieg kwaad doen zijn gewoon niet snel genoeg.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Maar de minimumaankoop voor dat ene spul is 20 EUR, en dat zou maar 6 weken meegaan...

Ten tweede is het ongeveer 6 maanden van het jaar veel rustiger, met kolonies die dan volledig inactief zijn, en dus niets nodig hebben. Sowieso is dit alleen haalbaar met een samenaankoop, dus dat is iets om over te denken: ik ben echt wel bereid zo een pot te kopen, en dat ter plaatse te verdelen op Naturaria bijvoorbeeld.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Phantom »

Zijn die aminozuurconcentraten niet te bewaren in de diepvries? Dan zou dit in kleinere flesjes oid. gedaan kunnen worden, zodat wanneer de voorraad op is, er een nieuwe voorraad gemaakt kan worden uit de moederoplossing. Desnoods bewaar je dit ook in ijsblokjesformaat.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Harm »

Ik vraag mij af hoe goed eiwitachtige oplossingen goed blijven in bevroren toestand... maken de waterkristallen de eiwittten niet onherstelbaar kapot?
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Honingdauwsurrogaat maken

Bericht door Mika »

Dat hindert niet. Zolang de eiwitten daardoor niet precipiteren (= neerslaan), kunnen de mieren ze nog opdrinken. En dit zijn geen eiwitoplossingen, maar aminozuuroplossingen. Het probleem stelt zich dus niet bij aminobolan en dergelijke.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie