Fruitvliegjes

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Fruitvliegjes

Bericht door Gewoondion »

Ik heb een fruitvliegjes kweek gekocht maar heb moeite met ze uit het bakje te halen, hoe kan ik dit het beste doen?
Hoi
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: Fruitvliegjes

Bericht door blackbalfur »

in een ander bakje met deksel uitschudden.

Schud er een paar (zoveel je er nodig hebt) over in dit andere bakje en knijp deze vliegjes eventueel een keer met een pincet.

Zodat je mieren ze makkelijk kunnen pakken.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Fruitvliegjes

Bericht door Gewoondion »

blackbalfur schreef:in een ander bakje met deksel uitschudden.

Schud er een paar (zoveel je er nodig hebt) over in dit andere bakje en knijp deze vliegjes eventueel een keer met een pincet.

Zodat je mieren ze makkelijk kunnen pakken.
Als ik dat probeer dan ontsnappen er veel
Hoi
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Fruitvliegjes

Bericht door MiereManneke »

Kunnen ze vliegen dan? Als ze wel vliegen zou je ze een tijdje in een vriezer leggen zodat ze niet dood zijn, maar wel bewusteloos zijn. En dan snel een aantal vliegjes eruit halen en desnoods de vleugels verwijderen. Als ze niet kunnen vliegen kun je ze ook gewoon in een bakje met aangebracht talkpoeder gieten.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Fruitvliegjes

Bericht door Gewoondion »

MiereManneke schreef:Kunnen ze vliegen dan? Als ze wel vliegen zou je ze een tijdje in een vriezer leggen zodat ze niet dood zijn, maar wel bewusteloos zijn. En dan snel een aantal vliegjes eruit halen en desnoods de vleugels verwijderen. Als ze niet kunnen vliegen kun je ze ook gewoon in een bakje met aangebracht talkpoeder gieten.
Ze kunnen niet vliegen nee ik zal met talk proberen maar vorige keer toen ik dat deed gingen ze er gewoon overheen. Kan ik mieren ook larven voeren?, want bij een van mijn fruitvliegjes kweek lagen op wonderbaarlijke wijze de larven op het deksel.
Hoi
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Fruitvliegjes

Bericht door MiereManneke »

Je kan ze ook in een bakje met los talkpoeder op de bodem gieten en dan het bakje een beetje heen een weer schudden zodat de fruitvliegjes onder de talk zitten. Als je de methode van Blackbalfur gebruikt werkt het meestal ook wel, ik geef alleen ideeën voor als het écht niet wil.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Fruitvliegjes

Bericht door Hexednl »

Ik maak van een A4 een trechter die ik vast plak met de punt in een reageerbuis, dan schud ik er wat vliegen uit het bakje in die trechter. Beetje tegen het papier tikken zodat ze naar beneden vallen in het buisje. Dopje er op en de vriezer in.
Niet onbelangrijk ; dit doe ik buiten. ;)
8-)
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Fruitvliegjes

Bericht door Gewoondion »

Hexednl dat zal ik ook proberen. Maar weet iemand als de larven ook eetbaar zijn?
Hoi
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Fruitvliegjes

Bericht door Hexednl »

Geen idee maar die zitten in die prut aan de onderkant dus die komen er niet uit vallen. De poppen heb ik wel een keertje geprobeerd te geven maar die namen ze niet aan bij mij.
8-)
Gewoondion
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 juli 2017
Locatie: Sneek
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Fruitvliegjes

Bericht door Gewoondion »

Hexednl schreef:Geen idee maar die zitten in die prut aan de onderkant dus die komen er niet uit vallen. De poppen heb ik wel een keertje geprobeerd te geven maar die namen ze niet aan bij mij.
Bij mij zaten ze op wonderbaarlijke wijze boven het gaas
Hoi
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Fruitvliegjes

Bericht door Stroomschok »

Als je zo'n bakje van kreca hebt: sterkte gewenst, dat is echt een onhandig systeem met zo'n losse bakje met vloeibare medium.

Mijn advies:

Neem een lege frisdrank fles (een rechte zoals van bijvoorbeeld pepsi) en snij de schuine bovenkant eraf zodat je er een stuk keukenpapier met een elastiekje over de bovenkant kan spannen. Even schoonmaken en goed afdrogen (fruitvliegjes verdrinken heel erg gemakkelijk in druppeltjes water).

In een keukenteiltje doe een klein beetje babypoeder op een zijkant en wrijf dit met een paar vingers uit over de gehele zijkant. zet het bakje in het midden en haal de deksel eraf, haal de houtwol eruit en leg dit op de droge kant zodat er niet teveel vliegen aan blijven plakken. Zeker met kleine fruitvliegjes (melanogaster) zou ik dit buiten doen, want die hebben vaak exemplaren die hun vliegvermogen terug gekregen hebben.

Haal het bakje met medium eruit en meng er voorzichtig (zodat je niet teveel larven plet) wat bloem or brinta in om het wat minder vloeibaar te maken en doe het in je plastic fles. dan doe je het houtwol er boven op en duw je het wat aan zodat het in het papje blijft zitten.

Schud het teiltje en doe een dikke theelepel van de fruitvliegjes in de fles en sluit deze af met het keukenpapier en elastiekje. Eventueel kan je de bovenbinnenrand ook inwrijven met babypoeder (effectief afhankelijk van hoe hoog de larven klimmen om te verpoppen). die je wil houden om te fokken (denk aan een dikke thee lepel).

De rest van de vliegjes kan je in het bakje schudden en deze in de vriezer doon. Ik zou zeker van fruitvliegen uit de winkel niets levend aan je mieren geven, aangezien deze vaak vol zitten met mijten. Invriezen maakt alles dood in een paar minuten.

Nog wat tips:

Een paar minuutjes in de koelkast maakt de fruitvliegjes sloom (maar niet lang), maar ik zou ze voor dit doel niet in de vriezer doen want dan zijn ze sneller dood dan je denkt.

Ook kan je extra babypoeder over je fruitvliegjes gooien en schudden om zo van mijten af te komen. Als je ze vervolgens tijd geeft maken ze zichzelf wel weer schoon, maar als ze echter meteen invriest, lusten mieren ze niet. Ook drogen ze hierdoor flink uit, dus als ze niet wat vochtigs krijgen zoals hun medium in de fles of een nat watje, dan zijn de meeste in een dag dood.

Poppen zijn is niet altijd goed van te zien of ze leeg zijn of niet. Je kan ze pletten, dan nemen mieren ze wel aan als er nog wat in zit.

Larven zijn erg verlokkelijk voor mieren, alleen is het erg veel geklieder om ze te verzamelen en hebben de mieren er veel moeite mee als ze nog dik onder hun plakkerige voer zitten (ook zit dit tegen het einde van de houdbaarheidsdatum ook nog eens vol met schimmels en bacteriën).
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Plaats reactie