Levende insecten, mijten vermijden.

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door Nanitic »

Het koken of invriezen van insecten is perfect om zeker te weten dat ze geen mijten bevatten.
Echter doodt dit natuurlijk de insecten. Nu mijn kolonies wat groter worden wil ik ze ook levende insecten gaan voeren.
Wat is de beste manier om dit te doen met minimale kans op mijten?
Zijn er wellicht bepaalde insect soorten die minder vaak mijten bevatten? Of zijn er bepaalde manieren van kweken
die dit probleem voorkomen? Advies van mensen met ervaring wordt op prijs gesteld. :)

Nanitic.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door MiereManneke »

Ik denk dat wanneer je insecten van bijvoorbeeld mierenboerderij koopt en deze doorkweekt de kans erg klein is dat er mijten in zitten.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door Hessel »

Als je kolonies sterk zijn zullen de mijten ze sowieso niet "aanvallen"
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door Martijnk »

Ik vind het wel interessant om te weten: kun je insecten kweken die nooit mijten kunnen krijgen?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door MiereManneke »

Je kan ook een kolonie roofmijten in de kweek doen.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door Nanitic »

Is er wellicht een doorgewinterde ervaren mierenhouder die hier wat wijsheid over kan verschaffen?
Er zijn vast wel mensen die ervaring hebben met regelmatig levende insecten voeren aan grote koloniën.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
tiesvl
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mei 2017
Locatie: Breda, Noord Brabant, Nederland.
Gender:
Leeftijd: 20

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door tiesvl »

Bij de dierenwinkel kan je ook insecten kopen, naar mijn idee zijn deze in gevangenschap gekweekt en lijkt het me heel onlogisch als deze mijten bevatten. Als ik het fout heb kan je het gewoon zeggen hoor :D
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door RicardoR »

Sommige miersoorten zijn nou eenmaal gevoeliger voor mijten dan andere.
Lasius niger zou je bijvoorbeeld levende insecten kunnen voeren. Ik heb dat jarenlang gedaan en nooit problemen mee gehad. Zolang de weerstand van de kolonie hoog is, zijn ze sowieso minder vatbaar voor parasitisme.
Variërende voeding en omstandigheden. (fruit, diverse insecten, honingdauw en een goede winterslaap)

Het risico volledig uitsluiten, gaat helaas niet.
Vooral gekweekte insecten, hebben een hogere kans op het dragen van schadelijke organisme. Dit komt waarschijnlijk door de slechte omstandigheden waarin ze gefokt worden.
(Bekropt, warm, vochtig, slecht voer, etc.)

Je moet dus zelf inschatten bij welke soort je het aandurft. Ook onder je voedseldieren zullen sommige soorten gevoeliger zijn dan andere. Goed opletten dus ;)
Gebruikersavatar
Nanitic
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 juni 2017
Locatie: Gooise Meren
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door Nanitic »

Hey Ricardo,
Bedankt voor je reactie!

"Vooral gekweekte insecten, hebben een hogere kans op het dragen van schadelijke organisme. Dit komt waarschijnlijk door de slechte omstandigheden waarin ze gefokt worden. "

Bedoel je dan inclusief een eigen kweek thuis? Of alleen de grootschalige kweek waar de insecten van de dierenwinkel vandaan komen?



"Ook onder je voedseldieren zullen sommige soorten gevoeliger zijn dan andere."

Heb je nog tips wat betreft welke insecten soorten relatief minder gevoelig zijn?
Ik zat aan het kweken van wormen (meel of super) of kakkerlakken te denken.
Lasius niger: de Druktemakers
Lasius flavus: de Citroentjes
Messor barbarus: de Verzamelaars
Tetramorium caespitum: de Bullebakjes
Gebruikersavatar
RicardoR
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 juni 2016
Locatie: Spijkenisse
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door RicardoR »

Beste,

Ik zou bijna zeker kunnen zeggen, dat broodfokkers al het mogelijke doen om mijten te weren uit hun kweek.
Het is simpelweg niet te doen. Het is warm, het is een schuur (dus vaak directe toevoer van buitenlucht)
Overigens, zijn de insecten die je in de dierenwinkel koopt, dermate verzwakt dat ze het vaak na aankoop nog geen week uithouden.

Er zijn inderdaad bepaalde insecten te koop, die minder vatbaar zijn.
Dat zijn vaak de voederdieren met een hard exoskelet.
(Krekels, dubia, meelwormen, moriowormen, buffalowormen, etc.)

Vliegen, hommels, bijen, etc zijn dus niet aan te raden.
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door Stroomschok »

Je kunt je kweekbakken en kwetsbare mierenkolonies op anti-mijt papier plaatsen. Dit werkt erg goed om de alom aanwezige mijten van buitenaf tegen te gaan. Dit is de enige verkoper die ik ken: https://www.breukhoven.nl/default/anti- ... 01260.html

Om mijten vanuit de kweekbakken tegen te werken moet je gewoon zorgen dat je ze regelmatig schoonmaakt. De levenscyclus van mijten is ongeveer 5 á 6 weken, afhankelijk van de soort en de temperatuur. Als je bijvoorbeeld fruitvliegkweken voor die tijd al vervangt maak je het heel lastig voor mijten om te woekeren.

Nog een extra truukje is alvorens je voederinsecten in een nieuwe kweekbak zet, ze eerst inpoederen met babypoeder en dan flink schudden. De mijten zullen dan loslaten (en eitjes drogen volgens mij ook uit) en vervolgens alles door een zeef (beetje grove maasgrootte). Geef de kweekinsecten wel genoeg vochtigheid hierna en tijd om zichzelf schoon te poetsen. Zeker voordat je ze eventueel invriest of aan je mieren geeft (meeste mieren vinden ze niet lekker als ze nog onder het babypoeder zitten).

Het zou goed kunnen dat deze methode ook kan werken om mijten van een besmette mierenkolonie te verwijderen, maar ik heb nog niet de kans/noodzaak gehad om dit uit te proberen (er zitten denk ik ook wel risico's aan, met name voor het broed).

Ik heb zelf problemen gehad met mijten in mijn broedbakjes voor de eitjes van de krekels (die dan ook allemaal opgegeten werden door de mijten). Mijn oplossing hiervoor was de potgrond eerst in de vriezer voor een paar dagen, al ben ik nu seramis kleikorrels aan het uitproberen als substraat wat in principe behoorlijk steriel is van zichzelf.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Gebruikersavatar
timdgd
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 28 juni 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Levende insecten, mijten vermijden.

Bericht door timdgd »

Nanitic schreef:Is er wellicht een doorgewinterde ervaren mierenhouder die hier wat wijsheid over kan verschaffen?
Er zijn vast wel mensen die ervaring hebben met regelmatig levende insecten voeren aan grote koloniën.
Ik heb al heel mijn leven een fasenatie voor insecten en reptielen en moet dan ook elke week weer krekels kopen. En ik merk dat als je je voerdieren bij bijvoorbeeld de reptielenhandel de Kameleon haalt in Tilburg dat er nooit mijten op zitten. Je kunt hier natuurlijk ook wat voerinsecten kopen om te kweken. Dan heb je zelf in de hand of er mijten op zitten.
Formica fusca
Formica polyctena
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Plaats reactie