Kweken prooidieren, maar welke?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door kecko »

Hey,

Ik wil "prooidieren" kweken voor mijn L.niger, L. flavus, L. emarginatus en Myrmica rubra.
Ik heb al wat gelezen over meelwormen en krekels etc.

Ik zou graag van jullie willen weten wat qua verhouding de
  • makkelijkste
  • snelste
  • goedkoopste oplossing is.
Ook heb ik er niet zoveel zin in om er veel tijd aan te besteden (omdat ik nu 30 min per dag als een bezetende aan het rondrennen ben met een vliegenmepper).

Gr,
kecko
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door Phantom »

Verschillende mensen hebben verschillende voedseldieren. Het is ook afhankelijk van de koloniegrootte en de soort mier waar je het aan wil geven.
Voor kleinere kolonies kunnen fruitvliegen gebruikt worden. Deze zijn in een vleugellamme vorm te koop en goed te kweken bij kamertemperatuur. Voor grotere kolonies zijn ze niet goed, omdat je er dan tientallen of honderden moet geven.
Grotere kolonies accepteren vanalles, waaronder krekels, meelwormen en kakkerlakken (e.g. Blaptica dubia).

De aanschaf van de voedseldieren zal geen probleem zijn, ze zijn goedkoop omdat ze zich zeer snel kunnen voortplanten. Ook qua voedsel voor de voedseldieren maakt het weinig uit. Fruitvliegen eten graag fruit en zoetigheid, terwijl krekels en kakkerlakken alleseters zijn. Meelwormen eten weer graag graanachtige producten (brinta, meel, bloem).
De kakkerlakken van het soort Blaptica dubia zijn iets lastiger te houden omdat ze verwarming nodig hebben. Dat is echter ook gelijk een voordeel: Ze kunnen zich buiten de setup niet voortplanten, in tegenstelling tot de inheemse diersoorten.

Het is dus niet eenduidig te zeggen welke voedseldieren het beste zijn om te kweken. Vooral de grootte van je mierenkolonie is erg van belang.
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door kecko »

Als antwoord op phantom's reactie:

Mijn kolonies:
Lasius niger: +- 200 werksters + 1 gyne.
Lasius flavus: +- 10 werksters + 1 gyne.
Lasius emarginatus: 0 werksters, 3 poppen + 1 gyne.
Myrmica rubra: +- 10 werksters + 2 gynes (heel veel broed +- 30 larven +- 50 eitjes).

Mijn Lasius niger en mijn Myrmica rubra zijn beide zeer snel aan het groeien.
Ik sla met al me kolonies de winterslaap over, ze staan op kamertemperatuur.

De prooidieren:
Ik wil ze in de schuur zetten met een lamp erop.
Blaptica dubia valt dan al duidelijk af.

Ik wil me graag op de winter voorbereiden door nu nog 2 maanden in de herfst te kweken en ze daarna in te vriezen. In de lente begin ik dan wel weer opnieuw.
Ik heb al wat over krekels en meelwormen gelezen, Welke van de 2 heeft de minste verzorging nodig? Bij krekels kan je ze kweken in 1 simpele bak wat me erg aanspreekt.

Gr,
kecko
Laatst gewijzigd door kecko op 28 sep 2009, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door jeffrey432 »

Zou ik voor meelwormen gaan want krekels moet je veel eten geven etc. (uit eigen ervaring).
En ze eten elkaar ook nog op heb er vandaag alweer vier moeten weghalen, dus ik zou voor meelwormen gaan.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door Harm »

Wat ik het grootste nadeel aan kweken vind is dat het niet snel uit kan. Initiële kosten zijn vrij hoog en onderhoud kan ook aardig in de papieren lopen. Hierdoor zul je er niet snel de kosten uithalen die het kopen van voedseldieren bij de dierenwinkel met zich meebrengt. Zeker bij jonge kolonies vind ik het vaak simpelweg makkelijker en goedkoper om gewoon voedseldieren te kopen.

Mocht dit je niet ontmoedigen:
Meelwormen zijn iets makkelijker in de kweek, maar vergen wel meer geduld, want een volledige cyclus duurt bijna een half jaar.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door jeffrey432 »

Anders koop je gewoon grote fruitvliegen en kweek je die.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door jeffrey432 »

Ik heb binnen vier dagen al larfjes in m'n nieuwe kweekbak, dus fruitvliegen kan je het beste doen.
M'n bak zit vol met larfjes nu. Zelfs een klont van 5x5mm. En dat zijn er ongeveer 10 of 20, en er kruipen nog meer larfjes rond.
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
kecko
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 september 2009
Leeftijd: 32

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door kecko »

Ik heb er lang over nagedacht, maar ik ga denk ik toch fruitvliegjes kweken.
Ik lees dat dit vrij gemakkelijk is en vooral snel.

Ook ga ik in de loop van deze week een 100tal maaien kopen, om ze daarna te laten poppen en uiteindelijk te laten veranderen in vliegen.
Deze vliegen vries ik weer in zodat ik deze winter voedsel heb voor mijn miertjes. Mijn Lasius niger eten al vliegen, de rest nog niet, maar dat komt wel als de kolonie groter is (denk ik).

Hier kan voor mijn part een slotje op.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door jeffrey432 »

En geen 1 bak zit vol met larfen maar alle 4 de bakken zitten vol.
2x Lasius Niger
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door bunyan »

kecko schreef:Ik heb er lang over nagedacht, maar ik ga denk ik toch fruitvliegjes kweken.
Ik lees dat dit vrij gemakkelijk is en vooral snel.

Ook ga ik in de loop van deze week een 100tal maaien kopen, om ze daarna te laten poppen en uiteindelijk te laten veranderen in vliegen.
Deze vliegen vries ik weer in zodat ik deze winter voedsel heb voor mijn miertjes. Mijn Lasius niger eten al vliegen, de rest nog niet, maar dat komt wel als de kolonie groter is (denk ik).

Hier kan voor mijn part een slotje op.
Zijn maaien zelf ook goed voor mieren?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door GvG »

Nee. Maden (zoals de larven van vliegen genoemd worden) zijn taai van buiten en slijmerig van binnen waardoor ze niet echt geschikt zijn om aan mieren te voeren. De poppen zijn wel goed voor grotere kolonies. Die heb ik zelf vaak gebruikt. Als je maden koopt en je zet ze weg op een warm plekje gaan ze vanzelf verpoppen. De poppen kun je in de diepvries bewaren. Je kunt ze opensnijden en aan je mieren geven. Niet voor kleinere kolonies.
bunyan
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 oktober 2016
Gender:

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door bunyan »

Heel Simpel, Blaptica Dubia. Ze zijn makkelijk om voor te zorgen, fokken als konijnen, en als je ze wilt voeren, snijd simpelweg de kop eraf en geef de rest aan je kolonie. Ze eten bijna alle groenten en fruit, ik adviseer om het voer 1 keer elke 2-a-3 dagen te verversen. Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes is dat de mannetjes vleugels hebben (kunnen niet vliegen) en dat de vrouwtjes wat dikker zijn. En niet te vergeten, de optimale hoeveelheid vrouwtjes per mannetje is 1 mannetje en 3-4 vroutjes.
De vrouwtjes kunnen elke maand jongen krijgen, ze dragen hun eierzak buiten hun lichaam en daar komen ze uit, ik adviseer je daarom om de kolonie niet te veel te verstoren.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door miel »

Kijk eens naar de data? :D :D :D
moese
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 juli 2013
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Kweken prooidieren, maar welke?

Bericht door moese »

Harm schreef: Meelwormen zijn iets makkelijker in de kweek, maar vergen wel meer geduld, want een volledige cyclus duurt bijna een half jaar.
Duurt inderdaad erg lang.... Heb nu een kweek van 1 jaar oud en dit werpt echt zijn vruchten af!
1X M. barbarus (300 Werkers)
1X M. capitatus (50 werkers)
1X M. wasmanni (50 werkers)
Plaats reactie