Recept van ei en honing

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Recept van ei en honing

Bericht door Unexisted »

Ik lees hier op een chinees forum over een recept dat hij zelf gemaakt heeft. De recepten zijn iets met ei en honing. Als we dit vergelijken met honingdauwsurrogaat, heeft het eigeel dan meer aminozuren dan aminobolan? Heeft dit een toegevoegde waarde op het dieet van de mier? Zo ja, dan kan ik wel het recept achterhalen denk ik. Enige nadeel is dan dat het niet lang te bewaren is. Zou dit een toegevoegde waarden hebben op gekookt eigeel, wat misschien meer eiwitten verliest vanwege de hoge temperatuur tijdens het koken?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Floris »

Honingdauwsurrogaat is, zoals de naam al zegt, bedoeld als vervangen van honingdauw, de afscheiding van bladluizen. Sommige mierensoorten eten dit in het wild. Honingdauwsurrogaat is samengesteld om honingdauw na te bootsen.
Ei en honing zijn in het wild geen (gebruikelijke) voeding voor mieren. Ik zie daarom niet wat de meerwaarde zou zijn van het gebruik van dit recept boven honingdauwsurrogaat. In tegendeel, het verschilt meer van de natuurlijke voeding dan honingdauwsurrogaat.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Unexisted »

Het aminobolan heeft toch heel andere aminozuren dan het eigeel. Zou het niet zo kunnen zijn dat een ei een grotere variatie aan aminozuren bevat?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Phantom »

Eiwit (vooral) bevat een grote verscheidenheid aan aminozuren, maar vooral in de vorm van wateroplosbare eiwitten. Het Bhatkardieet is ook gebaseerd op kippeneieren, dus het principe zou kunnen werken. Sterker nog, ik denk dat de Chinees in kwestie het Bhatkar heeft nagemaakt:

Citaat uit: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=92
Bhatkar dieet
Ingrediënten van het Bhatkar dieet

1 ei
62 ml honing
1 g vitaminen
1g mineralen en zouten
5 g agar
500 ml water

Recept:

Los de agar op in 250 ml kokend water. Laat afkoelen. Sla met een eiklopper 250 ml water, de honing, de vitaminen, mineralen en het ei totdat je een egale brij bekomt. Roer door deze oplossing, onder het kloppen met de eiklopper, de Agaroplossing. Giet in petrischalen van 0.5-1 cm diep en laat stollen tot een gelei. Bewaar de oplossing in de koelkast. Met deze bereiding vul je 4 petrischalen van 15 cm diameter.

Vrij vertaald naar: Journey to the ants, 1994, Hölldobler, Wilson
maarteni
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 januari 2011
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Recept van ei en honing

Bericht door maarteni »

Wat voor vitaminen en wat is agar?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Phantom »

De vitaminen zijn naar mijn weten compleet onbekend. ik heb deze in mijn poging dan ook niet toegevoegd, behalve ascorbinezuur (vitamine C), wat ook als conserveermiddel optreedt. Agar is een geleringsmiddel, net als gelatine maar niet op eiwitbasis. Verder viel Bhatkar mij erg tegen, omdat het vrij snel vloeibaar wordt.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Elan »

ik vind 5 gram agar in 500 ml dan ook niet erg veel, dat zal wel een redelijke losse gelei worden... (of een die misschien snel vloeibaar wordt?)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Phantom »

Dat klopt, maar een vaste massa kan nauwelijks worden opgenomen door de meeste mieren. Het kan dus niet te dik zijn.
maarteni
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 januari 2011
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Recept van ei en honing

Bericht door maarteni »

Moeten die vitaminen er echt bij?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Phantom »

Zoals ik eerder in dit onderwerp aanhaalde, de originele "vitamines" die zijn gebruikt worden niet genoemd. Bovendien zijn vitamines voor mieren heel anders dan vitamines voor mensen. Mijn conclusie: het is dus niet nodig om vitamines toe te voegen. Echter, het Bhatkardieet vond ik erg tegenvallen.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Recept van ei en honing

Bericht door Elan »

Persoonlijk denk ik niet dat het het waard is om hier lang bij stil te staan (omdat ik vind dat er makkelijkere en betere alternatieven zijn), maar voor de volledigheid:

Hier is een PDF-je met het originele recept van Bhatkar & Whitcomb (uit 1970), mét samenstelling van de vitamine-mineraal-pillen:
(ik kwam via de zoekfunctie dit nog niet tegen, maar wel andere verwijzingen naar onderzoeken die hier ook naar verwijzen in andere topics.)

Terzijde: wel interessant is de opmerking dat kolonies gevoed met dit voedsel zónder de pillen het slechter deden.
(oh, en ze maken een kleine referentie naar pindakaas ;))
maarteni
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 januari 2011
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Recept van ei en honing

Bericht door maarteni »

werkt het ook zonder vitamines?
maarteni
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 januari 2011
Gender:
Leeftijd: 24

Re: Recept van ei en honing

Bericht door maarteni »

hoelang blijft dat dieet goed?
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Recept van ei en honing

Bericht door ameiseman »

Offtopic: Maarteni, ik raad je aan om gewoon je post te wijzigen. De twee laatste posts betekenen precies hetzelfde, dus als je bij je eerste post deze vragen zet, kunnen de mod's de andere twee verwijderen.
Plaats reactie