Blaptica dubia
-
- Lid
Blaptica dubia
Ik heb een probleem met mijn kolonie Blaptica dubia: er zijn ENORM veel sterfgevallen, ik ben ondertussen meer dan de helft van de kolonie kwijt. Het is al een maand aan de gang, ik heb de bak ondertussen al grondig verschoond want de stank was niet te harden door alle lijken.
Ik heb compleet geen idee wat ervoor zorgt dat er zoveel sterven. Het eten blijft precies hetzelfde: sla en Frolic hondenbrokken. Daar doen ze het al sinds september erg goed op. (En ja, ik was de sla af voor pesticiden.) Nu is mijn kolonie nog wel groot genoeg dat ik het nog een tijdje redt, ze kweken nog steeds. Qua leefomstandigheden is werkelijk niks veranderd. Ik heb ook getest of mijn mierenkolonies de lijken accepteren, en dat doen ze wel: de lijken worden gewoon helemaal kaalgevreten. Ik dacht zelf misschien aan een ziekte, maar dan zouden mijn mieren de lijken toch niet opeten?
Ik hoop dat jullie weten wat er aan de gang is, want ik moet voedseldieren hebben voor mijn kolonies, het zou te duur worden krekels of meelwormen te kopen.
Ik heb compleet geen idee wat ervoor zorgt dat er zoveel sterven. Het eten blijft precies hetzelfde: sla en Frolic hondenbrokken. Daar doen ze het al sinds september erg goed op. (En ja, ik was de sla af voor pesticiden.) Nu is mijn kolonie nog wel groot genoeg dat ik het nog een tijdje redt, ze kweken nog steeds. Qua leefomstandigheden is werkelijk niks veranderd. Ik heb ook getest of mijn mierenkolonies de lijken accepteren, en dat doen ze wel: de lijken worden gewoon helemaal kaalgevreten. Ik dacht zelf misschien aan een ziekte, maar dan zouden mijn mieren de lijken toch niet opeten?
Ik hoop dat jullie weten wat er aan de gang is, want ik moet voedseldieren hebben voor mijn kolonies, het zou te duur worden krekels of meelwormen te kopen.
Re: Blaptica dubia
Hey, ik heb net hetzelfde probleem gehad met mijn Dubia's. Ik had nooit veel sterfgevallen gehad en opeens lag het vol met lijken. Het enige wat bij mij anders was die dag, is dat ik ze nogal veel gevoederd had (misschien overvoederd) en ik had ze sla gegeven (wat ik ze eigenlijk praktisch nooit geef). De meeste 'lijken', gooide ik in de gft-container, maar de volgende dag bleek een groot deel van de 'lijken' weer springlevend in de gft-bak te zitten.
Eerst dacht ik ook aan pesticiden in het voer, maar na de wonderbaarlijke heropstanding van tientallen kakkerlakken, denk ik dat ik ze ofwel overvoederd heb, ofwel dat ze teveel vocht binnenkregen.
Eerst dacht ik ook aan pesticiden in het voer, maar na de wonderbaarlijke heropstanding van tientallen kakkerlakken, denk ik dat ik ze ofwel overvoederd heb, ofwel dat ze teveel vocht binnenkregen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
-
- Lid
Bij mij gaat het werkelijk over lijken, het is bij mij ook al voorgevallen dat ze levenloos op hun rug liggen en dan toch blijken te leven maar ik vind ze wel eens terug in staat van ontbinding (met de geur die daarbij hoort...), en dat als ik ze met een pincet vastpak ik alleen maar een poot heb bijvoorbeeld. Echt helemaal dood dus.
Ik bedoelde niet dat ze bij mij allemaal nog leefden, gewoon enkele tientallen uit een totaal van zo'n 100 kakkerlakken die wel écht dood waren. Ik vertelde dat er gewoon bij om mijn vermoeden dat het bij mij ook niet om insecticide ging, kracht bij te zetten 

-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Lastig om te bepalen wat de oorzaak van de sterfte was.
Heb je misschien last van mijt?
In ieder geval zou ik de mierenkolonies geen onder verdachte omstandigheden gedode blaptica aanbieden.
Ik geef mijn blaptica kweek appel, brood en paardebloembladen. Ze doen het super goed.
Heb je misschien last van mijt?
In ieder geval zou ik de mierenkolonies geen onder verdachte omstandigheden gedode blaptica aanbieden.
Ik geef mijn blaptica kweek appel, brood en paardebloembladen. Ze doen het super goed.
Eten ze zelfs paardebloemen? Wow, dat had ik echt niet gedacht. 

Ik heb ook een tijd sterfte gehad en dat was steeds toen ik groenvoer gaf, vooral sla.
Nu houd ik ze op vervallen (om de bewaringsmiddelen tegen te gaan. (Las ik, geen idee of het klopt.)) kattenbrokken en een petrischaaltje met vochtige watten, waar ik ze dagelijks uit zie drinken, ik hoef het enkel aan te vullen als de watjes droog zijn. Prima, geen last van resten sla die beginnen te rotten waardoor je weer schimmels en dergelijke krijgt. De kweek loopt goed.
Nu houd ik ze op vervallen (om de bewaringsmiddelen tegen te gaan. (Las ik, geen idee of het klopt.)) kattenbrokken en een petrischaaltje met vochtige watten, waar ik ze dagelijks uit zie drinken, ik hoef het enkel aan te vullen als de watjes droog zijn. Prima, geen last van resten sla die beginnen te rotten waardoor je weer schimmels en dergelijke krijgt. De kweek loopt goed.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Van rottend eten in mijn kweek heb ik geen last. :)
Wanneer ik er eten ingooi, is het de volgende dag altijd op.
Wanneer ik er eten ingooi, is het de volgende dag altijd op.
Ik heb gemerkt dat ze hun eten meenemen naar hun schuilplaatsen, toch wanneer het licht in de kelder aan is.
Zo komt het eten overal terecht en sukkelt het vaak tussen de eierdozen, waar erna niet meer van gegeten wordt, of de grote kakkerlakken kunnen er niet bij, doordat ze te dik zijn. De kleintjes eten niet echt veel.
Zo komt het eten overal terecht en sukkelt het vaak tussen de eierdozen, waar erna niet meer van gegeten wordt, of de grote kakkerlakken kunnen er niet bij, doordat ze te dik zijn. De kleintjes eten niet echt veel.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula