Lasius Niger en Insecten als voedsel.

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Lasius Niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Jessee »

Hoi ik ben net begonnen met het kweken van mieren, Lasius Niger. Ik heb bij de bruidsvlucht van enkele kolonies in mijn tuin opgelet waar de koninginnen die gepaard hadden geland waren en er 4 gevangen. Ik had al een ytong nest aan gemaakt (60x20x7) en heb in 1 van de kamers daar een koning met een laag zand á 3cm neer gelegd. De andere in plastic bakjes met water en 3cm zand (van buiten, eerst gezeefd etc). De koningin in het nest heeft zich ingegraven! was prachtig om te zien. Maar nu moet ik op alles voorbereid zijn dus wil ik graag weten (ik woon op een boerderij) of Lasius Niger vrijwel alle insecten die rond je huis leven kunnen eten. Zoals pissebedden, meelwormen, vliegen, muggen enz. Ook wil ik vragen of jullie nog wat tips hebben qua voeding? is bijv. alleen suikerwater met insecten (niet gemend :P ) genoeg. of moet ik bijv. ook nog honingdauwsurrogaat maken (al lijkt mij dat wel een gedoe? ).

Nest:
Ytong 60x20x7
Mieren: 1 Koningin Lasius Niger
Net ingegraven dus moet wachten tot de 1e generatie werkster uitkomen.
Buitenwereld: een redelijk grote plastic bak verbonden met een buis aan het ytong nest.
Ik ben net begonnen dus heb niet veel ervaring.
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Floris »

Ze mogen alle insecten en andere geleedpotigen eten. Vers vlees lusten ze ook. :)
Een kleine kolonie zal echter voorzichtig fourageren, en kan geen grote prooidieren de baas. Je kunt ze helpen door de prooidieren dood te maken en open te snijden of knippen.

Honingdauwsurrogaat is juist makkelijk! Je kunt een kolonie die (in het wild) veel honingdauw eet gemakkelijk voorzien van eiwitten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Jessee »

Hey Floris, Bedankt voor je reactie :) ik ben nu weer wat wijzer geworden en kan weer verder. Ik moet alleen nog wel geduld hebben tot de 1e generatie werksters aan de gang gaan. Weet jij toevallig hoelang dat kan duren? (De koningin zit nu 2 dagen onder de grond)
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Floris »

Als je de koningin in een buisje had gezet, had je dat kunnen volgen. :)

Het zal een maand of twee duren voordat de eerste werksters er zijn. Omdat de kolonie zo klein is, zullen ze echter zeer voorzichtig zijn met buiten het nest komen en zul je ze nauwelijks te zien krijgen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Jessee »

Oww ja dat is helaas wel jammer... en ik weet eigenlijk niet waarom ik ze niet in buisjes heb gedaan haha. Ik zoek al een tijdje op youtube en forums naar informatie en leuke weetjes dus had het kunnen weten. Ik laat haar nu lekker met rus, ik denk dat het niet goed voor haar is als ik haar nu verplaats? Heb nog wel 3 andere koninginnen, die heb ik in een rietje later kruipen dat ik met een ingang net boven het zand heb laten steken in een plastic bakje met zand. Een soort kunstmatige tunnel. Ik weet niet of het daar bij nog zou werken om ze over te plaatsen naar een buisje? ( heb geen buisjes wel een ja.. koppelslang die je gebruikt om je nest aan je buitenwereld aan te sluiten) Nog bedankt voor de tips die je geeft :) ik ga ze zeker gebruiken!
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
Gebruikersavatar
MichaelB
Lid
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 december 2012
Locatie: Geleen
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Lasius Niger en Insecten als voedsel.

Bericht door MichaelB »

Hey Jessee,

Leuk dat je je eerste koningin hebt!
Ik zou je ook adviseren een reageerbuis te gebruiken.
De reden waarom reageerbuisjes gebruikt worden is omdat de luchtvochtigheid hoog moet zijn voor de eitjes en larven te laten ontwikkelen.
Wanneer je een koppelslang zou gebruiken is het risico te hoog dat het water bij de koningin komt aangezien het plasic vaak flexibel is.
Daarbij heb je kans dat als je haar zo laat zitten je 2 maanden voor niets wacht, omdat het kan zijn dat de omgeving niet gunstig genoeg is voor de eitjes om uit te groeien tot werksters.
Ik zou je aanraden naar de apotheek te gaan en daar om een reageerbuisje te vragen. Kost normaal minder dan een euro.
Dan doe je water erin en sluit je het water af met een stevige prop watten en doe je daar de koningin in. als afsluiting kun je ook weer een watje gebruiken.
(Zoals je vast wel op de verschillende fora gezien hebt. )

Veel succes!

PS ik heb 15 lasius gynes in reageerbuisjes en is heel leuk te zien hoe goed ze voor het pakketje eitjes zorgen!
Lasius Niger
Myrmica Rubra
Messor Barbarus
Reticulitermes grassei
Lasius Flavus x 2
Formica Rufibarbis
Temnothorax nylanderi
Pheidole Pallidula
Nieuwste aanwinst: Diacamma Sp.
Jessee
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 juli 2013
Locatie: Kortgene
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Jessee »

Bedankt voor je reactie MicaelB :) de koningin zit nu al onder de grond in haar zelf gegraven nest, mij lijkt het niet verstandig haar nu over te plaatsen. De situatie is als volgt: ze zit in de achterste kamer van het nest waar ik ook een water reservoir heb dat het achterste nest goed vochtig houd. Tijdens haar werkzaamheden aan het nest ging ze vooral op de plek zitten waar de muren vochtig werden, ik heb een gat geboord door het water reservoir en afgedekt met watjes zodat en het nest vochtig word en het watje waardoor ze kunnen drinken. Ze zat daar de hele tijd te wachten tot dat het watje weer een klein beetje drupte zodat ze water kon pakken (waarom weet ik niet precies) aangezien haar kamer 5cm van de vochtige rand is was het zand wel nat waarschijnlijk deponeerde zij het daar. Dus nu heb ik een nieuwe vraag:

Ik heb nog 3 gynes in een plastic bakje in een buisje van een rietje (plastic rietje) ze zijn er zelf ingekropen maar geen activiteit meer waargenomen of gezien dat ze het nest afdichten. Mijn vraag dus, is het verstandig de 3 gynes die in het rietje zitten er uit te halen (heeel voorzichtig natuurlijk) en in een reageer buisje stoppen die ik waarschijnlijk morgen ga halen als het verplaatsen een kans maakt.

Ik ben blij met jullie tips en hulp :)
Kolonie:
Lasius Niger 23-08-2022
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Floris »

Ik denk dat je beter een nieuw onderwerp kunt openen op het beginnersforum. Dit gaat niet meer over voedsel. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Niels
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 augustus 2013
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Niger en Insecten als voedsel.

Bericht door Niels »

Had ik nog wel een vraagje, wat vangen jullie voor lasius Niger als het kouder wordt buiten en er niet veel vliegen, spinnen, muggen etc. Zijn? Kopen jullie insecten in de dierenwinkel? (Wormen of iets ander?)
En wat dien je deze mieren te voederen in de winter? Omdat dan het gehele proces van vroed stilstaat?
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Lasius Niger en Insecten als voedsel.

Bericht door MorbidMike »

Niels schreef:Had ik nog wel een vraagje, wat vangen jullie voor lasius Niger als het kouder wordt buiten en er niet veel vliegen, spinnen, muggen etc. Zijn? Kopen jullie insecten in de dierenwinkel? (Wormen of iets ander?)
En wat dien je deze mieren te voederen in de winter? Omdat dan het gehele proces van vroed stilstaat?
Als je ze een winterslaap geeft is het enige wat ze nodig hebben water en suikerwater, prooidieren zijn dan niet nodig.
Oh en ik heb zelf een Blaptica dubia kweek, een geweldige uitkomst als je een grote kolonie hebt en krekels te duur worden. Vroeger kocht ik gewoon krekels in de dierenwinkel.
MRlasiusniger
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 april 2020

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door MRlasiusniger »

Jessee schreef: 30 jul 2013, 12:24 Oww ja dat is helaas wel jammer... en ik weet eigenlijk niet waarom ik ze niet in buisjes heb gedaan haha. Ik zoek al een tijdje op youtube en forums naar informatie en leuke weetjes dus had het kunnen weten. Ik laat haar nu lekker met rus, ik denk dat het niet goed voor haar is als ik haar nu verplaats? Heb nog wel 3 andere koninginnen, die heb ik in een rietje later kruipen dat ik met een ingang net boven het zand heb laten steken in een plastic bakje met zand. Een soort kunstmatige tunnel. Ik weet niet of het daar bij nog zou werken om ze over te plaatsen naar een buisje? ( heb geen buisjes wel een ja.. koppelslang die je gebruikt om je nest aan je buitenwereld aan te sluiten) Nog bedankt voor de tips die je geeft :) ik ga ze zeker gebruiken!
je moet je mieren wel minstens om de week je kolonie een sprinkhaan, krekel ofzo geven ( als de kolonie minstens met 20 zijn )
MRlasiusniger
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 april 2020

Re: Lasius niger en Insecten als voedsel.

Bericht door MRlasiusniger »

Jessee schreef: 30 jul 2013, 12:24 Oww ja dat is helaas wel jammer... en ik weet eigenlijk niet waarom ik ze niet in buisjes heb gedaan haha. Ik zoek al een tijdje op youtube en forums naar informatie en leuke weetjes dus had het kunnen weten. Ik laat haar nu lekker met rus, ik denk dat het niet goed voor haar is als ik haar nu verplaats? Heb nog wel 3 andere koninginnen, die heb ik in een rietje later kruipen dat ik met een ingang net boven het zand heb laten steken in een plastic bakje met zand. Een soort kunstmatige tunnel. Ik weet niet of het daar bij nog zou werken om ze over te plaatsen naar een buisje? ( heb geen buisjes wel een ja.. koppelslang die je gebruikt om je nest aan je buitenwereld aan te sluiten) Nog bedankt voor de tips die je geeft :) ik ga ze zeker gebruiken!
MRlasiusniger
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 april 2020

Re: Lasius Niger en Insecten als voedsel.

Bericht door MRlasiusniger »

je moet je mieren om de week of om de 2 weken een sprinkhaan geven of krekels etc (alleen als uw kolonie minstens 20 werkers heeft )
Plaats reactie