wortelluizen

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

wortelluizen

Bericht door Westdijk »

Ik ben nieuwsgierig of iemand hier ervaring heeft met het houden van wortelluizen voor mierensoorten die voornamelijk ondergronds leven en zelden aan de oppervlakte komen? Op het internet is er maar weinig informatie over wortelluizen te vinden, tenzij je ze wilt bestrijden. In dat geval word je overspoeld met informatie. Op het forum is de informatie hierover eveneens schaars. Soms word er een suggestie gedaan om wortelluizen te gaan houden met een idee hoe zoiets er dan kan uitzien, maar ik lees nergens dat iemand hier daadwerkelijk mee aan de slag is gegaan en wel zodanig dat de mieren zichtbaar blijven.
Gebruikersavatar
levi
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 september 2015
Gender:

Re: wortelluizen

Bericht door levi »

kan je niet gewoon zoeken?
misschien leven ze wel buiten aan een wortel van een struik of boom.
1 lasius niger
1 lasius flavus
1 messor barbarus
2 formica fusca
1 tetramorium sp.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: levi

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je reactie, levi, maar na het te hebben gelezen ben ik bang dat ik te onduidelijk ben geweest met mijn vraagstelling. Ik ben (nog) niet op zoek naar wortelluizen. Het gaat er mij meer om of iemand ervaring heeft met het houden van wortelluizen, maar wel op een zodanige manier dat de mieren zichtbaar blijven. Ik ga namelijk het wiel niet opnieuw uitvinden als iemand anders al zover is dat hij of zij met een complete fiets rond rijd.

Als ik er echt mee aan de slag ga dan zou ik trouwens niet eens beginnen met het zoeken naar wortelluizen, maar eerder kijken of ik bijvoorbeeld gras in een formicarium in leven kan houden met zo weinig grond dat een kolonie mieren er zich nooit geheel in kan vestigen. Ik denk hier wel over na en zie zoiets als een uitdaging, maar als iemand anders me voor is geweest dan wil ik graag gebruik maken van zijn of haar kennis en ervaring. Soms is tijd namelijk schaars als je gedwongen bent om het te verdelen. ;)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: wortelluizen

Bericht door Sneeuwuil »

Ik heb nergens ooit gelezen dat iemand daadwerkelijk blad- of wortelluizen hield. Je kunt een ondergrondse soort als Lasius flavus ook wel houden met suikerwater. Al weet ik daar ook niemand die meerjarige kolonies heeft.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Sneeuwuil

Bericht door Westdijk »

Sneeuwuil schreef:Ik heb nergens ooit gelezen dat iemand daadwerkelijk blad- of wortelluizen hield.
Ik heb wel gelezen dat het werd voorgesteld aan andere leden om wortelluizen te gaan houden, maar daar hield het vervolgens vaak op, tot zover ik kan lezen, Sneeuwuil. Het is echter nog geen bewijs dat niemand ermee bezig is of in het verleden is geweest. Er zijn leden die gewoon weinig posten, nieuwe leden met soms jaren aan ervaring in deze hobby, etc. Genoeg redenen in mijn ogen voor mijn eerdere vraagstelling.
Sneeuwuil schreef:Je kunt een ondergrondse soort als Lasius flavus ook wel houden met suikerwater. Al weet ik daar ook niemand die meerjarige kolonies heeft.
Het viel me op, als we het even bij de Lasius flavus houden, dat slechts weinig kolonies in gevangenschap een indrukwekkende omvang bereiken. Een meerderheid van de kolonies komt redelijk snel voortijdig aan hun einde als ik de diverse blogs lees. De redenen hiervoor lopen sterk uiteen, maar een geschikte leefomgeving voor een soort die voornamelijk ondergronds leeft botst natuurlijk wel met ons verlangen om de mieren te kunnen bezichtigen wanneer wij dat wensen. Daarnaast schijnt de afscheiding van de wortelluizen een belangrijke voedselbron te zijn voor deze soort en in mindere mate ook kleine geleedpotigen.

De komende dagen zal ik eens echt gaan nadenken op welke wijze ik het ga aanpakken als niemand mij verder kan helpen. Misschien word het eens tijd voor een nieuwe variant van de plastic weggooi bierbeker. Bedankt voor het achterlaten van een reactie, Sneeuwuil.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: wortelluizen

Bericht door Mika »

Je punten van kritiek zijn terecht: enerzijds wordt er door ervaren mensen te weinig geëxperimenteerd met nieuwe methodes, en anderzijds wordt er te weinig daarover gerapporteerd.

Er zijn te weinig mensen die erin slagen een volwassen kolonie goed op te kweken, en langdurig te houden: nochtans is dit goed mogelijk met bijvoorbeeld Myrmica rubra, Formica fusca, etc, en al minder bij meer begerenswaardige soorten, als (onderaan de ladder) Lasius niger, en pleiomorfe soorten... Ik moet toegeven dat ik er nog nooit in geslaagd ben om een mature kolonie van Lasius niger te houden... Ik heb kolonies gehad tot 5000 individuën, maar die zijn op dat moment nog niet matuur. Het ondermijnt wel een beetje de hobby, als blijkt dat het niet goed lukt om mierenkolonies stabiel te onderhouden.

Er wordt vooral geëxperimenteerd door onervaren leden, en dat zou ik ook willen afraden: dat is niet echt zinvol.

Ik probeer mijn ervaringen zo goed mogelijk te delen, maar ik ben er mij ook van bewust dat ik onbewust ook 'vastgeroest' geraak in 'methodes die werken'. Ik heb ook wel een aantal plannen, die ik soms al meer dan 10 jaar wil uitvoeren, maar waar ik ook niet aan toe kom: een wortelluizennest voor Lasius flavus is daar 1 van.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Mika

Bericht door Westdijk »

Je bekijkt het wel door een kritische bril, Mika.
Mika schreef:Ik heb ook wel een aantal plannen, die ik soms al meer dan 10 jaar wil uitvoeren, maar waar ik ook niet aan toe kom: een wortelluizennest voor Lasius flavus is daar 1 van.
Hier raak je de spijker op zijn kop en ik ben bang dat het voor veel meer mensen geld.

Wat de experimenten van onervaren leden betreft zijn ze misschien niet altijd even zinvol, maar zij kunnen juist wel nieuwe inzichten verschaffen of leden met meer ervaring op andere ideeën brengen, dus ik heb hier een iets andere kijk op. ;) Daarnaast is het een uitdaging om alles goed vast te leggen en duidelijk over te brengen. Wat experimenteren voor mij wel lastiger maakt is dat er dieren bij betrokken zijn. Mieren zijn bepaald geen knuffeldieren, maar je wilt wel het beste voor ze.

Misschien dat iemand op deze site je kan stimuleren zodat jij jouw plan voor een wortelluizennest naar voren schuift voor het iets word dat je al meer dan elf jaar wilt uitvoeren, Mika. :D Bedankt voor het reageren.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: wortelluizen

Bericht door GvG »

Ik heb wel eens geprobeerd om mijn grote Lasius niger kolonie bladluizen aan te bieden in de buitenwereld. Dit leverde vele onverwachte problemen op. De waardplant is moeilijk in leven te houden, de luizen gaan aan de wandel of vliegen weg, de mieren verdrinken in water of gaan graven in aarde, etc. etc. De mieren begonnen wel direct met het melken van de bladluizen, wat natuurlijk leuk is om te zien. Ik vond het echter al snel de moeite niet meer waard. Ik denk dat een nest met wortelluizen nog veel moeilijker is. Ik denk dat de enige manier is om een natuurlijk zandnest tussen twee glasplaten te maken. Dus zand met levend gras er bovenop, tussen 2 glasplaten. Als de kolonie groot genoeg is zouden misschien de "luizenkamers" zichtbaar worden. Ik hoop mijn Lasius cf. meridionalis kolonie ooit een dergelijk nest te geven als deze groot genoeg is. De kolonie is dit jaar echter nagenoeg niet gegroeid. Sociaalparasieten blijven lastig, ook na een succesvolle stichtingsfase. Ooit...
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: wortelluizen

Bericht door ProXi »

GvG schreef:Ik heb wel eens geprobeerd om mijn grote Lasius niger kolonie bladluizen aan te bieden in de buitenwereld. Dit leverde vele onverwachte problemen op. De waardplant is moeilijk in leven te houden, de luizen gaan aan de wandel of vliegen weg, de mieren verdrinken in water of gaan graven in aarde, etc. etc. De mieren begonnen wel direct met het melken van de bladluizen, wat natuurlijk leuk is om te zien. Ik vond het echter al snel de moeite niet meer waard. Ik denk dat een nest met wortelluizen nog veel moeilijker is. Ik denk dat de enige manier is om een natuurlijk zandnest tussen twee glasplaten te maken. Dus zand met levend gras er bovenop, tussen 2 glasplaten. Als de kolonie groot genoeg is zouden misschien de "luizenkamers" zichtbaar worden. Ik hoop mijn Lasius cf. meridionalis kolonie ooit een dergelijk nest te geven als deze groot genoeg is. De kolonie is dit jaar echter nagenoeg niet gegroeid. Sociaalparasieten blijven lastig, ook na een succesvolle stichtingsfase. Ooit...
Eerste deel van je verhaal heb ik ook exact ondervonden. Het is lastig om de plant levend te houden. Daarnaast merken de bladluizen dat er iets niet klopt en verplaatsen ze zich vrijwel meteen als je de plant in een buitenwereld hebt ondergebracht. Even later zit er geen luis meer op de plant zelf, maar lopen ze overal rond. Omdat de plant zwakker werd gingen ze er ook niet meer terug op. Mijn buitenwereld werd toen een vochtig zooitje met overal bladluizen, schimmel in de aarde, mieren die in condens vast bleven plakken, dus dat was geen succes. Op gegeven moment krijg je ook allemaal ander ongedierte in de buitenwereld waaronder mijten. Je kan de buitenwereld ook lastig open laten, want je hebt ook van die vliegende luizen en die heb je dan in je huis. Dat maakt het dus nog lastiger geen enorm vochtprobleem te krijgen.

Met wortelluizen krijg je deze problemen vermoed ik ook deels. Als het iemand lukt zou ik dat wel leuk vinden om te zien. Dan wil ik wellicht ooit ook nog een poging wagen. Maar zonder een positieve ervaring van iemand, zal ik het zelf niet snel meer proberen.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: GvG & Proxi

Bericht door Westdijk »

GvG schreef:De waardplant is moeilijk in leven te houden, de luizen gaan aan de wandel...
Hier ga ik vermoedelijk ook tegen aan lopen.
GvG schreef:Ik denk dat een nest met wortelluizen nog veel moeilijker is.
Wat is het leven zonder uitdagingen te hebben. Ik ben me er echter goed van bewust van wat je hier schrijft, maar het betekend ook dat ik niets te verliezen heb als ik ermee aan de slag ga. Tot zover ik weet is niemand hier me voor gegaan. We kunnen daarna alleen maar leren van wat ik heb gedaan. Ongeacht of het mislukt of een succes word. Al ben ik eigenzinnig genoeg om ook hierin een eigen koers te varen en daarin komen voorlopig nog geen glasplaten voor.
ProXi schreef:Als het iemand lukt zou ik dat wel leuk vinden om te zien. Dan wil ik wellicht ooit ook nog een poging wagen.
Dat maakt het voor mij al de moeite waard. ;)

Bedankt voor het uitwisselen van jullie ervaringen met bladluizen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: wortelluizen

Bericht door GvG »

Graag gedaan, ik benieuwd naar jóuw ervaringen.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: wortelluizen

Bericht door Aljosha »

Hou nu al een kolonie lasius flavus 2,5 jaar, heb al geprobeerd wortel luizen te houden maar de luizen zelf weten dat er iets niet klopt in de omgeving en dus lopen ze maar wat rond en doen niets tot ze uiteindelijk verdwijnen ( waarschijnlijk sterven of ontsnappen )
Ik geef mijn lasius flavus te eten in mijn buitenwereld waar ik altijd een klein flessendopje vul met honing of suikerwater (soms eens een meelworm die in 2 gebroken is) maar in gevangenschap gaan ze veel meer uit hun nest dan in de natuur. En dus blijft het vrij gemakkelijk om ze te voeden (vind ik toch)

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Aljosha

Bericht door Westdijk »

Heb je toevallig opnamen van je opstelling in de tijd dat je wortelluizen probeerde te houden en/of een uitgebreidde beschrijving ervan? Hier ben ik bijzonder nieuwsgierig naar.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Westdijk

Bericht door Aljosha »

Mijn lasius flavus zit nog altijd in hetzelfde nest, maar alle dingen die ik gebruikt heb om wortelluizen te houden heb ik uit het formicarium gehaald, ik kan wel wat foto's trekken en tonen waar, hoe ik het gedaan heb, maar van de tijd zelf waar ik alles nog had heb ik geen foto's meer.
Laatst gewijzigd door Aljosha op 04 nov 2015, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Aljosha

Bericht door Westdijk »

In dit geval neem ik genoegen met alles, Aljosha, wat je kan vastleggen en misschien hier en daar wat tekstueel toelichten. Alleen ben ik een beetje verward omdat je het nu over bladluizen hebt en in je vorige post over wortelluizen. :? Ik blijf er echter bij dat ik er nieuwsgierig naar ben. :)
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: wortelluizen

Bericht door Aljosha »

Dus ik heb geprobeerd wortelluizen te houden in mijn formicarium, ik wist dat wortelluizen een grote voedselbron waren voor lasius flavus, dus ik had mijn formicarium onderverdeeld in 2 stukken, een gipsplaat tegen de wand en een andere gipsplaat met een stukje verwijderd van de wand (zodat ik de wortels van de plant door de kleine opening kon steken ) een tijdje heeft het gewerkt maar daarna niet meer, de plant zelf was ook moeilijk te onderhouden

De kolonie zelf voor degene die geïnteresseerd zijn groeit vrij snel, op de foto's zelf kan je er niet veel van zien, maar er zijn ongeveer 1000+ larven en alles wat eieren betreft, de kolonie is nu een 500+ groot en heeft vorig jaar (weet niet waarom, ze waren nog een zeer kleine kolonie ) een bruidsvlucht gehouden,( heb er nog foto's van)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Aljosha

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor de opnamen en toelichting. De kans is aanwezig dat ik nog wel een keer bij je aanklop voor aanvullende vragen.
Gebruikersavatar
Aljosha
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 28 januari 2015
Gender:
Leeftijd: 23

Re: Westdijk

Bericht door Aljosha »

Je mag altijd afkomen met onbeantwoorde vragen, en ik zou zeer bij zijn ze te beantwoorden ! :D

Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: wortelluizen

Bericht door ProXi »

Leuk! Volgens mij ben je de enigste met een grotere kolonie van dit soort op dit forum.
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: wortelluizen

Bericht door Happylife222 »

Sorry dat ik nog zo laat op dit onderwerp inhaak. Ik ben een nieuw lid, ik scrolde een beetje door onderwerpen heen.

Ik wilde graag inhaken op de korte levensduur van de 'gastheer'planten. Ik heb zelf verschillende cactussoorten, die kunnen ook flink last hebben van wortelluizen.

Is het geen idee om ipv gras een bikkelharde gastplantensoort te gebruiken. Zoals een soort vetplant. Die zullen waarschijnlijk ook wortel luizen hebben. En die zullen een stuk langer meegaan dan zwakke graszaailingen. Hoop dat het een beetje helpt...
1x Lasius grandis (+100)
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Happylife222

Bericht door Westdijk »

Late deelnemers blijven ook deelnemers, Happylife222. Ik vind het altijd leuk als mensen meedenken, omdat je op een gegeven moment vaak niet meer verder kijkt dan je eigen idee en dan heb je andere mensen nodig om het weer in beweging te krijgen.

Bij het onderwerp plastic wegwerp bierbeker ben ik aan de slag gegaan om het idee dat ik had verder uit te werken, omdat het een variant van het oorspronkelijke formicarium betrof. http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... =30#p59315 Het is een proces van vallen en opstaan ben ik achter gekomen en staat vanwege andere bezigheden op dit moment bij mij op een laag pitje.

Ik heb twee ontwerpen getest en beiden ongeschikt bevonden. Het formicarium in een bierbeker beschouw ik eenvoudig als te klein om gras in te laten groeien.
Westdijk schreef:Misschien is het huidige ontwerp geschikter voor vetplanten, zoals bijvoorbeeld Sedum album (wit vetkruid). Alleen moet ik hier eens goed over nadenken.
Een citaat van me zelf uit een post.

De reden waarom ik (nog) niet ben overgestapt op vetplanten is omdat ik eenvoudig geen informatie op het internet kon vinden of de wortelluizen die van vetplanten leven dezelfde luizen zijn die vaak in de nesten van de Lasius flavus worden aangetroffen. (Geoica utricularia, Tetraneura ulmi en Forda marginata) De tweede reden is de diapauze van de mieren. Ik schat de kans groter in dat gras een maandenlang verblijf in een donkere koelkast beter overleeft dan zelfs de sterke vetplanten. Ik heb weleens rijplaten moeten weghalen die maanden op een gazon hadden gelegen en het geel geworden gras herstelde. Het duurde wel weken, maar het gazon was in mijn beleving toch weer snel groen. Het is wel geen eerlijke vergelijking, maar dergelijke ervaringen heb ik tot zover niet opgedaan met vetplanten.

Heb jij enig idee wat voor wortelluizen je cactussen bevolken? Je zou me er bijzonder mee helpen als je er achter kon komen. Geen makkelijke vraag, maar als je een hand uit steekt om me te helpen heb ik weleens de neiging je hele arm te pakken omdat ik dan tegelijk zoveel andere kansen zie om nog openstaande vragen te beantwoorden of problemen op te lossen. :D
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: wortelluizen

Bericht door Happylife222 »

Ik ga hier even goed induiken. Ik ben wat dingetjes tegengekomen maar die moet ik nog wat verder uitzoeken. Ik kom hier nog op terug...
1x Lasius grandis (+100)
Happylife222
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 september 2016
Locatie: Bocholtz
Gender:
Leeftijd: 50

Re: wortelluizen

Bericht door Happylife222 »

En als ik een balletje opgooi, dan mag jij hem vangen... Toch??? :D
1x Lasius grandis (+100)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: wortelluizen

Bericht door Hessel »

Ik weet er natuurlijk niks van, en ga nooit uit van veronderstellingen. Maar ik veronderstel dat je dan een soort cactus moet hebben uit Europa, en niet uit de hete woestijn. Ik denk namelijk dat cactussen in de woestijn geen vocht zullen uitscheiden via de wortels of hoe dat ook mag werken...
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie