Wat voor insecten?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Wat voor insecten?

Bericht door Thijmen »

Ik woon vlakbij een bos en Vraag me af wat voor insecten makkelijk te vangen zijn als voeding?

Ik kan bijvoorbeeld heel makkelijk mestkevers vangen. (Die zijn alleen te groot de eerste paar jaar)

Fruitvliegjes zijn ook makkelijk te doen.
Maar wat nog meer?

Verder wil ik graag weten of gevriesdroogde muggenlarven geschikt zijn? Daar heb ik nog een pot van staan.
met vriendelijke groet,
Thijmen
ntume
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 april 2011
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Wat voor insecten?

Bericht door ntume »

Sprinkhanen, pissebedden, spinnen, motten, termieten en larven van torren/kevers uit schors en boomstronken. Alles eerst minimaal een nachtje in de vriezer. Daarna knippen/pletten en in delen voeren op een stukje folie of een plastic deksel.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Wat voor insecten?

Bericht door GvG »

Fruitvliegen zijn het makkelijkst in het begin. Muggen en langpootmuggen doen het ook altijd goed. Kevers zou ik niet doen. Gedroogde muggenlarven ook niet. Mieren kunnen droog voedsel niet goed opnemen.
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Wat voor insecten?

Bericht door Thijmen »

bedankt voor de info.

dat fruitvliegen het makkelijst zijn had ik al bedacht, maar zodra ik 100/200 werkers heb is het ook wel leuk om een beetje te variëren.

nog iets ik las net dat waterslakken van 0,5 cm ook geschikt waren als voer, die zijn makkelijker te kweken dan fruitvliegen, (gewoon een vaas met water een slak of 2-3 en je hebt er na een paar weken meer dan op zullen raken.) en in het begin heb je met 1 bakje fruitvliegen meer dan je kan voeren voor ze dood gaan. dan zou waterslakken beter zijn want ze kweken snel en groeien niet te hard, waardoor je altijd een paar geschikte hebt.

zou dit bij een nieuwe kolonie werken als ik de slakkenhuizen maar breek
met vriendelijke groet,
Thijmen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Wat voor insecten?

Bericht door GvG »

Geen idee. Ik heb mijn mieren nog nooit slakken gevoerd.
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Wat voor insecten?

Bericht door Thijmen »

ik had het hier gelezen: http://antfarm.yuku.com/topic/14178/Pre ... 9nCL5iLSUm
het stukje:

Lasius niger

Likes:

Freeze Dried Tubifex Worms
Cooked Chicken
Mosquito Larva
Moths
Honey Water
Pear
Strawberries
Honey
Flies
Mealworms
Boiled egg
Small water snails (about .5 cm shell length)
Dislikes:

Beetle Jelly
Brown sugar water
Bluebottle Flies
Banana
Chocolate
Raw chicken
Kiwi
May like:

Honey water
Gammarus
Pork Jelly from pies
Spiders (Has to be fresh)
Earwigs
Crickets
Hummingbird nectar
met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Wat voor insecten?

Bericht door Westdijk »

Je hebt al een aardige lijst zo alles bij elkaar. Het is vaak een kwestie van proberen. Mieren blijken soms kieskeurige eters te zijn. Wat door de ene kolonie wel word geaccepteerd word door werksters van een andere kolonie meteen naar de afvalhoop getransporteerd. Soms lijkt het dat werksters een insect negeren, maar dan blijken ze bezig te zijn het uit te hollen, omdat het eenvoudig te groot of te lastig blijkt te zijn om naar de kolonie te transporteren.

Gedroogde producten aan mieren voeden heb ik persoonlijk slechte ervaring mee. Verse muggenlarven daarentegen worden wel graag geaccepteerd. Ik kwam hier achter nadat ik een potje met regenwater omtrapte. Het water liep in de grond weg en korte tijd later zag ik werksters zich in grote aantallen te goed doen aan de hulpeloze larven.

Waterslakken heb ik nog nooit geprobeerd. Houd ons op de hoogte van je ervaringen zou ik zeggen. We kunnen van elkaar een heleboel leren.
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Wat voor insecten?

Bericht door Thijmen »

dan ga ik het proberen, zodra ik mijn eerste kolonie heb dan.

heeft iemand een Lasius niger gyne/kolonie over tegen een leuk prijsje?
met vriendelijke groet,
Thijmen
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Wat voor insecten?

Bericht door Other »

Thijmen schreef:heeft iemand een Lasius niger gyne/kolonie over tegen een leuk prijsje?
Heb nog wel over, ben alleen een beetje ver weg dus dan zou ik moeten verzenden.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Wat voor insecten?

Bericht door Venator »

Ik had eergisteren 6 langpootmuggen gevangen.De struiken hier in de tuin zat er vol mee,was er een paring gaande dat weet ik niet.Altijd gedacht dat het grote muggen waren die steken maar steken doen ze niet.Soms vang ik wel eens een gewone steekmug dat zich thuis verstopt,vervelende beesten!
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Wat voor insecten?

Bericht door dvd »

Venator schreef:Ik had eergisteren 6 langpootmuggen gevangen.De struiken hier in de tuin zat er vol mee,was er een paring gaande dat weet ik niet.Altijd gedacht dat het grote muggen waren die steken maar steken doen ze niet.Soms vang ik wel eens een gewone steekmug dat zich thuis verstopt,vervelende beesten!
Ja hier zitten er ook veel!Ik knip altijd het achter stuk van de langpootmug eraf,mijn mieren zijn er gek op!De rest laten ze toch maar altijl liggen :D
Thijmen
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 september 2016
Locatie: Putten
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Wat voor insecten?

Bericht door Thijmen »

net even wat pissebedden gevangen om te proberen een kweekje op te zetten. (en om voor noodgevallen wat te hebben.)

met 7 pissebedden zal het wel even duren voor het er meer zijn.

ik kwam onder de stenen ook nog een paar Lasius flavus tegen, dus met een beetje geluk kan ik volgend jaar een gyne vangen. (dit jaar denk ik niet dat er nog bruidsvluchten zullen zijn)
met vriendelijke groet,
Thijmen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Wat voor insecten?

Bericht door GvG »

Pissebedden worden niet goed aangenomen door mijn mieren.
Plaats reactie