Voedel per dag / week

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
frogxdxdxd
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 september 2016
Gender:

Voedel per dag / week

Bericht door frogxdxdxd »

Hallo,

Ik ben nog erg nieuw in het wereldje van mieren houderijen.
Ik heb nu een 40 / 50 tal mieren (Lasius niger) en die vinden fruitvliegjes erg
smakelijk. Ook het hondingdauw en suikerwater bevalt ze erg goed. Zag ook al
een hoopje eitjes liggen in het reageer buisje, dus dat moet vast goed gaan komen!!

Ik vroeg me alleen af, hoeveel fruit vliegjes geef je nou per 10 mieren / per dag?

Of kan ik gewoon een stuk of 20 van die vliegjes in de Arena leggen en pakken ze wel wanneer dat ze honger hebben?
Laatst gewijzigd door GvG op 21 sep 2016, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voedel per dag / week

Bericht door GvG »

Hoi, welkom.

20 is te veel. Als voedsel blijft liggen in de buitenwereld of in het buisje kan dat voor schimmel of mijten zorgen. Ik zou ze ongeveer 5 vliegjes geven en kijken hoe snel dat meegenomen wordt. Als het binnen een nacht weg is kun je ze een paar dagen later nog wat meer geven. Als er vliegjes blijven liggen kun je ze best een paar dagen niets geven. Wees ook niet bang om ze een weekje niets te geven, dat kan niet veel kwaad. Suikerwater hoef je ook niet elke dag aan te nemen. Zolang ze maar toegang hebben tot water. Maar als ze nog in het reageerbuisje zitten is dat geen probleem. Je kan ze het beste in het buisje laten tot na de winter.
frogxdxdxd
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 september 2016
Gender:

Re: Voedel per dag / week

Bericht door frogxdxdxd »

Hey, bedankt!

Volgens mij zijn ze sowieso al in winterslaap ja, ze worden alleen actief als er eentje toevallig net een fruitvliegje
vind en zo enthosiast is en de hele "kolonie" wekt. Ze duiken met z'n allen op het vliegje, om vervolgens weer rustig verder
te slapen.

Maar kort samengevat, gewoon 5 weg leggen, kijken wat er gebeurt en als het in een nacht op is, een paar dagen later weer 5 weg leggen? Maar hoe weet ik dan dat ze allemaal genoeg hebben gegeten en dat er niet nog een aantal enorm veel honger hebben?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voedel per dag / week

Bericht door GvG »

Mieren hebben niet echt honger. De werksters groeien niet meer en hebben eigenlijk alleen suiker en water nodig. De fruitvliegjes worden aan de larven gegeven (opgebraakt, zogezegd).

Het is vrij normaal dat het grootste deel van de kolonie niet actief is, dat is niet alleen in de winter. In de winter is dat wel erger natuurlijk. Als ze echt in winterslaap zijn nemen ze veel minder voedsel aan. Hebben ze nog poppen en eitjes, of alleen larven?

Als ze echt heel snel met zn allen een vliegje naar binnen halen mag je ze wel wat meer geven, maar pas op dat je niet te veel geeft. Als een vliegje lang in het buisje of in de buitenwereld ligt is het niet goed, zoals ik al zei.
frogxdxdxd
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 september 2016
Gender:

Re: Voedel per dag / week

Bericht door frogxdxdxd »

Ik zag net alleen een hoopje eitjes liggen, zag niet echt iets van larven. Ja, alleen die hebben ze buiten gegooid, bij de dode mieren, dus vermoedelijk hebben die de reis niet overleefd? Heb ze nu wat eten gegeven, honingdauw en die vliegjes, hebben ze lekker van gesmult en laat nu de doos er maar even overheen staan om de rust te bewaren. Verder lopen er ook geen mieren in de arena rond of iets, dus heb ook niet echt het idee dat ze wanhopig opzoek zijn naar eten. Ze liggen echt dicht bij elkaar / bij de koningin. Sommige verdwaalde denken dat ze een vleermuis zijn en hangen onderste boven in het buisje, maar dat is het eigenlijk.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voedel per dag / week

Bericht door GvG »

Dan zullen ze maar weinig vliegjes nodig hebben. Laat ze nu maar even met rust en kijk over een paar dagen hoeveel ze aannemen. Succes.
Plaats reactie