Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door LaurenszFM »

Hallo allemaal, eergisteren is mijn eerste werkster uitgekomen.. en vandaag is mijn vierde er al :D Ik vroeg me af wat ik ze het best kan geven om ze sterk en gezond op te laten groeien. Ik hoop dat jullie wat goede ideen hebben.
gr. Laurensz
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door Hessel »

Gewoon kleine insectjes als fruitvliegjes, mugjes, torretjes en kleine spinnetjes voor de proteïne. Voor suiker gewoon suikerwater of honinwater
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door GvG »

Over welke soort hebben we het? Hoeveel broed ligt er nog? Liggen er ook nog eitjes bij? Wat ga je doen met betrekking tot de winterslaap?

Als je de mieren binnenkort gaat afkoelen zou ik ze nu geen insecten geven. Alleen een heel klein beetje suikerwater. Anders geeft het alleen maar rommel in het buisje, dat kan gaan schimmelen in de winter.

Spinnetjes en torretjes zou ik sowieso nog niet geven aan een kolonie met zo weinig werksters. Honing(water) heeft weinig voordelen boven suikerwater, en sommige mierenhouders hebben slechte ervaringen met honing.

Edit: ik herinner me ineens dat jij op Aruba verblijft, en een tropische Camponotus soort hebt. Wat leuk dat je werksters hebt! Ik zou het leuk vinden om een te foto zien.

Over de winterslaap hoef je je dus geen zorgen te maken, dat is voor jou niet van toepassing. Geef ze een piepklein druppeltje suikerwater in het buisje, bijvoorbeeld met een cocktailprikker. Leg ze dan nog een weekje weg om tot rust te komen. Geef ze dan nog een drupje en een heel klein insectje. Een fruitvliegje of een mugje bijvoorbeeld.

Succes!
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door LaurenszFM »

Bedankt voor de informatie Hessel en GvG :)
Ik woon inderdaad nog steeds op Aruba en ik ben al veel verschillende soorten mieren tegengekomen.. In de "kolonie" waarvan ik nu vier mieren heb zitten er nu ongeveer 7 poppen en heel veel eitjes. Ik heb ook nog volgens mij nog een camponotus soort gevangen, het is een gele gyne met donkergele/oranje driehoekjes op het achterlijf. Ik heb ook een crematogaster mier gevangen die niet haar vleugels heeft losgelaten maar wel eitjes heeft gelegd, wat trouwens ook de gele mier heeft gedaan.
ik zal snel proberen om wat foto's te posten.

mvg Laurensz
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door Hessel »

Wauw wat gaaf dat je op Aruba woont man! Echt een plek waar ik graag zou willen wonen ooit. Heb je daar nog meer mooie soorten gezien? En heb je daar ook termieten?!? :o in ieder gebal super intressante plek
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
LaurenszFM
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 september 2016
Gender:

Re: Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door LaurenszFM »

Hahah, Hessel ik ben zelf ook erg blij dat ik de kans heb gehad om hier te wonen. Het is een mooi tropisch eiland, maar wel erg droog. Ik heb hier veel verschillende mieren en termieten gevonden :) doordat er hier veel mieren zijn maak ik hier ook veel bruidsvluchten mee, minimaal 1/2 keer per 2 weken. Maar dan zit mijn hele huis echt helemaal onder de mieren :lol:
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door Antquetra »

Wauw, om de 2 weken bruidsvlucht :shock:
Ik ben ontzettend nieuwsgierig naar je foto's!!
Wat een locatie, lijkt mij ook heerlijk om te wonen 8-)
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Eerste werksters!! Wat voor voeding?

Bericht door Hessel »

Ik ben echt jaloers man hahaha, wat is je top 3 mieren tot nu toe? :) en termieten houden zou je ook is naar moeten kijken, dat is ook erg gaaf. Heb je ook van die termieten daar die van die papieren nesten maken nest als wespen?
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie