Voeding voor Lasius flavus

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Zoast
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 november 2016
Gender:

Voeding voor Lasius flavus

Bericht door Zoast »

Hallo mierenmensjes,

Als beginnend mierenmens heb ik op 3 oktober 2016 mijn aller eerste mierenkolonie ontvangen, namelijk een Lasius flavus koningin samen met al 8 werkers. Ik was en ben nog steeds zeer enthousiast over het houden van mieren, echter heb ik wat advies nodig.

Ik heb de mieren in het begin in de reageerbuis gelaten, waarbij ik af en toe een fruitvliegje, suikerwater en honingdauw aanbood. Mijn mieren moesten echter niets van de fruitvlieg hebben. Deze raakte snel beschimmeld, zonder dat de mieren er ook maar aan gezeten hebben. Het reageer buisje heb ik een aantal weken in een doosje gelaten, zodat de mieren in het donker staan.

In het begin zag ik een aantal eitjes en leek het allemaal goed te gaan. Echter na +/- 4 weken merkte ik dat de eitjes aan het "verdwijnen" waren en het aantal nog maar op 1 hand te tellen was. Aangezien de mieren niets moesten hebben van de fruitvliegjes, dacht ik dat een eiwit te kort de oorzaak was. Nadat ik nog maar 7 werkers telde, ben ik informatie gaan zoeken en ben ik uiteindelijk terecht gekomen op het honingdauwsurrogaat recept op de website.

Ik heb het recept aangehouden en de volgende ingrediënten gebruikt. Ik heb 5 spuitjes van 10 ml gevuld en een fles met het restant en deze ingevroren. Verder heb ik de reageerbuis ingepakt in aluminium folie en deze in een arena geplaatst. Aan de bovenkant van de arena heb ik een mengsel gesmeerd van talkpoeder en 70% alcohol, zodat de mieren niet kunnen ontsnappen. Nu heb ik op een klein plastic plaatje met een druppel honingdauwsurrogaat aan het eind van de reageerbuis geplaatst. Met dit alles ben ik twee dagen geleden van start gegaan.

Vandaag zag ik dat één van de mieren verdronken is in de druppel. Daarnaast lijkt het ook alsof de mieren niets moeten hebben van de honingdauwsurrogaat. Elke keer als ze in de buurt komen, en ze in contact komen met de druppel, "schrikken" ze en gaan ze direct weer terug. Verder zit er in de reageerbuis ook wat schimmel op het watje en zie ik bijna geen eitjes meer.

Conclusie, de kolonie is er slechter aan toe dan aan het begin, maar de hoop is nog niet verloren... (hoop ik). Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen of wat ik verkeerd doe? Zijn misschien één of meerdere ingrediënten niet geschikt? Heb ik een warmtematje nodig? Is de schimmel de oorzaak? Moet ik toch andere voeding aanbieden? Moet ik de voeding wellicht ver in de arena plaatsen en niet aan het begin van de reageerbuis?

Ik wil graag dat m'n kolonie het overleeft, dus elke tip of ingeving wordt gewaardeerd. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door GvG op 11 nov 2016, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Correctie schrijfwijze soortnamen
Messor barbarus - 02-12-2016
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door miel »

Hoi,

Allereerst: dat ze niets van de fruitvliegen moeten hebben, is bij Lasius flavus, zeker nu we naar de winter toe gaan, heel normaal. Dat de koningin nu nog eitjes heeft gelegd, zo vlak voor de winter, verbaasd me dan ook. Ik zou ze nog niet in een arena voeren, hier maken beginnende Lasius flavus kolonies vaak nog gebruik van: In de natuur zijn er buiten natuurlijk veel vijanden voor de mieren. Een kolonie met zeer weinig mieren zal het er dan vaak ook niet op wagen, daarvoor zijn de werksters nog te kostbaar.

Je kunt ze denk ik het beste eten geven door het buisje af te sluiten met een watje, dat je af en toe in het suikerwater doopt.

Tot slot: De Europese miersoorten houden van ongeveer oktober tot maart een winterslaap. Dit stimuleert een snellere groei in de zomer, en hierdoor kan je koningin langer leven, je zou er dus voor kunnen kiezen ze nu langzaam af te koelen en ze vervolgens in de koelkast te leggen. Het beste is dan om ze begin maart weer langzaam opwarmen.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door GvG »

Het watje in suikerwater dopen zou ik niet doen hoor, dat wordt een kleverige rommel volgens mij. Ik geef kleine kolonies wel eens een heel klein drupje suikerwater in het buisje met een cocktailprikker of satéprikker. Een piepklein druppeltje dat ze in een paar minuten ophebben. Dan geeft het ook geen rommel. Verder ben ik het eens met Miel.

Ik vind Lasius flavus best een lastige soort. Ze ontwikkelen, in mijn ervaring, traag en zijn moeilijke eters. Lasius niger is makkelijker.
Zoast
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 november 2016
Gender:

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door Zoast »

miel schreef:Hoi,

Allereerst: dat ze niets van de fruitvliegen moeten hebben, is bij Lasius flavus, zeker nu we naar de winter toe gaan, heel normaal. Dat de koningin nu nog eitjes heeft gelegd, zo vlak voor de winter, verbaasd me dan ook. Ik zou ze nog niet in een arena voeren, hier maken beginnende Lasius flavus kolonies vaak nog gebruik van: In de natuur zijn er buiten natuurlijk veel vijanden voor de mieren. Een kolonie met zeer weinig mieren zal het er dan vaak ook niet op wagen, daarvoor zijn de werksters nog te kostbaar.

Je kunt ze denk ik het beste eten geven door het buisje af te sluiten met een watje, dat je af en toe in het suikerwater doopt.

Tot slot: De Europese miersoorten houden van ongeveer oktober tot maart een winterslaap. Dit stimuleert een snellere groei in de zomer, en hierdoor kan je koningin langer leven, je zou er dus voor kunnen kiezen ze nu langzaam af te koelen en ze vervolgens in de koelkast te leggen. Het beste is dan om ze begin maart weer langzaam opwarmen.
Bedankt voor je antwoord! Dus als ik het goed begrijp, blijven voeden in het reageerbuisje. Hoe zit het verder met de winterslaap ? Hoe laag kan ik gaan in de temperatuur? Kan het niet te koud worden voor de mieren?

GvG schreef:Het watje in suikerwater dopen zou ik niet doen hoor, dat wordt een kleverige rommel volgens mij. Ik geef kleine kolonies wel eens een heel klein drupje suikerwater in het buisje met een cocktailprikker of satéprikker. Een piepklein druppeltje dat ze in een paar minuten ophebben. Dan geeft het ook geen rommel. Verder ben ik het eens met Miel.

Ik vind Lasius flavus best een lastige soort. Ze ontwikkelen, in mijn ervaring, traag en zijn moeilijke eters. Lasius niger is makkelijker.
Bedankt voor de tip met de cocktailprikker. Zou ik in plaats van suikerwater ook mijn eigen honingdauwsurrogaat kunnen gebruiken? Of is deze ongeschikt en kan ik deze beter niet geven?
Messor barbarus - 02-12-2016
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door miel »

Zolang het niet vriest, wat in de koelkast het geval moet zijn, overleven ze wel. Ik zou ze op een temperatuur van 5 graden houden,tot het voorjaar aanbreekt. Verder is het beter om je mieren langzaam af te koelen. Je kunt ze bijvoorbeeld eerst in de kelder leggen, daarna in het tuinhuis, etc.

Nog een tip: Voederen tijdens de winterrust is niet nodig: in de natuur worden ze ook niet gevoederd. Wel zou je ze af en toe kunnen bekijken. Zo kun je ingrijpen, mocht het nodig zijn.
SHLelieveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 oktober 2019
Gender:

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door SHLelieveld »

Ik heb in de zomer een lasius Flavus kolonie uit mijn tuin kunnen redden koningin met ~50 werkers (anders was het met een schutting zetten vernietigd) en heb deze eerst in een kleine pot bewaard. Ben al nieuwe eieren en larven tegen gekomen dus het echt de koningin. Nu heb ik een mooi YTon formicarium gemaakt en ben ze nu aan het migreren, maar het schiet niet op. De werkers hebben het formicarium als flink bekeken, maar nog geen actir tot migratie na 3 weken. Dat terwijl de pot met lamp (geen warm licht) belicht wordt en het formicarium mooi donker. En er in de pot stapje voor stapje minder grond in zit. Kan ik ze lokken met iets...? Wat is hun echte favoriete voedsel? Of moet ik ze nu zo laten tot na de winter...?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door miel »

Laat ze gewoon, het kan zijn dat ze het nest nog iets te ruim vinden. Laat ze maar zelf bepalen wat het beste voor ze is. Pas trouwens op met de grootte van het nest. Dit wordt vaak overschat, waardoor mieren een deel van het nest als vuilnisbelt gaan gebruiken. Dit leidt tot schimmel in het nest.

je kunt beter wachten totdat de kolonie flink gegroeid is, zodat ze alle nestkamers in gebruik maken. De grootte van je nest moet je dus afstemmen op de grootte van de kolonie. Anders kun je beter wachten met verhuizen. Succes!
SHLelieveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 oktober 2019
Gender:

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door SHLelieveld »

Ok, bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door Poezewoefke »

Zelf geef ik mijn Lasius flavus wat honing, redrunners ( persoonlijk vind ik dit makkelijker alternatief dan fruitvliegjes ) af en toe geef ik ze wat suikerwater voor enkele dagen aangezien dit niet lang goed blijft.

Maar ze moeten min of meer in winterslaap dus ik ben al begonnen met het afkoelen staan nu in de schuur en binnenkort in de frigo zodat ze niet van 20+ naar 5 gaan in enkele minuten ( vind dat niet de juiste manier :-) )
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
SHLelieveld
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 oktober 2019
Gender:

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door SHLelieveld »

Ok, bedankt voor de tips. Zal de mieren in de garage laten staan in een kast. Daar is de temperatuur redelijk stabiel. (Mag van de vrouw thuis ze niet in de koelkast zetten.... ). Ze hebben water en een drupje honing op een stukje bak papier zodat ik het makkelijk weg kan halen.

Straks in het voorjaar, eten ze dan voor proteïnen ook krekels/pissebedden/wormen e.d. of moet ik op zoek naar vloeibaar eiwit rijk iets...? Of de bewuste fruitvliegjes.?
Gebruikersavatar
Poezewoefke
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 april 2019
Locatie: Wielsbeke België
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Voeding voor Lasius flavus

Bericht door Poezewoefke »

Hangt een beetje af van je situatie. Mieren hebben een territorium en eten alles wat dood gaat in hun territorium.

Nu komt het neer op het feit kun je prooidieren houden in de diepvries?( ik denk van niet aangezien de miertjes niet in de frigo mogen )
Daarbij moet je gaan kijken bij levende prooidieren, welke kan en mag ik houden. Ook mogen ze niet te vlug reproduceren en makkelijk.

Meelwormen is makkelijk om te houden alsook heb je teveel gekweekt kun je die makkelijk buiten aan de vogeltjes geven in een schaaltje zonder dat er iets kan mislopen. Fruitvliegjes leven erg kort en moet je constant nieuwe kweek opzetten als je oude kweek aan het 'sterven' is.

Het is zelden dat een mier geen prooidier zal eten, pissebed en aardwormen ( als het die wormen zijn die je bedoeld ) is een andere zaak aangezien dat dieren zijn die helpen de afval en rotzooi op te ruimen en af te breken terug in de natuur.

Alsook als je in de zomer op weg gaat met een insecten netje, vergeet niet de dieren te koken of dood te vriezen voor je ze geeft om geen mijten aan te mieren over te dragen. Veel succes met hun winterslaap.
Kolonies
1x Messor barbarus , 1x Messor structor

Koloniesticthing:

32x Lasius niger, 12x Lasius flavus, 01x Lasius emarginatus
02x Formica fusca
Plaats reactie