Meelworm/ fruitvlieg

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Meelworm/ fruitvlieg

Bericht door Sven12 »

Goedemiddag,

Mijn Lasius niger kolonie wordt weer actief. Er zijn nu ong. 50-80 werksters. Ze hebben nog erg veel broed (ong. 40 coconnen en 70 of meer larven). De gyne is ook weer begonnen met leggen van eieren deze week.

Nu nemen ze niet echt voedsel aan terwijl ze veel broed hebben. Af en toe gooi ik er een verknipte meelworm in en daar zitten ze wel op maar nemen ze niet mee. Kunnen ze het voedingsap in de meelworm opnemen en op die manier voeren?

En fruitvliegjes uit de diepvries waar ze al helemaal niks mee doen. Laatste tijd doe ik ze even in de magnatron dan nemen ze er af en toe 1 mee. Voor de winter gaf ik vers dode fruitvliegjes waarvan ze zeker 5 tot 10 meenamen naar het nest.

Toch maar levende fruitvliegjes kopen of zullen ze genoeg uit de meelwormen halen?

Gr Sven
Gebruikersavatar
KoenTheAnt
Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 oktober 2016
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Meelworm/ fruitvlieg

Bericht door KoenTheAnt »

misschien es een krekeltje proberen?
Messor barbarus (okt 2016) ~40
Lasius niger (dec 2016) - 8
Lasius flavus (apr 2017) 100+ (17 jun 2017 Koningin dood)
Pheidole pallidula (apr 2017) 30+
Camponotus barbaricus (jul 2017) broed
17x Lasius niger (jul 2017)
3x Lasius flavus (aug 2017)
RJ
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 maart 2016
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Meelworm/ fruitvlieg

Bericht door RJ »

Kunt idd krekeltjes proberen of ergens krulvliegen bestellen
Met vriendelijke groet,
RJ


1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Meelworm/ fruitvlieg

Bericht door GvG »

Variatie is natuurlijk goed, maar ik denk niet dat dit komt door het soort insecten dat je aanbiedt. Als ze echt voedsel nodig hebben pakken ze het wel. Een (stuk) meelworm is natuurlijk wel erg groot voor Lasius niger werksters. Dat nemen ze niet zomaar mee. Ze kunnen het "vocht" opnemen en in het nest overgeven aan hun nestgenoten en larven.

Door de fruitvliegen in de magnetron te doen zullen ze uitdrogen, dan zullen ze zeker niet beter worden aangenomen.
Ik heb mijn Lasius niger kolonie vorige week uit de koelkast gehaald om ze te laten zien op de open dag van mijn school. Deze kolonie heeft ruim 1000 werksters en neemt nu ook nog bijna geen voedsel aan. Dat komt vanzelf, wees geduldig.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Meelworm/ fruitvlieg

Bericht door Sneeuwuil »

Ze kunnen inderdaad de meelworm weg leeg eten op die manier. Als ze er telkens bij zitten eten ze vast er ook wel van.

Als de fruitvliegen erg lang in de vriezer hebben gezeten zijn eten ze die niet meer graag denk ik.

En zoals GvG zegt: ze hebben ook nog niet veel nodig misschien. Zelf geef ik elke kolonie wel wat fruitvliegen en de grotere krijgen van alles er bij.
Gebruikersavatar
Sven12
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 april 2016
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Meelworm/ fruitvlieg

Bericht door Sven12 »

Dank voor de reacties.

De mieren zitten idd soms helemaal in de meelworm dus zullen het toch opnemen, ik wist niet zeker of dit kon, of alleen met suikerwater. Net zag ik toevallig een fragment van 'antscanada' dat een mier een larvae voerde via vocht uitwisseling.

Ik ga nog even door met meelwormen en fruitvliegjes (nu niet uit de magnatron) tot ik een kolonie Myrmica rubra weet te bemachtigen. Dan is het meer waard om te variëren omdat het voor 1 klein Lasius niger nestje nogal 'duur' is.
Plaats reactie