Vliegen oogst technieken

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Vliegen oogst technieken

Bericht door Antario »

oke ik heb dus zo'n klein emmertje met fruitvliegen.

maar het lukt me maar niet om ze te vangen zonder dat de helft weg loopt uit het bakje (tupperware, gaat de vriezer in) of uit het emmertje voor ik hem weer hersluit.

iemand suggesties?
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door nathan »

bakje elke seconde tegen de ondergrond aan tikken, dan vallen de vliegjes weer naar beneden. Doe dit een paar keer voor je het bakje open maakt en de stormloop als je de deksel verwijdert is al veel minder erg. Ik doe dat, dan schud ik de vliegjes in het vriezerbakje dat ik vervolgens ook elke keer tegen de grond tik tot ik de deksel er op doe. Hoe hoger het bakje hoe meer tijd je hebt voordat de vliegjes er uit lopen.

Op deze manier ontsnappen er nog altijd een paar maar krijg ik verreweg de meesten waar ik ze wil hebben. Ik doe het wel buiten zodat de ontsnapte vliegjes daar lekker kunnen spelen :P
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door salamalfayed »

Doe het 'vriezerbakje' eerst al even in de vriezer en de fruitvliegjes in de koelkast. Hoe kouder hoe minder snel de fruitvliegjes eruit lopen.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door GvG »

Ik gebruik een pedaalemmerzak. Die hou ik gedeeltelijk om het bakje. Dan open in het deksel "door de zak heen" als je begrijpt wat ik bedoel. Zo schud ik de vliegen rechtstreeks de zak in. De zak knoop ik dicht en stop ik in de vriezer. Als de vliegjes bevroren zijn schud ik de zak leeg in een tupperware bakje dat ik in de vriezer bewaar. Pas op dat de vliegjes niet ontdooien bij het overplaatsen. Ze ontdooien snel, en elke keer dat ze ontdooien gaat de kwaliteit achteruit, heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door Antquetra »

Offtopic: Hoe lang kun je de bevroren vliegjes bewaren in de vriezer? beter gezegd, hoelang zijn de vliegjes nog vers te noemen als ze eenmaal ingevroren zijn?
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door nathan »

Antquetra schreef:Offtopic: Hoe lang kun je de bevroren vliegjes bewaren in de vriezer? beter gezegd, hoelang zijn de vliegjes nog vers te noemen als ze eenmaal ingevroren zijn?
Offtopic: Ik heb een aantal vliegjes al vanaf september ofzo in de vriezer zitten en die worden nog steeds enthousiast aangenomen dus ik denk dat het niet zo snel een probleem wordt.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door GvG »

Best wel ontopic toch? Ik denk dat het er dus vooral aan ligt of je ze laat ontdooien. Enkele maanden zouden ze wel houdbaar moeten zijn, als je vriezer goed koud is.

Ik bewaarder ze vroeger in de pedaalemmerzak, in de vriezer. Dan haalde ik af en toe een paar vliegjes uit de zak met een pincet. Door de warmte van mijn hand ontdooide dan een deel van de vliegjes. Toen merkte ik na een paar weken wel dat ze uitdroogden, of gingen stinken. Nu bewaar ik ze in een tupperware bakje, en dat bevalt beter. Ik zorg er wel voor dat ik het bakje voorzichtig vast pak, met enkele vingers, en zo snel mogelijk weer terugzet in de vriezer, om te voorkomen dat het bakje warm wordt.
Gebruikersavatar
Antquetra
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 september 2016
Locatie: Omgeving: Den Helder
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door Antquetra »

Thnx voor de info. Ik denk dat je goed beschrijft waar ik juist aan twijfelde. Sinds oktober had ik een busje vliegjes in de vriezer, maar ik vond het toch wat stinken....dit zal dan inderdaad kunnen komen door ze net te lang uit de vriezer te houden bij het pakken van 1 of 2 vliegjes. Momenteel zitten ze in een erg klein busje en een bakje zou waarschijnlijk beter zijn. Bedankt voor de tips.
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door Antario »

de koel + vries methode werkte perfect overgens

half uurtje in de koeling en de vliegjes waren wat naar onderen teruggetrokken (tussen de houtwol) en je schud ze er als een zoutvaatje zo het bakje in, minimale beweging en voldoende tijd om beide weer af te sluiten zonder ontsnappingen :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Vliegen oogst technieken

Bericht door Mika »

Ik hield levende vliegjes in open bakjes met talk. De vliegjes kunnen dan op takjes kruipen, en dan schud ik ze van de takjes in de buitenwerelden. Ze moeten dan wel koud staan, en voedsel krijgen.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie