hoe veel fruitvliegjes

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
willemjan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 24

hoe veel fruitvliegjes

Bericht door willemjan »

Ik heb een myrmica rubra kolonie die bestaat uit 2 gynes en ong. 30 werksters met nog weinig broed. (waarschijnlijk door de stres van de verhuizing van de winkel naar mij) ze zitten nog in het reageerbuisje dat vast zit aan een kleine buitenwereld zoals overal wordt aanbevolen ;) :D.
Ik heb de kolonie nog maar net en ben aan het kijken hoeveel fruitvliegjes ik ze moet geven. Ik geef ze nu erg veel fruitvliegjes (vandaag al ong. 20) maar ze blijven de vliegjes meenemen naar het nest, dode maar ook zelfs levenden. Ik denk dat dat komt vanwege het agressieve karakter van de myrmica rubra.
Mijn vraag is: hoeveel moet ik ze ongeveer geven, en hoe kan je zien of ze genoeg hebben of niet.
Gebruikersavatar
BasM
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 december 2015
Locatie: Veldhoven
Gender:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: hoe veel fruitvliegjes

Bericht door BasM »

Kijk in het nest waar ze ze laten. Indien ze geen kamer als afvalkamer gebruiken en ze daar dumpen, denken ze ze blijkbaar allemaal te kunnen gebruiken als voedsel. Ik zou ze bijvoeren tot ik ze ergens fruitvliegen zie dumpen, zowel in als buiten het nest.

4x Messor barbarus
2x Messor capitatus
1x Pheidole pallidula
4x Lasius niger
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: hoe veel fruitvliegjes

Bericht door pjpj001 »

20 lijkt mij zoizo al veel te veel. Voor zo een kleine beginnende kolonie zijn enkele fruitvliegjes al meer dan genoeg. Kijk zoals BasM al zei even waar ze die fruitvliegjes laten liggen als er al een hoop liggen waar ze niet mee bezig zijn is het al te veel :)
willemjan
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 augustus 2016
Gender:
Leeftijd: 24

Re: hoe veel fruitvliegjes

Bericht door willemjan »

Klinkt logisch :) ik zal er op letten bedankt voor de tips.
20 is wel veel ja, ik ging ze fruitvliegen geven tot de mieren ze zouden laten liggen, hoopte ik. Maar dat gebeurde niet en ik ben maar gestopt bij 20.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: hoe veel fruitvliegjes

Bericht door Blue »

Bij mij gaf ik ze ong 5 à 6 per dag tot dat zij ze plots lieten liggen. Dus nu geeft ik ze helemaal niks en hebben ze een voorraadje in het nest (ze nemen verder ook niet aan). Ze groeien trouwens niet zo snel maar beginnen nu langzaam op gang te komen.
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: hoe veel fruitvliegjes

Bericht door Leeuwenlever »

Dan heb je een nest van mierenboerderij.nl denk ik.
Ik raad aan het buisje te bevestigen aan het nest deel en het nestdeel goed te bevochtigen (todat je het vocht in het gips of wat dan ook ziet zitten)
En natuurlijk is 2/3 per 4/5 dagen echt wel zat.
Ik snap ook dat het leuk is om de mieren te zien eten.
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Plaats reactie