Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
MierMan
Junior lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2017
Locatie: (Friesland )
Gender:
Leeftijd: 17
Contacteer:

Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door MierMan »

Hallo ik ben nieuw op dit forum en ik heb een myrmica rubra kolonie besteld.deze bevat 30 tot 50 werksters. Nu was mijn vraag: hoeveel mieren heb je in de kolonie nodig voordat ze een krekel aankunnen? :D
2x lasius niger 80 werksters
1x lasius flavus 10 werksters
2x messor barbarus 40 werksters
1x tetramorium caespitum 800-1000 werksters
Myrmica rubra 20 werksters
Pheidole pallidula 3 werksters
Laudi2002

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door Laudi2002 »

Waar heb je deze kolonie gekocht?
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door GvG »

Je kan krekels kopen in verschillende maten. De kleinste maat kun je ze nu al geven. Die zijn ongeveer zo groot als een kleine huisvlieg.
MierMan
Junior lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2017
Locatie: (Friesland )
Gender:
Leeftijd: 17
Contacteer:

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door MierMan »

Bedankt! Ik heb ze gekocht bij mierenboerderij
2x lasius niger 80 werksters
1x lasius flavus 10 werksters
2x messor barbarus 40 werksters
1x tetramorium caespitum 800-1000 werksters
Myrmica rubra 20 werksters
Pheidole pallidula 3 werksters
MierMan
Junior lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2017
Locatie: (Friesland )
Gender:
Leeftijd: 17
Contacteer:

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door MierMan »

Nog even een vraagje: ik hoorde ook iets van dat de achterpoten van de krekel eraf moeten. Is dit nodig?
2x lasius niger 80 werksters
1x lasius flavus 10 werksters
2x messor barbarus 40 werksters
1x tetramorium caespitum 800-1000 werksters
Myrmica rubra 20 werksters
Pheidole pallidula 3 werksters
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door nathan »

Alleen als de krekel nog leeft, zodat hij niet de mieren uit het formicarium schopt. Levend voeren is sowieso niet aan te raden omdat een kleinere kolonie waarschijnlijk toch alleen maar weg rent dan en vanwege het risico op mijten (kan je voorkomen door voedseldier eerst te koken of in te vriezen).
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
GvG
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 juli 2012
Locatie: Heemskerk (Noord-Holland)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door GvG »

Koken raad ik af.
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door Westdijk »

Deze vraag beantwoorden is voor mij minder eenvoudig dan het misschien lijkt. Ik heb persoonlijk geen ervaring met krekels, maar wel met sprinkhanen. Ook is mijn ervaring beperkt tot kolonies Lasius niger. Ik geef deze sprinkhanen over het algemeen levend als voer, nadat ik de achterpoten eraf heb geknipt. Het dient bij mij twee doelen: 1) sprinkhanen kunnen mieren tot buiten het formicarium trappen en 2) het maakt het de mieren aanzienlijk gemakkelijker om de sprinkhanen te vangen als ze alleen maar kunnen lopen.
Eerder gaf ik aan over het algemeen, want ik vang ook weleens groene exemplaren die een centimeter of tien lang zijn. Deze knip ik, zonder voorbereiding zoals bijvoorbeeld invriezen, in een aantal stukken. Delen ervan bewegen dan nog altijd en dat trekt mieren aan. Ik ben me daarbij bewust van de mogelijke overdracht van ziekten en/of beestjes, maar heb al lang geleden besloten dat dit risico voor mij acceptabel is en opweegt tegen wat ik te zien krijg als de mieren actief foerageren. Denk hier dus eerst goed over na.

Een kolonie Lasius niger met ongeveer honderd werksters kan uit wat ik tot zover heb gezien in korte tijd genoeg werksters optrommelen om in een kleine buitenwereld een sprinkhaan tot vier centimeter te overweldigen. Grotere exemplaren zullen de kolonie daarbij waarschijnlijk wel enige verliezen toebrengen, maar dat is ook bij kleinere exemplaren onmogelijk uit te sluiten. Sprinkhanen groter dan vier centimeter plaats ik soms in een bakje waarin wel mieren kunnen komen, maar de sprinkhaan niet uit kan. Misschien is het laatste een optie om jouw toekomstige kolonie Myrmica rubra te bevoordelen tijdens het foerageren en te bekijken welke grootte krekel het meest geschikt is als voedsel voor een kolonie met een omvang van dertig tot vijftig mieren.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Hoeveel mieren heb je nodig voordat ze een krekel aankunnen?

Bericht door Mika »

Wat is het nu van deze vraag?

Waarom wil je dat weten?

Je geeft sowieso best kleinere voedseldieren: vliegjes, mugjes etc, worden veel beter aangenomen als voedsel voor kleine kolonies. Hele grote kolonies Lasius niger kunnen een volwassen krekel letterlijk doodspuiten met zuur.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie