vraagje over zand nesten

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

vraagje over zand nesten

Bericht door Antlucky »

mijn vraag is waarom mag je geen kolonie van 10-20 werksters in een zand nest zetten in plaats van in een buisje te laten. ik snap dat dat voor ytong acryl en gips zo is maar voor zand niet. want in de natuur is het toch ook zo. het is niet zo dat ze in de natuur in een buisje gaan zitten tot ze rond de 100 werksters hebben :lol: en dan pas de grond in gaan graven.
niet dat ik zelf mijn mieren in een zand nest ga doen maar ik hoor steeds meer mensen zand nesten te gebruiken. en deze vraag komt dan altijd in mij op.
dat was mijn vraagje dan weer :)
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: vraagje over zand nesten

Bericht door Other »

Het is mogelijk, alleen wordt het afgeraden.
Als je een kleine kolonie hebt zal je niet veel te zien hebben in een zandnest, ze zullen zich ergens verstoppen.
Dus heb je vrijwel niks aan je mieren. ;) Zodra de kolonie groter is zullen ze een grotere ruimte nodig hebben en zul je pas iets gaan zien in een zandnest.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: vraagje over zand nesten

Bericht door Antlucky »

Bedankt voor het antwoord
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: vraagje over zand nesten

Bericht door Blue »

En zo'n zandnest heeft natuurlijk ook een kans van instorten. De condities in een reageerbuis zijn overigens ook erg constant wat het beter maakt voor een beginnende en erg kwetsbare kolonie.
Gebruikersavatar
Other
Lid
Berichten: 587
Lid geworden op: 13 april 2011
Locatie: Bergen Op Zoom
Gender:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: vraagje over zand nesten

Bericht door Other »

Blue schreef:En zo'n zandnest heeft natuurlijk ook een kans van instorten. De condities in een reageerbuis zijn overigens ook erg constant wat het beter maakt voor een beginnende en erg kwetsbare kolonie.
Hier ben ik het niet mee eens, met de juiste zand leem combinatie en de juiste bevochtiging ben ik van mening dat de condities in een zand nest beter zijn. Dit omdat de mieren de condities in een zand nest zelf kunnen beïnvloeden en in een reageerbuis niet. Dit betekend overigens wel dat de condities voor bijvoorbeeld parasitaire mijten ook beter zijn wat dan wel een nadeel is.
YOUTUBE
Like, Comment & Subscribe! 8-)
Kolonies aangeboden
Nieuwe kolonie nodig?
FACEBOOK
Like ons op facebook!
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: vraagje over zand nesten

Bericht door PuppyZwolle »

:?: Noob vraag (en corrigeer me als dit ergens anders behandeld wordt)

Begrijp ik nou goed dat (want zo lees ik het hier):
  • Een buisje met een koningin een paar maand blijft liggen met alleen een slok water.
    Dat ze in dat buisje (als alles goed gaat) haar kolonie start.
    Dat je na die maanden je het buisje open doet en 100+ mieren de ruimte geeft in je zand formicarium?
    En dat je dan pas suikerwater en eiwit gaat leveren?
Als ik dat dus goed begrepen heb:
Hoe doet die dame dat?
Serieuze vraag dus. Waarvan produceert een koningin 100 stuks nageslacht zonder bijgevoerd te worden. Laat staan waar ze de energie vandaan haalt.
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: vraagje over zand nesten

Bericht door Mika »

PuppyZwolle schreef::?: Noob vraag (en corrigeer me als dit ergens anders behandeld wordt)

Begrijp ik nou goed dat (want zo lees ik het hier):
  • Een buisje met een koningin een paar maand blijft liggen met alleen een slok water.
    Dat ze in dat buisje (als alles goed gaat) haar kolonie start.
    Dat je na die maanden je het buisje open doet en 100+ mieren de ruimte geeft in je zand formicarium?
    En dat je dan pas suikerwater en eiwit gaat leveren?
Als ik dat dus goed begrepen heb:
Hoe doet die dame dat?
Serieuze vraag dus. Waarvan produceert een koningin 100 stuks nageslacht zonder bijgevoerd te worden. Laat staan waar ze de energie vandaan haalt.
Opmerkingen:
1) De 'slok water' zorgt gedurende maanden voor voldoende vocht en vochtigheid.
2) Je opent het buisje na het verschijnen van de eerste werksters. Vanaf dan hebben ze voedsel nodig. Een eerste generatie van 1 gyne kan in (mogelijk niet zo uitzonderlijke gevallen) wel uit een 20-30 werksters bestaan. 10-15 is normaal, minder dan 5 is slecht, omdat het overleven van de kolonie in het gedrang komt.
3)Gynes met onafhankelijke koloniestichting zitten vol reserves en gebruiken tot 60 % van hun lichaamsgewicht voor het grootbrengen van de eerste generatie. De vliegspieren in de thorax zullen ze bijvoorbeeld volledig verteren, naast 'vetlichaampjes' in het abdomen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
PuppyZwolle
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 oktober 2016
Gender:

Re: vraagje over zand nesten

Bericht door PuppyZwolle »

Helder antwoord en heeft me dus voor een kapitale fout behoed. Dank je wel Mika.
Beter een kolonie in je formicarium dan een muis in je broodtrommel.
Plaats reactie