Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Goede middag! Ik heb een natuurlijke formicarium voor mijn harpegnhatos venator gemaakt, de afmeting daarvan is 60×30 behoorlijk groot dus!

Nu is mijn vraag of ik hier in ook nog een andere soort bij kan plaatsen?

Namelijk een Temnothorax omdat deze soort conflicten uit de weg gaat!
En dat ze misschien de voedsel resten kunnen opeten?

Ik heb al het één en ander gelezen over deze soort en dus ook dat het niet helemaal ideaal is voor ze (waarschijnlijk geef ik het antwoord zelf al maar vragen is altijd goed denk ik) aan gezien ze een vochtigheidsgraad van 50 tot 60 % waarderen/nodig hebben!

Maar ik denk wel dat ze het kunnen hebben, aangezien het een beste harde soort is! (sterk)

Mn Venator zitten in de formicarium met 70 tot 80 %. De temperatuur is wel wat aangeraden wordt (voor Temnothorax) +/- 25 graden!

Als het wel zou kunnen dan zit ik met het volgende probleem namelijk winterslaap dat gaat hem niet worden want de harpegnathos houd deze namelijk niet!!

Zou dit ook zonder kunnen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Westdijk »

In een eerste reactie schudde ik al tijdens het lezen vrijwel meteen het hoofd, maar het combineren van mieren heeft wel mijn interesse. Het is de reden waarom ik er inhoudelijk wat meer op in zal gaan om je wat mee te geven om over na te denken. Al moet ik hierbij vermelden dat ik zelf geen ervaring heb met een gemeenschapsbak, maar alleen door middel van lezen wat meer informatie hierover vergaard en de rest met de nodige fantasie voor me zelf heb ingevuld.
RayAnt schreef: Goede middag! Ik heb een natuurlijke formicarium voor mijn harpegnhatos venator gemaakt, de afmeting daarvan is 60×30 behoorlijk groot dus!
Tot zover met lezen ben ik twee combinaties van gemeenschapsbakken tegen gekomen die onder andere Harpegnathos venator bevatte.
1. Harpegnathos venator gecombineerd met Camponotus lateralis, Odontoponera transversa, Pheidole noda, Polyrhachis sp. en Temnothorax sp. in een terrarium van 120*60*60
2. Harpegnathos venator gecombineerd met Gigantiops destructor en Myrmicaria arachnoides in een terrarium van 80*40*50
Gebaseerd op het aantal soorten die hier toegepast zijn lijkt je bak met 60*30*40 (lengte*breedte*hoogte) in mijn beleving voldoende als je het beperkt houdt tot twee soorten. Hoe groter het formicarium is hoe meer natuurlijk gedrag de mieren zullen gaan vertonen. Soorten die in de natuur dichtbij elkaar leven kunnen in de beperkte ruimte van een formicarium heel ander gedrag gaan vertonen, omdat ze elkaar niet oneindig kunnen blijven ontlopen.
RayAnt schreef: Namelijk een Temnothorax omdat deze soort conflicten uit de weg gaat!
En dat ze misschien de voedsel resten kunnen opeten?
Een willekeurige Temnothorax sp. kan jouw aanname op dit gebied weleens volledig te niet doen. Ik zal hier een link toevoegen waarin je kan lezen welke varianten volgens Kalytta geschikt zijn om te combineren met andere soorten.
https://www.ants-kalytta.com/Ameisen-Europa.html?f=T
Het is goed dat jij je enigszins hebt verdiept waarom de Temnothorax sp. voor jou geschikt kan zijn om te combineren, maar het is nog beter om de mieren op meer gebieden of onderdelen te selecteren of ze daadwerkelijk geschikt zijn: Afkomst, agressie, territorialiteit, leefwijze, grootte, dagritme, voedsel, temperatuur, luchtvochtigheid, groeisnelheid van kolonie, hoeveelheid mieren een gemiddelde kolonie op haar hoogtepunt zal tellen, wel of geen diapauze, beschikbaarheid van de soorten op de markt vs. beschikbaar budget, reactie op lijm/siliconen in verband met uitbreken, etc.

Het combineren van een Europese soort met mieren uit Azië zal, als de soorten al in staat zijn om op vredige wijze gezamenlijk in een formicarium te leven, waarschijnlijk tot het verdwijnen van de Temnothorax sp. leiden. Zonder diapauze zullen de mieren vermoedelijk toch een soort pauze inlasten, maar met de hoge temperatuur en luchtvochtigheid niet goed tot rust kunnen komen. Op kort termijn merk je er misschien weinig van, maar op lange termijn zal het voor de kleine mieren eenvoudig niet vol te houden zijn.

De zeer weinige gemeenschapsbakken waarin verschillende soorten mieren langdurig leven bevatten zowel arboreale (in of bij bomen levende) als terrestrische (op of in de grond levende) soorten. Een groot verschil in leefwijze tussen de toegepaste soorten kan bijdragen aan de verdraagzaamheid ten opzichte van elkaar.

Ik kan niet uit je tekst afleiden of de Harpegnathos venator zich al in het formicarium bevind, maar als je besluit om het toch door te zetten met de door jou voor voorgestelde combinatie zou ik eerst de Temnothorax sp. zich in het formicarium laten vestigen. In mijn beleving zullen de kleinere mieren kwestbaarder zijn tijdens een verhuizing dan andersom het geval is.

Het lijkt me verstandig om de Temnothorax sp. meerdere locaties aan te bieden om zich te vestigen en eventueel te verhuizen als ze zich bedreigt voelen of een locatie vinden dat beter aan de eisen van de mieren op dat moment voldoet.
Een eikel waarin een kolonie Temnothorax sp. zich bevind heeft als voordeel dat de kolonie in zijn geheel uit het formicarium kan worden gehaald als er geen verdraagzaamheid tussen de mieren ontstaat of deze balans later alsnog verstoord raakt. Een kolonie opgraven brengt namelijk zijn eigen problemen met zich mee.
Zorg voor voldoende voederplaatsen in het formicarium om de concurrentie tussen de kolonies over voedsel, suikerwater/honing/honingdauwsurrogaat en water te onderdrukken of in ieder geval tot een minimum te beperken.
De wijze waarop je voedsel aanbied zal ook iets worden om over na te denken. Het vastnagelen van een groot insect kan hierbij een optie zijn om bijvoorbeeld te voorkomen dat de kleine werksters van de Temnothorax sp. met niets achter blijven.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen in het verleden het voor onmogelijk hielden dat mieren als huisdieren gehouden konden worden. Hier zijn talrijke experimenten aan vooraf gegaan waarin mensen leerden van successen en mislukkingen tot het wel mogelijk werd. We leren nog steeds op dit gebied, dus waarom zouden we het combineren van verschillende soorten mieren voor langere tijd in één bak voor onmogelijk houden? Ik beschouw het slechts als een volgende fase waarin deze hobby zich kan evolueren met enige ervaring, gezond verstand en natuurlijk een dosis geluk voor degene met interesse in een gemeenschapsbak.

Een mooie foto. Wat voor planten heb je daarin toegepast?
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Bedankt voor je informatie en toelichting! Ik zal dit nog een paar keer goed na lezen en verder onderzoek doen naar hoe ik dit ga aan pakken ik kom hier nog op terug met waarschijnlijk nog veel meer vragen!
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Ik waardeer je moeite en tijd die je neemt heel erg je helpt me er erg veel mee!

Jij schreef:
Tot zover met lezen ben ik twee combinaties van gemeenschapsbakken tegen gekomen die onder andere Harpegnathos venator bevatte.
1. Harpegnathos venator gecombineerd met Camponotus lateralis, Odontoponera transversa, Pheidole noda, Polyrhachis sp. en Temnothorax sp. in een terrarium van 120*60*60
2. Harpegnathos venator gecombineerd met Gigantiops destructor en Myrmicaria arachnoides in een terrarium van 80*40*50

Kan je me een link geven waar je dit gelezen heb dan kan ik het zelf ook even lezen
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Westdijk »

RayAnt schreef:Ik waardeer je moeite en tijd die je neemt heel erg je helpt me er erg veel mee!
Ja, ja, en je wilt nog meer van me. ;) In dit geval bleek met enig zoekwerk dat ik je wel kon helpen, maar helaas heb ik in het begin tijdens het verzamelen niet alle relevante informatie bewaard om op het internet linken terug te kunnen vinden. Je bent dus gewaarschuwd voor toekomstige vragen over combinaties van bepaalde soorten mieren.
RayAnt schreef:1. Harpegnathos venator gecombineerd met Camponotus lateralis, Odontoponera transversa, Pheidole noda, Polyrhachis sp. en Temnothorax sp. in een terrarium van 120*60*60
http://forum.eusozial.de/index.php?thre ... ftsbecken/
RayAnt schreef:2. Harpegnathos venator gecombineerd met Gigantiops destructor en Myrmicaria arachnoides in een terrarium van 80*40*50
https://www.ameisenforum.de/formicarien ... 35200.html
https://www.ameisenforum.de/meinungen-f ... 35197.html

En hoe zit het met MIJN eerder gestelde vraag?
RayAnt schreef:Wat voor planten heb je daarin toegepast?
Met als aanvullende vraag op wat voor manier je deze planten gaat onderhouden met de mieren in het formicarium?
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: RayAnt

Bericht door Westdijk »

Bedankt voor je reactie. Je hebt met Biophytum sensitivum, Biophytum spec. Ecuador, Paradrynomaia spec. Surinam, Java Mos, Levermos, Pleurothallis costaricensis en Selaginella uncinata interessante keuzes gemaakt en ik ben erg benieuwd naar hoe de planten zich zullen gaan ontwikkelen in je formicarium.

Ik denk dat je met jouw keuze altijd wat te zien hebt, zelfs als de mieren besluiten zich een dag niet in de buitenwereld te laten zien. Ga je over een tijdje nog een blog maken waarin we je vorderingen op dit gebied kunnen volgen?
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Hessel »

Hallo, RayAnt. ik krijg persoonlijk de indruk dat je niet echt iets afweet van planten, dus wil je graag helpen!

Ten eerste heb je een dichte "pot" (terrarium) zonder enige vorm van drainage. Dit betekent dat het watert niet weg kan vloeien en zal blijven staan in de aarde, en dit zal wortelrot, mijten, spint en schimmel veroorzaken en kan je planten en mieren (!!) al binnen een week omleggen.

Ten tweede zie ik dat je een orchidee, een epifyt (plant die op levende bomen groeit, maar de boom ondervind hier geen hinder van), in de grond hebt geplant. Orchideeën mogen nooit in aarde staan, dan gaan ze dood. Omdat de orchidee van nature hout groeit gaat ze dood in de grond.

Het is leuk dat je een paar sensitieve planten hebt die reageren op aanrakingen, maar als er om de 2 minuten een mier op loopt is dit iets teveel van het goede. Je moet snappen dat het zo'n sensitieve plant heel veel energie kost om dicht te gaan of open, en dit betekent dat zij geen kracht heeft om te groeien, en als het te vaak gebeurt zal het de plant doden op lange termijn.

ik zie ook dat je de mossen gewoon als een plak in het terrarium hebt gelegd, net als een grasmat :D als je wilt dat mos je bodem bedekt moet je het in (erg) kleine stukjes trekken en die neerleggen, gaat veel sneller en je hebt ook nog wat over.

Hopelijk doe je hier snel wat aan want anders is een kwart over een week dood en de rest na een maand!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door Hessel »

ik heb zelf veel ervaring met planten, en ik ga zelf binnenkort ook zoiets natuurlijks maken voor mijn pheidole noda en ben bezig met een gifkikker vivarium, dus als je vragen hebt vraag dan maar raak!
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Re: Natuurlijke formicarium voor harpegnathos venator

Bericht door antsutopia »

Heey hessel, ik lees dit bericht nu net pas, dus sorry voor de late reactie. Ik zit nu in Italië en kan dus niks aanpassen! Bedankt voor je tips en idd ik weet nix van planten! Hier is een link naar mijn blog waar in ik precies vertel hoe ik mijn formicarium heb opgebouwd.

http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f= ... 240#p73240
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Plaats reactie