Verticaal YTong nest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Verticaal YTong nest

Bericht door Darsstar »

Hallo,

Ik wil graag een verticaal ytong nest maken die aan beide kanten kamers heeft, nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste vochtig houden? Bedankt!
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Verticaal YTong nest

Bericht door antsutopia »

Ik heb zelf nog nooit een ytong nest gemaakt maar als ik dat zou doe dan zou ik een gat boren tot een bepaalde diepte (zodat niet het hele nest nat wordt) en hierin een dun slangetje in doen. Zodat je het makkelijk kan bij vullen wanneer het nodig is.
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Gebruikersavatar
Blue
Lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Verticaal YTong nest

Bericht door Blue »

Je kan een klein gat maken waar je een flesje op de kop insteekt wat dient als waterreservoir of je maakt een groter gat waar je water in kan opslaan. Je kan ook het blok in een laagje water zetten zodat het water opzuigt of je bevochtigt het met een touwtje, genoeg mogelijkheden dus. Kijk eens rond in het subforum "formicaria" daar vind je genoeg projecten waarbij op verschillende manieren de nesten worden bevochtigd. Kijk wel uit met een verticaal nest want het water zakt veel makkelijker naar beneden vanwege de zwaartekracht.
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verticaal YTong nest

Bericht door Darsstar »

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Verticaal YTong nest

Bericht door Elan »

Je kunt ook een soort lamel uitkerven en in een bakje water zetten.
lamel.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Darsstar
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 juni 2016
Locatie: Alkmaar, Noord-Holland
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verticaal YTong nest

Bericht door Darsstar »

Dat is ook een erg goed idee, bedankt voor de toevoeging van de afbeelding!
Nassau
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Verticaal YTong nest

Bericht door Nassau »

Ik zat een beetje te spelen met het idee van een verticaal ytong formicarium van twee platen die haaks op elkaar staan in een aquarium van 60x40x57 (dus een ytong blok van 60x7x40 tegen de lange zijde aangelijmd en een blok van 33x7x40 tegen een korte zijde. De kamers zitten dus aan de kant van de buitenwereld (binnenkant van het aquarium), en nu wilde ik een uitsparing maken in de hoek waar de twee blokken tegen elkaar aan zitten, dat volproppen met oasis (of hoe heet die groene meuk waar je vroeger kerststukjes mee moest maken op school :P) daar een slang in laten lopen met allemaal gaatjes erin voor de evenredige verdeling, en die slang gewoon opgetopt te laten met water... ik hoopte dat ik daardoor een langere periode het nest van vocht kon voorzien zonder dat ik er iets voor hoef te doen... zie plaatje
irrigeren_moet_je_leren.jpg
hoeft natuurlijk niet perse op die plek, leek me alleen dat je daar dan het meeste ruime had en dat de kamers die dan soort van grenzen aan die hoek daar dan profijt van zouden hebben. Wat denken jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie