Eigen gipsnest maken

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
ingant
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Eigen gipsnest maken

Bericht door ingant »

Ik zou graag een eigen gipsnest willen maken voor mijn toekomstige mierenkolonie. Ik heb nu 6 gynes gevangen en ik weet dat ik geduld moet hebben (dit heb ik ook zeker). Maar ik heb vast iets bedacht.

Ik heb het even snel uitgetekend op mijn telefoon, maar dit is ongeveer het idee.

Mijn vraag is, is zo'n watertoevoer handig? Kan ik het nest op deze manier vochtig genoeg houden door hierin water te doen? (De mieren kunnen hier niet bij)

Ik wil dan mijn reageerbuis koppelen aan de buitenwereld en eerst alle kamers, 1 t/m 4 helemaal afgesloten houden, totdat ze met genoeg zijn om uit te breiden.

Het is mijn bedoeling een om de buitenwereld hoog te maken zodat het gewoon open is om makkelijk voedsel toe te dienen. En de kamers wil ik ongeveer 5mm hoog en afgedekt met een glasplaatje.

Hoe het allemaal precies komt weet ik nog niet, maar dit is ongeveer het idee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Eigen gipsnest maken

Bericht door Elan »

Zo'n watertrog is zeker handig, al hoeft die misschien niet zo groot te zijn als je het gipsnest verder afgesloten houdt, het blijft dan van zichzelf redelijk vochtig. Als er wel veel contact met lucht is zal het goed uitdrogen en dan is wat extra water kunnen geven wellicht wel fijn.

Hoe/waarvan wilde je de buitenwereld maken? Ik denk dat lijmen op gips niet goed vast zullen houden.
ingant
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Eigen gipsnest maken

Bericht door ingant »

Elan schreef:Zo'n watertrog is zeker handig, al hoeft die misschien niet zo groot te zijn als je het gipsnest verder afgesloten houdt, het blijft dan van zichzelf redelijk vochtig. Als er wel veel contact met lucht is zal het goed uitdrogen en dan is wat extra water kunnen geven wellicht wel fijn.

Hoe/waarvan wilde je de buitenwereld maken? Ik denk dat lijmen op gips niet goed vast zullen houden.
Daar moet ik ook nog even over nadenken.
Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 juni 2017
Locatie: Arnhem
Gender:

Re: Eigen gipsnest maken

Bericht door Adriaan »

Het model dat je hebt gemaakt is bedoeld voor Ytong nesten.
Ytong is verlijmbaar met bv aquariumkit en dus kan je de buitenwereld van glas of plexiglas er goed aan bevestigen.
Met gips ga je dit niet voor elkaar krijgen.

ik denk dat dit je bedoeling is
ytong nest.jpg
gipsnesten zien er (meestal) zo uit
gipsnest.jpg
of
gipsnest 2.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ingant
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Eigen gipsnest maken

Bericht door ingant »

Ik heb inderdaad toch maar een blok ytong gehaald, en wil zoiets gaan maken als op de eerste foto!
Plaats reactie