plastic goed laten aansluiten op ytong (bierbeker)

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

plastic goed laten aansluiten op ytong (bierbeker)

Bericht door mannes »

Ik begin nog maar net met gynes in reageerbuisjes, dus heb nog geen formicaria nodig. Maar ik ben alvast bezig ervaring op te doen met ytong. Ik vind de bierbekerformicaria van Westdijk erg mooi. Het lukt mij nog niet het ytong goed aan te laten sluiten op de beker, hoewel het per keer beter gaat.

Nu had ik een idee voor de wat minder gelukte exemplaren, waarbij er her en der te veel ruimte is tussen het plastic en de ytong: het geheel in een steelpan met heet water houden, zodat het plastic van de bierbeker wat krimpt en strak tegen het ytong aan komt te liggen. Zie hier het resultaat. Volgens mij zit het er goed strak tegenaan, want water uit het reservoir onderin komt er niet meer uit, als ik het geheel op zijn kop houd.
krimpkous01.jpg
Voor de bekers die ik had gekocht, moet het water net tegen het kookpunt aan zitten. De ytong binnen de beker zet ik net onder water, zodat één en ander zo min mogelijk drijft. Maar ik druk de beker wel wat naar de bodem van de steelpan. Daar heb ik ook een kurken onderzettertje in het pannetje, zodat de bodem van de beker niet te heet wordt van het contact met de pan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Thad
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 juni 2017
Locatie: Willebroek Belgie
Gender:

Re: plastic goed laten aansluiten op ytong (bierbeker)

Bericht door Thad »

indien je een stoomtoestel in huis hebt (strijkijzer, stoomoven, rijstkoker, stoomborstel voor de vloer, steamer voor kleren op te stomen etcetra) zou je dat ook kunnen proberen dit zou misschien iets gecontroleerder gaan en afhankelijk van het toestel makkelijker dan in een pan. zeker als je een klerensteamer of een vloersteamer hebt.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: plastic goed laten aansluiten op ytong (bierbeker)

Bericht door Elan »

Je kunt ook bij minder goed aansluiten een laag gips er omheen gieten, en daarna pas kamers uitkerven.
Plaats reactie