Buizenformicarium met twee amusebakjes

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door mannes »

Ik wil jullie een buizenformicarium laten zien, die ik gemaakt heb. De buitenwereld is gemaakt van twee op elkaar gestapelde kleine bakjes, die worden verkocht onder de naam 'amusebakjes'. Naast dat ik het wil laten zien, is ook de vraag of dit gaat werken. Ik heb dit jaar voor het eerst gynes gevangen: 13x Lasius niger, waarvan er 11 nu een klompje eitjes hebben, in reageerbuisjes. Ik zou iets willen hebben dat tot en met de winterrust volstaat, maar ik heb daar dus nog geen ervaring mee.
amuse_vooraanzicht.jpg
Van het bovenste bakje heb ik de bodem eruit gesmolten. Ik heb het van binnen met talk behandeld. De bovenste past mooi in de onderste en kan ik zo nodig snel vervangen. Ik heb getest met 8 werksters uit de tuin dat ze er niet uit komen, maar ze waren vrij snel rustig, dus ik weet niet of het wel een echt goede test was.
amuse_bovenaanzicht.jpg
In het onderste bakje zitten twee aansluitingen voor een reageerbuisje. De 'plug' is van twee stukjes aquariumslang, van verschillende maten, over elkaar geschoven. Het ene buisje wordt het nest (nu zit er een neppe op). Ik ben van plan de buisjes, waar de gynes nu in zitten, aan de bakjes te pluggen, als er nanitics zijn (is dat goed of verstoor ik ze dan teveel?). De andere aansluiting is voor extra water of een buisje voor een nest.

Ik houd me zeer aanbevolen voor op- of aanmerkingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door Martijnk »

Moet de talk echt verticaal aangebracht worden, zoals dat hier gedaan is?