Buizenformicarium met twee amusebakjes

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door mannes »

Ik wil jullie een buizenformicarium laten zien, die ik gemaakt heb. De buitenwereld is gemaakt van twee op elkaar gestapelde kleine bakjes, die worden verkocht onder de naam 'amusebakjes'. Naast dat ik het wil laten zien, is ook de vraag of dit gaat werken. Ik heb dit jaar voor het eerst gynes gevangen: 13x Lasius niger, waarvan er 11 nu een klompje eitjes hebben, in reageerbuisjes. Ik zou iets willen hebben dat tot en met de winterrust volstaat, maar ik heb daar dus nog geen ervaring mee.
amuse_vooraanzicht.jpg
Van het bovenste bakje heb ik de bodem eruit gesmolten. Ik heb het van binnen met talk behandeld. De bovenste past mooi in de onderste en kan ik zo nodig snel vervangen. Ik heb getest met 8 werksters uit de tuin dat ze er niet uit komen, maar ze waren vrij snel rustig, dus ik weet niet of het wel een echt goede test was.
amuse_bovenaanzicht.jpg
In het onderste bakje zitten twee aansluitingen voor een reageerbuisje. De 'plug' is van twee stukjes aquariumslang, van verschillende maten, over elkaar geschoven. Het ene buisje wordt het nest (nu zit er een neppe op). Ik ben van plan de buisjes, waar de gynes nu in zitten, aan de bakjes te pluggen, als er nanitics zijn (is dat goed of verstoor ik ze dan teveel?). De andere aansluiting is voor extra water of een buisje voor een nest.

Ik houd me zeer aanbevolen voor op- of aanmerkingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Martijnk
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 22 maart 2017
Locatie: Veendam
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door Martijnk »

Moet de talk echt verticaal aangebracht worden, zoals dat hier gedaan is?
Ik doe het altijd horizontaal. Doe ik wat fout?
1x Messor barbarus 2017 (+- 1500 werksters)
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door DJRGEN »

Ik breng altijd mijn talk laagje verticaal aan lijkt me makkelijker, maar iedereen werkt op de manier dat voor de persoon in kwestie het makkelijkst lijkt :-)
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door mannes »

Ik weet niet of verticaal talk opsmeren beter is dan horizontaal.
Als ik mijn eigen foto's hier zo zie staan, vind ik het niet zo mooi met dat talk. Het is vlekkerig. Nog best moeilijk om het mooi te krijgen, allemaal :)
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door mannes »

Ik heb een paar verbeteringen aangebracht. Hij staat nu steviger en hij is mooier. Voor de meer ervaren mierenhouders: zou dit voldoen voor tot en met de eerste winterrust van Lasius niger?
amuse_v2.jpg
1. De bodem van het bovenste bakje, die in de vorige versie over was, is nu ook in gebruik. Ik heb het tegen de onderkant van het onderste bakje aangeplakt. Het dient nu als ondersteuning voor de buisjes en het maakt het geheel ook een stuk steviger. Ik heb secondenlijm gebruikt.
2. De bodem van het onderste bakje heb ik gevuld met gips. Dit verzwaart het formicarium, wat prettig is. Ik heb het gips gekleurd met kurkuma.
3. In plaats van talk heb ik nu rijstolie gebruikt als barriere-middel. Vijf werksters uit de tuin (vier zichtbaar op de foto) kwamen nog niet een halve centimeter ver. Misschien werkt rijstolie beter dan lampolie.

Dan hier nog de afmetingen. Ik merkte dat het voor mezelf toch handig was het even uit te tekenen.
amuse_v2_afmetingen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Buizenformicarium met twee amusebakjes

Bericht door mannes »

De eerste winterrust is voorbij en de bakjes hebben goed gewerkt. Het tweede waterbuisje per bakje is niet nodig geweest: alle vier de kolonies konden toe met het buisje, waarin de gyne oorspronkelijk begonnen is.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Plaats reactie