Ytong formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Ytong formicarium

Bericht door MiereManneke »

Dit nest had ik gemaakt. Mijn vraag was of dit geschikt is voor tetramorium. Hier wat verdere uitleg over het formicarium:

Aan de onderkant van het ytong kun je de reageerbuis met gyne en werksters direct aan het nest bevestigen. Het grote T-vormige ding met het gat in het plexiglas is het waterreservoir. Deze vul ik met water, op de eerste 2 foto's is een systeem met fles te zien zodat het nest voor ruim een week bevochtigd kan worden als ik er niet ben. Het nest is aangesloten op een buitenwereld aan de bovenkant. Deze bestaat uit grind, een tak, stenen en een sierplant. Het talkpoeder is nog niet aangebracht. Het ytong nest is 30x20.
20170812_165520.jpg
20170812_165509.jpg
20170812_165140.jpg
20170812_165133.jpg
20170812_165122.jpg
20170812_165102.jpg
20170812_165050.jpg
20170812_164901.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
nathan
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 20 juni 2009
Locatie: Nijmegen
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Ytong formicarium

Bericht door nathan »

De kamers lijken me erg diep, daarom zul je een flinke kolonie moeten hebben om dit nest goed te kunnen vullen. Mijn grootste Lasius niger kolonie zit nu in een ytong van ongeveer 25x25cm, met kamers die denk ik maar een derde of kwart van de diepte zijn van die van jou, en daarin is nog genoeg ruimte om uit te breiden terwijl ze naar mijn schatting misschien wel rond de 1000 werksters zitten.

Verder valt het me op dat veel van de poriën in het y-tong nog dicht zitten met stof (foto 3 en 4). Ik heb hier op het forum altijd gelezen dat dit schadelijk is voor de mieren, dus als het kan zou ik het nog eens goed uitspoelen.

De bevochtigingssleuf is ook dermate groot dat vrijwel het gehele nest vochtig zal worden schat ik zo in, dus voor een soort die van iets drogere nesten houdt kan dat een probleem worden. Of dat voor tetramonium geldt weet ik niet.
1x Lasius niger ~1000
2x Lasius niger ~100 <-- gratis af te halen in Nijmegen voor liefhebbers
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Nieuw Ytong formicarium

Bericht door MiereManneke »

Oké, ik heb een nieuw formicarium gemaakt. Op de linkerkant van het ytong blok komt de outworld van plexiglas nog. Is dit formicarium beter?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong formicarium

Bericht door Floris »

Dat ziet er beter uit. Hoe groot is de kolonie die je erin wilt gaan huisvesten?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ytong formicarium

Bericht door MiereManneke »

Ik was van plan om over een paar maand een tetramorium kolonie erin te doen, deze heeft nu nog maar 6 werksters.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Ytong formicarium

Bericht door Hexednl »

Ik wil niet lullig doen maar ik denk dat je beter kan wachten tot je kolonie zeker 50+ of liever nog groter is. Dit is best groot voor een beginnende kolonie. Wel leuk gemaakt!
8-)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Ytong formicarium

Bericht door MiereManneke »

Dat was mijn plan ook :) Ik heb de kolonie nu in een reageerbuis in een klein bakje met suikerwater en af en toe een fruitvliegje
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Plaats reactie