bevochtiging van gips?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tryton
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juni 2017
Gender:

bevochtiging van gips?

Bericht door Tryton »

Hallo allemaal,

Ik lees dat heel veel mensen ytong gebruiken voor het maken van een nest. Nu ben ik daar vorige week even mee bezig geweest maar dat was niet zo'n succes. Ytong is heel bewerkelijk en er kwam dan ook aardig wat stof bij vrij. En ondanks het mondkapje dat ik droeg heb ik toch enkele dagen last gehad van benauwdheid. Het zou kunnen dat het mondkapje niet goed functioneerde of dat ik gewoon gevoelige longen heb. Anyway, sindsdien ben ik niet meer zo'n fan van ytong en zou ik het nu graag willen proberen met gips.

Mijn vraag is dan ook of gips qua hydratatie hetzelfde werkt als ytong? Het idee voor mijn nest is namelijk redelijk simpel. Ik heb een plastic bakje waarbij ik aan de zijkant een gangenstelsel maak met klei. Vervolgens komt er gips in. Nadat dit is uitgehard peuter ik de klei eruit. Het onderste gedeelte is dan het nest en het bovenste functioneert als buitenwereld. Het zou dan een beetje moeten lijken op de afbeelding hieronder.

Afbeelding

Het enige waar ik nog meer worstel is de bevochtiging. Neemt gips net zoals ytong vocht op? En zou het dan voldoende zijn om bovenop een uitsparing te maken waar ik water in kan doen? Het idee is dan dat het langzaam in het gips trekt en zo het nest eronder bevochtigd.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Paarsemier »

Gips neemt zeker water op, of het net zo goed opneemt als ytong weet ik niet (ik heb nog nooit een ytong nest gehad) maar als je een speciaal bewateringspunt maakt komt dat helemaal goed
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Hexednl »

Ik heb zelf een rond gat met een slangetje erin gemaakt, bij een proefje en getest door er wat water in te gieten.
Dit werkte behoorlijk goed nou ging dit wel om een klein verticaal formicarium van zo'n 10 bij 10 cm. Het trekt er naar mijn idee heel langzaam in maar blijft ook zeer lang vochtig.
8-)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Sneeuwuil »

Gips neemt veel makkelijker water op dan ytong en staat het ook weer makkelijker af. Als je maar ergens water bij het gips kunt krijgen is het goed.
blitz
Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 augustus 2014
Locatie: belgie ( antwerpen )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door blitz »

Hoe meer je gips bevochtigd hoe meer preuts het word niet?Schimmelt gips ook niet vlugger?
Gebruikersavatar
Tryton
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 juni 2017
Gender:

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Tryton »

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er komend weekend eens mee aan de slag gaan en kijken wat eruit komt.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Hexednl »

Succes deel je foto's!
8-)
Gebruikersavatar
Venator
Lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 januari 2015
Locatie: belgie ( het limburgse )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Venator »

Hoe kan je het best kamers en gangen maken in gips?Als het gips droog is of nog half nat?Ik veronderstel als het droog is dat het makkelijk breekt?
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door MiereManneke »

Ik maak de kamers en gangen negatief van klei en giet dan gips in de bak. De klei maak ik ook zelf, van meel, zout, olie en water.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Sneeuwuil »

blitz schreef:Hoe meer je gips bevochtigd hoe meer preuts het word niet?Schimmelt gips ook niet vlugger?
Preuts hier in NL betekent zoiets als beschaamd zijn over je lichaam of sexualiteit. Geen idee hoe beschaamd gips zich voelt over zichzelf :-)

Ik heb meerdere gipsnesten over meerdere jaren en er nog nooit schimmel problemen gehad. Het kan wel wat krom trekken als het veel gebruikt wordt en mijn eerste nest begint ook af te brokkelen nu na een aantal jaar.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door dvd »

Blitz bedoeld waarschijnlijk preuts=broos.Ik heb zelf geen ervaring met gipsnesten.Nooit aan begonnen met het gedacht dat mijn mieren erdoor kunnen graven.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Paarsemier »

Wat voor nesten gebruik jij dan dvd? De mieren die door gips heen kunnen kunnen volgens mij net zo goed door ytong. Toch?
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
dvd
Lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 17 september 2013
Locatie: meeuwen limburg ( belgie )
Gender:
Leeftijd: 43

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door dvd »

Ytong nesten.Serviformica fusca/rufibarbis en raptiformica kunnen niet door ytong graven zoals messor dat wel kan.Als ze door gips graven weet ik niet.
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: bevochtiging van gips?

Bericht door Sneeuwuil »

Lasius niger and Myrmica rubra kunnen in elk geval wel door gips heen mochten ze dit per se willen. In de praktijk doen ze dit nauwelijks.
Plaats reactie