Gips kleuren

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Gips kleuren

Bericht door Hexednl »

Ik ben na wat oefenen met gips gieten in combinatie met klei mallen op het punt aangekomen dat ik een formicarium wil gaan maken. Alleen de kleur van gips vind ik niet mooi. Nou had ik wel het 1 en ander gevonden op internet om het gips te kleuren. Maar vraag me af of dit niet schadelijk is voor mieren. Ik heb dit product op het oog https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... er/1509926 iemand ervaring mee?
8-)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door mannes »

Daar geen ervaring mee, maar ik vermaal bloempotscherven tot een poeder. Dat erbij geeft een mooie kleur.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
antsutopia
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 september 2016
Locatie: Netherlands
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Gips kleuren

Bericht door antsutopia »

Ik heb ook geen ervaring met het kleuren van gips maar weet wel dat ze bij anthouse.es pigment kleuren verkopen. Neem aan dat dit niet schadelijk is. https://www.anthouse.es/en/45-decoracion?p=2
M. barbarus | C. diversa | C. singularis | P. dives | L. niger | L. Emarginatus | cataglyphis nodus
YouTube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCUP7tA ... NXMM2c6AWg
Bekijk ook mijn --> Instagram --> antsutopia <-- voor mooie foto en videos
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gips kleuren

Bericht door Hexednl »

Het is gelukt, ik ben bij de praxis megastore in Ede geweest en ze verkochten pigmenten.
Ze verkopen meerdere zand tinten van dat rode zand zoals in Australië naar lichtbruin tot zwart, ook meerdere kleuren beschikbaar. kost 15 euro per pot. maar ik heb maar een klein beetje hoeven te gebruiken dus kan hier nog wel tig formicariums mee maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is nog niet uitgehard maar ik ben blij met het resultaat.
8-)
Gebruikersavatar
Sneeuwuil
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 22 juli 2014
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 51

Re: Gips kleuren

Bericht door Sneeuwuil »

Zelf kleur ik niet, maar als je binnen dit forum zoekt zul je zien dat er wel geexperimenteerd is met thee. Dit poeder zou kunnen werken maar het zou ook zo maar kunnen dat de mieren er problemen mee gaan hebben.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Gips kleuren

Bericht door Floris »

Oker werkt prima, de mieren lijkt er geen last van te hebben.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Gips kleuren

Bericht door Paarsemier »

Sneeuwuil schreef:Zelf kleur ik niet, maar als je binnen dit forum zoekt zul je zien dat er wel geexperimenteerd is met thee. Dit poeder zou kunnen werken maar het zou ook zo maar kunnen dat de mieren er problemen mee gaan hebben.
Hoe werkt dat dan? Gewoon thee ipv water door het gips doen?
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gips kleuren

Bericht door Hexednl »

Het is uitgehard en het ziet er mooi uit. Zal een foto maken als ik weer thuis ben. Met thee vraag ik me ook af of dat geen kwaad kan en veel nut heeft. Trekt dat niet weg als je het gips vochtig maakt? Ps. er staan op de verpakking van dit poeder nergens vermeldingen over chemische of schadelijke stoffen.
8-)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gips kleuren

Bericht door Hexednl »

1503259887100491605726.jpg
bij deze een foto van het resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
8-)
Michiel1975
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 juli 2017
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door Michiel1975 »

ziet er goed uit.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Gips kleuren

Bericht door Elan »

Paarsemier schreef: Hoe werkt dat dan? Gewoon thee ipv water door het gips doen?
Dat zou kunnen werken. Er wordt volgens mij eerder verwezen naar een methode om Ytong te kleuren. Dat kun je na het uithakken van kamers in een pan/emmer thee leggen en dan kleurt het wat.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door mannes »

@Hexednl ziet er mooi uit.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door mannes »

Vandaag eens zitten spelen met kleurstoffen, die ik al in huis had.

- rechtsboven: koolstof uit Norit uit de EHBO-doos
- rechtsonder: vermalen + gezeefd bloempotscherf
- links: henna
- midden: gips zonder kleurstof
gipskleuren.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Gips kleuren

Bericht door Paarsemier »

Dat ziet er goed uit, wat voor gips heb je hiervoor gebruikt?
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door mannes »

Deze. Kostte 2 euro.
gips.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mannes op 25 aug 2017, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gips kleuren

Bericht door Hexednl »

Ik had knauf modelgips wel 1 op 1 mengen met water zodat het goed vloeibaar is als je het giet.

@ mannes vind dat mengsel met gemalen bloempotten een mooie kleur! Met koolstof zou ik niet gebruiken want dan zie je de mieren niet meer ;)
8-)
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door mannes »

Ik heb die vier kleuren vochtig gemaakt, om te kijken of je goed kunt zien waar het vochtig is. Het verschilt nogal per kleur:
henna: heel goed te zien waar het vochtig is
zwart: goed te zien
wit: niet te zien
bloempotscherfpoeder: niet te zien

Ik heb ook gekrast, om te kijken wat het hardste bleef met vocht. Wit was het hardst en verder weinig verschil. Ik ben ook bezig met een schimmeltestje, maar dat gaat wat langer duren.

Henna geeft af en wordt vlekkerig met nat worden en weer drogen. Bij henna duurde het ook heel lang, voor het hard was, toen ik het gegoten had. Water trekt er heel snel in, dus je krijgt dan niet makkelijk een droog en een vochtig stuk. Ik denk, dat ik henna niet wil gaan gebruiken.

@Hexednl: ik ben het met je eens, dat die bloempotscherfpoeder een erg mooie kleur geeft. Zwart heeft het grote voordeel, dat ik kan zien waar het vochtig is en waar het droog is. Misschien is een zwart formicarium met witte kamers en gangen mooi. Of zwart met bloempotscherfpoederkleur. :)
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Gips kleuren

Bericht door Paarsemier »

mannes schreef: @Hexednl: ik ben het met je eens, dat die bloempotscherfpoeder een erg mooie kleur geeft. Zwart heeft het grote voordeel, dat ik kan zien waar het vochtig is en waar het droog is. Misschien is een zwart formicarium met witte kamers en gangen mooi. Of zwart met bloempotscherfpoederkleur. :)
Zwart met bloempotscherfpoederkleur?

Edit: of bedoel je daar ook de gangen mee?
Je zou ook als je het nest maakt kleine lichte steentjes (en ik bedoel echt klein, een halve centimeter max.) Tegen de klei aandrukken en dan het zwarte gips erop gieten. Dat zou wel onhandig zijn als je de klei weer gaat verwijderen maar dat lijkt me wel mooi.

Zoiets ga ik denk ik een keer proberen :roll:

En zou je ook levensmiddelen kleursof kunnen gebruiken? Of zou dat wegspoelen/wegvagen?
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door mannes »

Paarsemier schreef:Edit: of bedoel je daar ook de gangen mee?
Ja, ik bedoelde er de gangen en de kamers mee. Waar de miertjes komen. Ik ben van plan twee bekerformicaria te maken om te kijken hoe dat wordt. De kern wordt dan ytong, de buitenkant zwart en de gangen en kamers bij de één wit en bij de ander bloempotkleur. Kijken welke het mooiste wordt en of dat allemaal werkt.

Dat met die steentjes lijkt mij ook heel leuk. Dan krijg je een soort betegelde kamers. Misschien kan het ook met kleine kraaltjes.

Levensmiddelenkleurstof kan denk ik wel. Maar ik heb 1 potje rood gekocht, en daar zit suiker door volgens de ingredienten. Ik denk, dat dan het gips misschien makkelijker kan gaan schimmelen. Wel het proberen waard, want er zijn heel veel interessante kleuren op dat gebied.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Gebruikersavatar
Paarsemier
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 juni 2017
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Gips kleuren

Bericht door Paarsemier »

Stuur jij foto's van het resultaat?
Ik zal binnenkort wel gips kopen en misschien kan ik in de komende paar weken daar een beetje mee experimenteren. Als ik wat heb stuur ik wel een foto
1x Messor barbarus
2x Lasius niger
1x Temnothorax sp.
Gebruikersavatar
mannes
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 juni 2017
Locatie: Utrecht
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door mannes »

Ik zal zeker foto's neerzetten. Ik weet nog niet wanneer ik het ga doen. Misschien wordt het een apart topic, maar dan zet ik hier wel een link.
4x Lasius niger met elk 10+ werksters (blog) (V&O)
Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door Parraicia »

Ik wil morgen een klein gips probeersels te maken (fotolijst 10x 15 ) maar dan zo dat ik alleen het glas gebruik zoals hij op deze video doet dat het glas er in valt zeg maar nu wil ik de zij kanten en de achterkant gaan mozaïekenmet steentje vd action ( https://goo.gl/images/uCZh4B ). Zou dit veilig zijn? En nu leek het me er mooi uit zien als ik na het aanbrengen vd klei opt glas ik flink (gekleurd zand ga gebruiken.....is dit veilig? En wat denken jullie zal het eind resultaat rr dan mooi uit zien maar ook is ie dan ook nog funtioneel?

Parraicia
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mei 2018
Gender:

Re: Gips kleuren

Bericht door Parraicia »

https://goo.gl/images/S6GJKo het lichtblauwe (fijnste steentjes) deze zullen waarschijnlijk ook gedeeltelijk in het nest komen...
Plaats reactie