werkt dit ook?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
jaty
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

werkt dit ook?

Bericht door jaty »

hoi, laatst zag ik deze foto van RayAnt over het maken van een klein formicaria in een tictac doosje, maar ik vroeg me af of ik ook een oranje tictac doosje kon gebruiken met de reden dat dit dan het mischien hetzelfde effect zou hebben als dat je rode folie over je nest plakt zodat je de mieren kunt zien maar ze toch in het donker zitten. Of zit ik totaal fout en moet ik gewoon het doorzichtige doosje als Rayant nemen? (p.s. het is voor een L. niger)

Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1x Lasius niger gyne met 12 werksters
1x Lasius flavus gyne met 3 werksters
Gebruikersavatar
blackbalfur
Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 juli 2017
Gender:
Leeftijd: 50

Re: werkt dit ook?

Bericht door blackbalfur »

Ten eerste oranje is geen rood natuurlijk.

Het idee (volgens mij is hier nog maar weinig onderzoek naar gedaan) is dat mieren geen rood licht kunnen zien.

Dus als je dit met oranje probeert slaat dat natuurlijk de plank mis.

Ik heb dit interessante stukje gevonden zeker het lezen waard (ps. kan je geen engels even google vertaling gebruiken):

https://www.antstore.net/forum/viewtopi ... =25&t=1181

Als je de hele discussie leest zie je dat op het einde daadwerkelijk iemand getest heeft met een kolonie Myrmica rubra: vol licht, totaal donker, 1 vel rode folie, en 2 vellen rode folie, enz.
Dan zie je dat de test mieren altijd voor totaal donker zullen kiezen.
Ook kiezen zij eerder voor 2 vellen rode folie dan voor 1.
Uit deze (enkele) test blijkt dus dat de bewering over rode folie best kan kloppen maar dat er toch verschil in lichtsterkte wordt waargenomen.
Met andere woorden, als rode folie werkt is dit een gedeeltelijke werking omdat de lichtsterkte door de rode folie wel zeker wordt waargenomen volgens deze (enkele) test.
Hoe meer lagen rode folie hoe donkerder en zij zullen dan altijd naar het donkerste rood gaan.

Als je een tictac doosje zou willen gebruiken kan je dus het beste een doorzichtige gebruiken met eventueel een rood stukje folie om het af te schermen.
Een mier is geen mier.

1x Formica sanguinea
jaty
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 augustus 2017
Gender:

Re: werkt dit ook?

Bericht door jaty »

top dankjewel voor het antwoorden! ik ga dan maar ff een doorzichtige halen ;)
1x Lasius niger gyne met 12 werksters
1x Lasius flavus gyne met 3 werksters
pjpj001
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 23 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: werkt dit ook?

Bericht door pjpj001 »

Voor mieren die rood licht wel kunnen waarnemen kan het gebruik van de rode folie ook nuttig zijn. Het verschil tussen een proefbuis zonder folie en met folie is er zeker wel. Het verschil in lichtsterkte is zeker aanwezig en dat geeft voor de mieren dus een veiliger gevoel. Los daarvan vind ik het kopen van die folie echt geld verspilling, de kolonie zit niet in het volledig donker (tenzij ze geen rood licht kunnen waarnemen) maar je kan ze ook minder goed zien/observeren.

Mieren nemen licht veranderingen waar met hun ocellen en sterke licht veranderingen zijn dus een trigger voor 'paniek'. Als je de lichtsterkte telkens langzaam aan opvoert met een aantal lux dan kan je zien dat er geen 'paniek' zal ontstaan en je ze dus kan houden zonder bedekking.

Bij mijn kolonie Messor barbarus heb ik in de nacht het zilverpapier er af gedaan en dan met het opkomen van de zon de kolonie aan het licht laten wennen. Ze zitten nu al een klein jaar in het licht en doen het super. Enige moment dat ze nog in 'paniek' geraken is als ik er met een felle zaklamp op schijn.

Even hieraan toevoegen dat dit allemaal eigen bevindingen zijn en dat dit dus niet per definitie juist is.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: werkt dit ook?

Bericht door Hexednl »

Ik heb bij mijn Messor barbarus kolonies de proefbuisjes in een kartonnen bakje geschoven met als bovenkant rode folie van anthouse. Daarop heb ik een stuk karton liggen om het donkerder te maken. Als ik even wil kijken en het karton weghaal reageren ze hier totaal niet op. Als ik met een lampje (telefoon flitser) op de rode folie schijn reageren ze ook niet totdat ik de lamp dichterbij hou (5cm) dan reageren ze alsof je hun nest openbreekt.
8-)
Plaats reactie