Bouw pheidole pallidula nest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Bouw pheidole pallidula nest

Bericht door Hessel »

Deel 1

Hai allemaal.
Omdat mijn pheidole pallidula een nieuwe hobby heeft gevonden genaamd verdubbelen moest ik aan een nieuw nestje beginnen. Ik ben er onderhand achter dat pheidole van lange, diepe en hoge kamers houd waar ze flinke stapels broed in kunnen leggen, en eitjes tegen het glas aan kunnen plakken. De gangen daarintegen moeten vrij klein zijn zodat er niet al teveel broed licht of het letterlijk over de hoofden lopen word, mochten ze ze te klein vinden doen ze daar zelf wel wat aan op de duur :lol:
Na mijn laatste ervaring met de prijzen van bakjes bij de blokker, ben ik naar de action gegaan. Ik hoopte hier iets bruikbaars te vinden dat hard en volledig doorzichtig was, maar dit viel vies tegen. Uiteindelijk heb ik 2 opslag potjes gekocht, die ik met slangen aan elkaar maak. (Klinkt vaag, is het ook maar het word gaaf geloof me.)

In ieder geval worden het dus 2 nestelementen boven elkaar. 1 ervan komt op een warmtemat te staan en word verwarmd direct op een warmtematje.
IMG_2378.JPG
IMG_2379.JPG
IMG_2380.JPG
Dit deel van het nest heeft de meeste kamers omdat ik denk dat ze er veel naaktpoppen zullen neerleggen,en die nemen veel ruimte in. Dit deel van het nest word niet bevochtigd, maar door een beetje te spelen met opstijgende warme lucht en de dalende koudere lucht uit het bevochtigt deel zou er in principe toch nog een luchtvochtigheid tegen de 60 a 70% moeten zitten in een deel van de kamers.

Dit is het 2de element, wat boven het droge nestdeel aan zou moeten komen. De kamers zijn net als bij het vorige nestdeel diep, lang en hoog. In dit deel leek het me leuk om met de plaatsing van gangen te spelen, en dat is goed gelukt en heeft echt een soort grot uitstraling vind ik persoonlijk.
IMG_2381.JPG
IMG_2383.JPG
IMG_2385.JPG
Zoals je ziet was de mix niet ideaal en is het wat brozer geworden door teveel water, hierdoor is er tijdens het maken aardig wat beschadiging opgekomen die ik ga proberen weg te werken met gips! Dit deel zal wel worden bevochtigd en ik hoop dat er nog wat warmte uit het oude nest inkomt. Wat de mieren ermee doen weet ik nog niet, ik neem aan kleine larfen plaatsen en apparte kamers voor allates en alllate broed op den duur.
Ik hoop hier zo snel mogelijk aan verder te gaan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Bouw pheidole pallidula nest

Bericht door Stroomschok »

Ik dacht dat Pheidoles door gips kunnen graven?
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouw pheidole pallidula nest

Bericht door Hessel »

Dat kunnrn ze zeker, maar doen ze niet als hun nest goed genoeg is. Ze zitten overig ook in bakjes later dus knappe mier die daar uitkomt ;)
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Gebruikersavatar
Leeuwenlever
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 februari 2017
Locatie: Heusden
Gender:
Leeftijd: 22
Contacteer:

Re: Bouw pheidole pallidula nest

Bericht door Leeuwenlever »

En het nest werkt ook nog eens ;D, Super leuk gedaan Hessel! Wat komt hierna?
Camponotus fulvopilosus 26-1-2018 1000W1Q
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouw pheidole pallidula nest

Bericht door Hessel »

Heb een mooi groot bakje van de Ikea mee, ik doe ze daar in gelijk denk ik, ze groeien zo snel @leeuwenlever
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Hessel
Lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 06 juli 2016
Locatie: Alkmaar, noord holland
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bouw pheidole pallidula nest

Bericht door Hessel »

De bakjes worden niet meer verkocht. Ik moet dus op nieuw beginnen :x
Wie het kleine niet eerdt is het grote niet weerd...
Plaats reactie