Hangend gipsnest?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
GeoKoen
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 oktober 2017
Gender:

Hangend gipsnest?

Bericht door GeoKoen »

Ben aan het broeden op het plan om een gipsnest te maken voor Messors.
Nu vroeg ik me enkele dingen af:
-Zou ik ook een vertikaal nest kunnen maken (zodat het ophangbaar is aan de muur)
-Als ik het glas ervoor bedek met rode folie, klopt het dan dat ze dan geen last hebben van het "buitenlicht"
1x M. barbarus - 50+ | 1x L. niger - 10+ | 1x L. flavus - 5+
3x L. flavus - 3+ | 1x C. ligniperdus - 1+ | 1x F. Fusca - 0+
1x M. rubra - 0+ | 1x F. (Serviformica) cinerea - 80+ | 5x P. megacephala - 80+
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hangend gipsnest?

Bericht door Hexednl »

Ja, dat kan als je een beetje handig bent.
Rode folie werkt uit mijn ervaring niet helemaal, maar ik denk dat je ze er welaan kan laten wennen.
Ik heb nu 1 kolonie al 2 weken onbedekt op de hoop dat ze zouden verhuizen maar ze vermaken zich prima in het licht.
8-)
Gebruikersavatar
Kcudysp
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 augustus 2017
Gender:
Leeftijd: 59

Re: Hangend gipsnest?

Bericht door Kcudysp »

Ik heb voor mijn Messor barbarus een 'plat' gipsnest met een glasplaatje erop vastgezet. Dit nest heb ik al eens een tijdje in horizontale en in verticale stand neergezet. Het lijkt de mieren niet echt uit te maken. Met rood folie heb ik geen ervaring, ik heb eigenlijk mijn nesten zelden afgedekt, zonder problemen.Wel in een redelijk donkere hoek.
Nog een aandachtspuntje: Messors kunnen in principe door gips heen knagen, mij is dat al eens gebeurd toen ik met langzaam drogend gips werkte. Gelukkig was ik er op tijd bij. Nu maak ik voor Messors alleen nog gipsnesten in een plastic bak, of ik maak de buitenste 1 cm van het nest van cement. Bij goed hard modelgips kan het overigens maanden duren voor ze echt er in slagen een uitweg te vinden, maar toch...
Plaats reactie