Formicarium achterwand maken (met tegellijm) -Mieren4life #Tim

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Formicarium achterwand maken (met tegellijm) -Mieren4life #Tim

Bericht door Mieren4Life »

Heey ik heb een terrarium gekocht en heb hier een natuurlijke setup van gemaakt met achterwand en echte planten, en zal hier laten zien hoe ik dat heb gedaan.

Uiteindelijk komt hier een Harpegnathos venator kolonie in.

nou laat ik beginnen bij het begin :

1. ik kocht een terrarium van 45x45x45 cm waar geen mieren uit kunnen.

Afbeelding

2. ik heb pur schuim gekocht bij de action en de achterwand helemaal vol gespoten (let op spuit niet te veel want dit zet enorm uit!

Hier heb ik ook het drijfhout en 12cm plant potjes in verwerkt ( de plant potjes dienen er voor om later planten in de achterwand te doen ! (thanks @aljosha voor het idee van de potjes)

Laat de pur 24 uur drogen!

Afbeelding
Afbeelding

3. wat ik nu heb gedaan is witte tegellijm gekocht en dat vermengt met pigment poeder om een bruine kleur te krijgen! (waarom tegellijm , tegellijm word steenhard en is daarom het perfecte spul om op het PU schuim te smeren zodat de mieren niet naar het PU schuim kunnen graven , en het ziet er gewoon erg goed uit! )

hier een foto van de tegellijm en pigment:

Afbeelding

pigment:
Afbeelding

De mix door elkaar:
Afbeelding

ik had hem nog wel wat donkerder kunnen maken maar ik wist niet of hij dan nog uit zou harden , maar het kan wel gewoon.

4. Smeer de tegellijm mix op het pu schuim zodat het volledig bedekt word en echt geen gaatje meer is waar de mieren doorheen kunnen!

Laat het zeker 24-48 uur drogen tot het echt helemaal is uitgehard

Afbeelding

5. ik heb gekozen om echte planten in de formicarium te doen. Planten die ik heb gebruikt zijn:
(Thanks @hessel voor het helpen met uitzoeken;p)

- Ficus pamila "green sunny"
- bromelia
- varens
- tillandsia (air plantje)
- fittonia

Afbeelding

Hier heb ik de planten in de achterwand gestoken:

Afbeelding
Afbeelding

6. omdat ik er harpegnathos in ga doen en graag wil dat ze aan de zijkant gaan graven en hun nest maken , heb ik er een aantal ytong blokken in gelegt . dit hoeft natuurlijk niet maar zorgt er wel voor dat ze gaan graven waar ik wil :)

Afbeelding
Afbeelding

7. nu gaat het cocos humes er in

Afbeelding
Afbeelding

8. hier is het eindresultaat van mijn terrarium (filmpje):



Ik hoop dat jullie hier wat aan hadden , als er vragen zijn of opmerkingen hoor ik het graag!

mvg, Tim
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Formicarium achterwand maken (met tegellijm) -Mieren4life #Tim

Bericht door MiereManneke »

Ziet er erg mooi uit! Dit ga ik volgend jaar ook eens proberen voor wat nieuwe kolonies. Bedankt
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Formicarium achterwand maken (met tegellijm) -Mieren4life #Tim

Bericht door Westdijk »

Het is een helder verhaal en de opnamen maken alles heel duidelijk. Wel heb ik echter een paar opmerkingen over je terrarium, maar laat ik beginnen met een vraag. Heb je vooraf er mieren ingezet om te testen of ze eruit kunnen komen? Ik heb namelijk een iets kleinere variant van volgens mij hetzelfde type terrarium en daarbij zijn de deuren niet nauwkeurig sluitend genoeg. Mijn exemplaar beschouw ik voor mijn huidige mieren ongeschikt en zelfs prooidieren kunnen eruit ontsnappen.
Wat mij misschien is ontgaan, maar dan moet je mij maar corrigeren, waar is de waterafvoer voor de potten? Het te veel aan water stroomt nu in holten van het purschuim en ik betwijfel of langdurig stilstaand water goed is. Meerdere mensen die terrariums inrichten heb ik pijpjes op of iets boven de bodem van potten zien aanbrengen om het te veel aan water kwijt te raken.
Daarnaast kunnen mieren via de bodem van de potten het purschuim bereiken als ze in de potten gaan graven.
Voor terrariums zijn er een heleboel mensen die het tegellijm extra behandelen om het waterdicht te maken. Beschouw je dit als overbodig en neem je genoegen met waterbestendig?

Voor de rest ziet het er mooi uit en ik hoop het spoedig in gebruik te zien.
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Formicarium achterwand maken (met tegellijm) -Mieren4life #Tim

Bericht door Mieren4Life »

Westdijk schreef:Het is een helder verhaal en de opnamen maken alles heel duidelijk. Wel heb ik echter een paar opmerkingen over je terrarium, maar laat ik beginnen met een vraag. Heb je vooraf er mieren ingezet om te testen of ze eruit kunnen komen? Ik heb namelijk een iets kleinere variant van volgens mij hetzelfde type terrarium en daarbij zijn de deuren niet nauwkeurig sluitend genoeg. Mijn exemplaar beschouw ik voor mijn huidige mieren ongeschikt en zelfs prooidieren kunnen eruit ontsnappen.
Wat mij misschien is ontgaan, maar dan moet je mij maar corrigeren, waar is de waterafvoer voor de potten? Het te veel aan water stroomt nu in holten van het purschuim en ik betwijfel of langdurig stilstaand water goed is. Meerdere mensen die terrariums inrichten heb ik pijpjes op of iets boven de bodem van potten zien aanbrengen om het te veel aan water kwijt te raken.
Daarnaast kunnen mieren via de bodem van de potten het purschuim bereiken als ze in de potten gaan graven.
Voor terrariums zijn er een heleboel mensen die het tegellijm extra behandelen om het waterdicht te maken. Beschouw je dit als overbodig en neem je genoegen met waterbestendig?

Voor de rest ziet het er mooi uit en ik hoop het spoedig in gebruik te zien.
ik heb geen afvoer voor de plantpotten , maar ik geef ze ook niet al te veel water , verder kunnen de mieren wel graven in de plant pot , maar niet het pur bereiken ,

verder ben ik vergeten te vermelden dat ik als extra zorg de hele onderkant van het tegelijm waar het cocos humes komt ingesmeerd heb met een dikke laag kit zodat het 100% waterdicht is! gewoon als voorzorg :)

De terararium is 100% mier dicht (voor grote mieren) er is nergens een weg waar ze uit kunnen. en vooral harpegnathos venator gaat hier nooit uit kunnen klimmen die zijn erg groot. (een pheidole of andere kleine mier soort zou ik hier niet in zetten want die kunnen wel door het gaas heen )

bedankt voor je feedback :D
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Formicarium achterwand maken (met tegellijm) -Mieren4life #Tim

Bericht door Hexednl »

Ik vind dit echt een heel gaaf gedaan, zijn deze terra's standaard al mier proef of heb je een paar aanpassingen moeten maken?
8-)
Gebruikersavatar
Mieren4Life
Lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mei 2016
Locatie: Noord-Brabant
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Formicarium achterwand maken (met tegellijm) -Mieren4life #Tim

Bericht door Mieren4Life »

Hexednl schreef:Ik vind dit echt een heel gaaf gedaan, zijn deze terra's standaard al mier proef of heb je een paar aanpassingen moeten maken?
standaard zijn ze al redelijk mier proef (voor grote mieren)
Plaats reactie