Hulp bij maken deksel voor aquarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Hulp bij maken deksel voor aquarium

Bericht door Elan »

Hoi allemaal,

Ik heb een aantal aquaria overgenomen en wil die omtoveren tot formicarium. Ik kwam er echter achter dat het zelfbouwbakken zijn, en merk dat de bovenste rand niet precies aansluit. Vervelend, want ik wil een goed sluitende deksel hebben.

Als deksel heb ik in eerste instantie in gedachten: een plaat acryl/plexiglas, waar ik evt gaten met benzinegaas in maak voor ventilatie. Die plaat komt dan gewoon op het aquarium te liggen en kan ik er af tillen als ik erbij moet. Maarrr door het hoogteverschil in de wanden zal dit dus niet aansluiten.

Mijn eigen ideeën waren om uit een groot stuk rubber oid een rechthoek te snijden en die op de bovenplaat te plakken. Als de plaat dan met die zachte rand op de bak ligt zou dat misschien vervormen en toch nauw aansluiten. Probleem is dat ik geen goed uitgangsmateriaal daarvoor heb gevonden in de bouwmarkt, én dat het deksel waarschijnlijk niet zwaar genoeg is om door het gewicht te zorgen voor een goede pasvorm.
En zo verder. Geen ideeën die goed zullen werken, denk ik :?


Heeft iemand anders hier toevallig ervaring mee, en hopelijk een goed alternatief?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hulp bij maken deksel voor aquarium

Bericht door Hexednl »

Misschien met aluminium hoeklijnen rond je deksel lijmen zodat ie aan de buitenkant aansluit ipv de boven kant?
Of je doet het andersom door de hoeklijnen op de bovenkant te lijmen waardoor je een vlak geheel krijgt en daar een platte deksel op kan leggen.
Als je niet helemaal snapt wat ik bedoel kan ik wel even een schetsje maken.
Heb er zelf ook al eens over na zitten denken maar mijn kolonies zijn nog niet groot genoeg om in zoiets te zetten.
8-)
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Hulp bij maken deksel voor aquarium

Bericht door Elan »

Die tweede optie die je benoemt lijkt mij inderdaad ook het meest kanshebbende. Heb er wel over nagedacht maar omdat ik niet echt ervaring met zulke profielen heb weet ik niet hoe ik die dan langs alle kanten precies zo zet dat ze een goed vlak/waterpas oppervlak vormen.

Tips?

Misschien afmeten, "ondersteboven" op een vlak vlak aan elkaar zetten en dan daarna op een bak zetten. Het afmeten moet echter wel héél precies, want ik zie waar sommige mieren (Pheidole met name...) doorheen kunnen, qua dunne kitrandjes bedoel ik.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Hulp bij maken deksel voor aquarium

Bericht door Hexednl »

Dan zou het het beste werken om 4 hoeklijnen in verstek te zagen en dan op zijn kop het aan het aquarium te kitten ja. Moet wel te doen zijn lijkt me.
8-)
Plaats reactie