Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Dahubster »

Ik hou er van als mieren een zo natuurlijk mogelijke omgeving krijgen. Daarom ben ik niet zo voor acryl nesten of zelfs ytong nesten. En al zeker niet als deze horizontaal zijn. Dat voelt voor mij heel onnatuurlijk aan, maar ik respecteer natuurlijk ieders keuze om het wel zo te doen. Ik zie trouwens dat dit helemaal geen negatief effect heeft op de verschillende nesten.

Maar ik wil het dus toch liever met zand/aarde.
Nu heb ik al verschillende aarde/zand nesten gezien (ik bedoel niet die in een aquarium, maar echt zo tussen twee glazen platen, met een dikte die net genoeg is dat de mieren goed te zien zijn). En ik heb de indruk dat zulke nesten uiteindelijk toch maar gewoon volledig worden uitgegraven, zodat er precies geen gangen meer zijn, maar dat het allemaal grote ruimtes worden. Ik vind dit absoluut niet mooi, en lijkt me ook weer niet natuurlijk. Ik wil graag dat de mieren echte gangen maken tussen de verschillende grotere ruimtes. Maar ik wil dus wel dat ze ze zelf kunnen graven.

Dus, dan dacht ik aan een combinatie van een ytong nest met een aarde/zand nest. Dus, de gangen en kamers van het ytong nest vullen met aarde/zand. Zo moeten de mieren wel degelijk nog zelf graven, maar worden ze min of meer geleid door de wanden die de ytong kamers en gangen bevatten.

Het geeft voor mij niet dat de koningin niet constant zal te zien zijn, en dat de mieren zich zo ingraven dat er bijna niets te zien is. Ik wil gewoon dat ze er een mooi natuurlijk ogend nest van zouden maken...

Heeft iemand dit al gedaan? Alle tips zijn welkom. Ik heb al rond gekeken op het forum, maar zie niet meteen een onderwerp dat daarover gaat. Indien iemand een link heeft, graag!
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door AntLove4Ever »

Ik heb het nog niet gedaan maar ik denk wel dat het mogelijk is.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door MiereManneke »

GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Dahubster »


Ja, dat is ook een manier he ;)

Nee, Google heb ik ook al geprobeerd. Wat ik eigenlijk van plan ben is een compleet klaar Ytong nest kopen met gangen reeds gemaakt, en daar dan aarde in doen. Zorgen dat de kamers vol aarde zitten én dat het niet los zit, zodat het nog wel lukt voor de mieren om erin te graven...

Eerlijk gezegd lijkt me dat bijna onmogelijk, maar als iemand een idee heeft... En anders moet ik inderdaad zelf een nest van Ytong maken, dan kan de aarde er gelijk in en dan het glas erop. Maar zelfs op die manier lijkt het me niet evident.
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door MiereManneke »

Zoiets toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Dahubster »

Ja, zoiets is het inderdaad.
Alleen zoek ik een manier om dit te doen met een kant enk klaar Ytong of gips nest. Dus, eentje dat je koopt via een website.
Het lijkt me niet eenvoudig om daar dan de aarde in te doen, en nog eens te zorgen dat die aarde goed "aanspant", zodat het niet een hoop los zand wordt eens je de boel recht zet.
ik heb het natuurlijk nog niet geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat dit niet makkelijk te doen is.

Daarom denk ik inderdaad dat het misschien best zal zijn om het geheel zelf in elkaar te steken, zoals hierboven op de foto....
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door MiereManneke »

Dahubster schreef:Ja, zoiets is het inderdaad.
Alleen zoek ik een manier om dit te doen met een kant enk klaar Ytong of gips nest. Dus, eentje dat je koopt via een website.
Het lijkt me niet eenvoudig om daar dan de aarde in te doen, en nog eens te zorgen dat die aarde goed "aanspant", zodat het niet een hoop los zand wordt eens je de boel recht zet.
ik heb het natuurlijk nog niet geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat dit niet makkelijk te doen is.

Daarom denk ik inderdaad dat het misschien best zal zijn om het geheel zelf in elkaar te steken, zoals hierboven op de foto....
Volgens mij kun je bij de meeste ytong nesten op internet het glasplaatje eraf halen met magneten of schroeven. Dan vul je het met zand en doe je de plaat er weer op
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Elan »

Dahubster schreef:Het lijkt me niet eenvoudig om daar dan de aarde in te doen, en nog eens te zorgen dat die aarde goed "aanspant", zodat het niet een hoop los zand wordt eens je de boel recht zet.
Kan ook lastig zijn inderdaad. Wat helpt is zorgen dat het substraat dat je erin stopt wat vochtig is, dan bewaart het wat beter zijn vorm. Dan nog kan het inzakken, zeker voor wat grotere volumes.

Ik heb onlangs nog een ruimte ter grootte van een A4tje met zand/leem tussen twee glazen platen gedaan. Dat dacht ik ook perfect te hebben, maar na een dagje staan zit er toch wat ruimte tussen het mengsel en de bovenste plaat (staat horizontaal). Maar goed, de mieren hebben er geen last van.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Dahubster »

MiereManneke schreef: Volgens mij kun je bij de meeste ytong nesten op internet het glasplaatje eraf halen met magneten of schroeven. Dan vul je het met zand en doe je de plaat er weer op
Ja, je hebt gelijk! Ik heb het na gekeken. Ik dacht dat enkel kant en klare oplossingen geboden werden, maar dat is dus niet het geval. Bedankt voor de info! :)
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Dahubster »

Elan schreef: Ik heb onlangs nog een ruimte ter grootte van een A4tje met zand/leem tussen twee glazen platen gedaan. Dat dacht ik ook perfect te hebben, maar na een dagje staan zit er toch wat ruimte tussen het mengsel en de bovenste plaat (staat horizontaal). Maar goed, de mieren hebben er geen last van.
Bedoel je dan dat je mieren nu in één grote ruimte rondlopen OP het substraat? Kunnen/moeten ze dus met andere woorden niet graven? Dat lijkt me dan toch ook niet ideaal. Ook al hebben de mieren er geen last van, ik denk dat de hele reden van de aarde juist was dat ze erin zouden graven, niet?

Ik wil het mijne sowieso verticaal houden. Zo is het in de natuur ook, en zo wil ik het dus. Als het zand/leem substraat dan wat zakt, neem ik aan dat het nog niet zo erg is, want graven zullen ze toch moeten. Alleen zal een deel van de kamers al min of meer "open" zijn... Daar kan ik precies nog wel mee leven :)
Al zal ik zeker je tip opvolgen en de grond eerst goed vochtig maken. Misschien zelfs daarna een dagje laten zakken, en opnieuw wat bij vullen.

Thxx voor de tips!
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Elan »

Dahubster schreef:Bedoel je dan dat je mieren nu in één grote ruimte rondlopen OP het substraat?
Nee, dat valt wel mee gelukkig. Als ik er kleinere mieren in had zitten was dat mogelijk geweest, maar dit is Formica fusca dus dat scheelt. (ze maken netjes gangen/kamers)
Het gaat qua inzakken her en der ook maar om halve millimeters ofzo. Genoeg voor mij om condensdruppeltjes te zien, maar niet rampzalig.

Voor een compleet verticale opstelling is even laten zakken en voorzichtig aanstampen wel slim ja (voorzichtig, want je wilt geen krassen van het zand).
Dahubster schreef:Ik wil het mijne sowieso verticaal houden. Zo is het in de natuur ook, en zo wil ik het dus.
Ja en nee, menig mier maakt ook mooie horizontale kamers onder tegels enzo.
Dat gezegd hebbende is een verticaal zandnest wel wat leuker denk ik. Had ik met terugblik wellicht ook gedaan.
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Aarde in een voorgemaakt (ytong)nest - Mogelijk?

Bericht door Dahubster »

Ja, inderdaad, nu je het zegt. Mieren die onder een tegel zitten graven ook vaak horizontale gangen en kamers.
Al hebben ze natuurlijk ook allang een nest dat verticaal de grond in gaat... Dus ik zie toch liever verticaal ;)

Maar goed, het zal volgens mij sowieso niet makkelijk worden om mijn gewilde setup te krijgen. Ik ben aan het uitkijken voor systemen die ik zo kan maken.

Ik heb gemerkt dat ze zulke systemen niet op de gekende sites aanprijzen. Ik bedoel dus een combinatie van een acryl of gips nest met zand/aarde/leem substraat. Het is blijkbaar ofwel acryl of gips zonder substraat, ofwel een compleet display met substraat. De combinatie wordt nergens vermeld, en kan je inderdaad enkel vinden via een search op google.
Plaats reactie