Cacti Formicaria

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Cacti Formicaria

Bericht door MiereManneke »

Een paar dagen terug kreeg ik de kans om spullen in te kopen voor mijn formicaria. Ik heb toen een aantal vetplanten gekocht samen met wat andere decoraties voor een formicarium. Ik heb de planten toen in een bak gezet met speciale cactusgrond om de planten heen en dan gewoon rivierzand in de rest van het formicarium. Nu moet ik de planten eens in de 2 maanden water geven. Zodra ik water geef, zouden mieren in de grond kunnen graven. Maar de grond droogt vervolgens en de nesten zullen waarschijnlijk instorten. Nu is mijn vraag: Is dit formicarium geschikt voor mieren, en dan als enkel buitenwereld of als buitenwereld en nestgedeelte? Ik heb bepaalde ervaren mierenhouders zoals antsaustralia ook een cactusformicarium zien hebben, waarbij hij de mieren ook in het zand laat graven. Maar dat zand droogt dan toch op? En als ik te veel water geef gaan de planten rotten.

Dus ik herhaal mijn vraag even:
Is dit formicarium geschikt voor mieren en hoe kan ik hier het beste mieren in houden?

Mvg,
MiereManneke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Cacti Formicaria

Bericht door MierenPlaats »

Hallo MierenManneke,

Ik denk dat ik wel een paar ideeën heb, om dit formicarium leefbaar te maken voor de cactussen, en je mieren:

- Neem een soort die van een wat drogere omgeving houdt: Messor barbarus zou denk ik een betere keuze zijn dan Lasius niger.

- Je zou de planten kunnen verplaatsen naar 1 zijde, en de andere zijde vochtig maken, zodat de mieren zich hier kunnen vestigen.
- Je zou de kolonie in het reageerbuisje laten zitten: zo hebben ze een vochtig nest, zonder dat de omgeving vochtig wordt. Dit reageerbuisje zou je kunnen begraven, en verbinden met een rietje of buisje, zodat het alsnog een natuurlijke look heeft. Ook zou dit misschien makkelijker kunnen zijn met de winterslaap. Als je kolonie dan groter wordt, zou je een 2e reageerbuisje toe kunnen voegen.
- Ook kun je natuurlijk een formicarium kunnen aankoppelen, maar ik weet niet of je dit wilt.

Hopelijk heb je er wat aan!

Mvg,

MierenPlaats
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Cacti Formicaria

Bericht door MiereManneke »

MierenPlaats schreef:Hallo MierenManneke,

Ik denk dat ik wel een paar ideeën heb, om dit formicarium leefbaar te maken voor de cactussen, en je mieren:

- Neem een soort die van een wat drogere omgeving houdt: Messor barbarus zou denk ik een betere keuze zijn dan Lasius niger.

- Je zou de planten kunnen verplaatsen naar 1 zijde, en de andere zijde vochtig maken, zodat de mieren zich hier kunnen vestigen.
- Je zou de kolonie in het reageerbuisje laten zitten: zo hebben ze een vochtig nest, zonder dat de omgeving vochtig wordt. Dit reageerbuisje zou je kunnen begraven, en verbinden met een rietje of buisje, zodat het alsnog een natuurlijke look heeft. Ook zou dit misschien makkelijker kunnen zijn met de winterslaap. Als je kolonie dan groter wordt, zou je een 2e reageerbuisje toe kunnen voegen.
- Ook kun je natuurlijk een formicarium kunnen aankoppelen, maar ik weet niet of je dit wilt.

Hopelijk heb je er wat aan!

Mvg,

MierenPlaats
Bedankt voor je reactie! Een formicarium aansluiten is voor mij geen probleem. Ik ben alleen bang dat zodra ik de cactussen water geef de mieren in het zand gaan graven, en dat deze tunnels dan weer instorten zodra het zand opdroogt.
1. Het is rivierzand, stort dit in wanneer het droogt?
2. Is het gevaarlijk voor het broed/de werksters in de tunnels wanneer deze instorten?
3. Zullen de mieren op tijd aanvullen dat het zand te droog is en weggaan?

Het zou fijn zijn als iemand deze vragen kan beantwoorden.

Mvg,

MiereManneke
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Cacti Formicaria

Bericht door MierenPlaats »

Hallo MiereManneke,

Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar beschrijf even wat mogelijke scenario's:

1. Als de planten maar een kleine hoeveelheid nodig heeft, denk ik niet dat de kolonie snel zal verhuizen naar het zand. Ze zullen dus waarschijnlijk in hun formicarium blijven.
2. De grond is vochtig genoeg voor de kolonie om te verhuizen, maar zodra deze weer uitdroogt gaan ze weer terug naar hun formicarium.
3. De grond is vochtig genoeg voor de kolonie om te verhuizen, en ze blijven er ook zitten zodra deze opdroogt. Er stort een tunnel in, en de werksters en het broed komen in gevaar.

Mogelijke oplossingen:

Om 2 en 3 te voorkomen, zou je de planten in kleine hoeveelheden water kunnen geven, zodat de grond vochtig genoeg is voor de planten, maar niet voor de kolonie om te verhuizen.

Hopelijk helpt dit.

Mvg,
Mierenplaats
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Cacti Formicaria

Bericht door AntLove4Ever »

Rivierzand stort minder makkelijk in elkaar omdat het scherpe kantjes heeft; zeezand bijvoorbeeld is rond en stort daardoor makkelijker in.
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Plaats reactie