Mening gevraagd

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Mening gevraagd

Bericht door Kciroj »

Is er iemand die ervaring heeft met dit acryl nest?
https://www.anthouse.es/en/de-acrilico/ ... house.html

Wil een bestelling doen incl de 'gratis' Mesor barbarus uit Spanje, ptfe en nog wat spulletjes.

Of weet iemand een goed acryl nest van anthouse.es voor de Mesor?

Greetz,
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Mening gevraagd

Bericht door MierenPlaats »

Hallo Kciroj,

Ik denk dat dat nest prima is voor een Messor barbarus. (Niet dat ik ervaring heb met dit nest, maar het ziet er prima uit).

Wel is het nest best groot, dus ik zou de kolonie nog een tijd in het reageerbuisje houden, zodat hij groeit tot een formaat dat past in dit formicarium. Ik zou zeggen: 50-100 werksters. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Hopelijk heb je er wat aan!

Mvg,
MierenPlaats.
Gebruikersavatar
Kciroj
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 27 december 2017
Locatie: Koog a/d Zaan
Gender:
Leeftijd: 38

Re: Mening gevraagd

Bericht door Kciroj »

Dank; ik heb uiteindelijk deze besteld:
https://www.anthouse.es/en/de-acrilico/ ... house.html
Die is nog groter maar ik kan 1 deel afdichten met een dopje, zodat ik rustig kan uitbreiden. Ben benieuwd wanneer alles binnen is.
1 vraag; zal ik de Messor gyne laten winter rusten bij binnenkomst, of dit jaar gewoon op kampertemp houden? Ik weet niet hoe ze in Spanje op dit moment van het jaar gehouden worden...
Messor barbarus | 500+w BLOG
Camponotus barbaricus | 2w
Lasius niger | 20w
-> Vragen en opmerkingen
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mening gevraagd

Bericht door Hexednl »

Zou ze gewoon eerst op kamertemperatuur houden en straks een warmte matje na de winter
8-)
MierenPlaats
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 december 2017
Gender:

Re: Mening gevraagd

Bericht door MierenPlaats »

Dank; ik heb uiteindelijk deze besteld:
https://www.anthouse.es/en/de-acrilico/ ... house.html
Ziet er goed uit!
1 vraag; zal ik de Messor gyne laten winter rusten bij binnenkomst, of dit jaar gewoon op kampertemp houden? Ik weet niet hoe ze in Spanje op dit moment van het jaar gehouden worden...
Ik heb zelf mijn Messor barbarus toch in winterslaap gedaan, na lang twijfelen. Ik wilde ze eerst in winterslaap doen (in de koelkast), maar in een video van Mierenboerderij ( werd vermeld dat je ze op kamertemperatuur kan houden, omdat temperatuur in hun leefomgeving tegen de 20 graden blijft hangen.

Ik heb zelf gekeken en zag dat in Spanje de temperatuur in deze periode soms onder de 15 zakt op het midden van de dag, en dat is zeker geen kamertemperatuur.
Ook werd mijn Messor barbarus veel minder actief, ze namen weinig eten aan, en broed werd niet aangevuld.
Toen heb ik ze alsnog in de koelkast gezet, omdat ik vond dat je met het warm houden niks opschiet, en door ze een rustperiode te geven misschien wel een plezier deed.
Plaats reactie