ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Bericht door Antario »

Ben al een paar weken aan het nadenken over een ytong nest voor mijn messors nu ze uit winterslaap zijn en het acrylnest niet echt in de smaak valt (blijven lekker half in het buisje zitten), nu zit ik met een laatste vraag waar ik maar geen goed antwoord op kan vinden.

welke kit kan ik nou wel en niet gebruiken?

Bison zelf geeft advies over het hechten van glas voor een aquarium want ze hebben glaskit waar geen zuur een geen fungicides inzitten, maar glas is lastig te bewerken (scherpe randjes, kan je niet zagen) en natuurlijk vrij breekbaar, verder is de hechting op beton niet duidelijk.

Terwijl ik plexiglas gewoon met een decoupeerzaag kan bewerken en de randen voorzichtig kan afronden met wat schuurpapier. maar daar vind ik weer geen bouwmarkt verkrijgbare kit voor die ook vermeld dat het niet giftig is.

Soft criterium is dat het makkelijk in de winkel te krijgen is, wil het het liefste in een tripje naar de praxis voor elkaar hebben zeg maar.


Doe ik te moeilijk? Kan ik beter toch voor glas gaan?
Ervaringsdeskundigen help! :oops:
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Bericht door MiereManneke »

Ik gebruik altijd plexiglas en siliconenkit voor sanitair. Die kit kan namelijk goed tegen het vocht in het ytong. Wel oppassen dat de Messors niet door de ytong heengraven.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Bericht door Antario »

MiereManneke schreef:Ik gebruik altijd plexiglas en siliconenkit voor sanitair. Die kit kan namelijk goed tegen het vocht in het ytong. Wel oppassen dat de Messors niet door de ytong heengraven.
Daar zitten fungicides in, komen de mieren wel eens in aanraking met de kit?

ben dus bang dat ze langs het glas gaan graven en de kit ze vergiftigd ofzo
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Bericht door MiereManneke »

Antario schreef:
MiereManneke schreef:Ik gebruik altijd plexiglas en siliconenkit voor sanitair. Die kit kan namelijk goed tegen het vocht in het ytong. Wel oppassen dat de Messors niet door de ytong heengraven.
Daar zitten fungicides in, komen de mieren wel eens in aanraking met de kit?

ben dus bang dat ze langs het glas gaan graven en de kit ze vergiftigd ofzo
Misschien kan je voor Messor dan maar beter gips of iets anders gebruiken.
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Bericht door Hexednl »

Je kan het plexiglas ook vast schroeven.
Gewoon glas kun je met gewone transparante siliconenkit
Vastzetten, aquarium kit zal het veiligste zijn.
8-)
Gebruikersavatar
AntLove4Ever
Junior lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 02 november 2017
Locatie: Kampenhout (Vlaams-Brabant)
Gender:
Leeftijd: 16

Re: ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Bericht door AntLove4Ever »

Ik gebruik ook gewoon transparante aquariumkit voor glas vast te lijmen op ytong, werkt prima!
Groetjes,
Daan
"Als het mierenvirus gevaarlijk was... dan was ik allang dood!"
Trotse eigenaar van:
1x Lasius brunneus 1Q & Broed
1x Camponotus barbaricus & Broed
1x Messor barbarus 70+
Antario
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 januari 2017
Gender:

Re: ytongnest: siliconenkit voor bevestiging (plexi)glas?

Bericht door Antario »

even een update ook voor de latere lezers die dit vinden.

ik heb het opgelost door het glas kleiner te maken dan de randen van m'n formicarium (heb een vrij breed marge) en met een hete lijmpistool er rondom te gaan. als je het beton een klein beetje schuurt van tevoren sluit het naadloos en is de lijm alleen nodig voor op z'n plaats houden. (ook veel makkelijker om het later weer te verwijderen)
hete lijm onder het glas is niet aan te raden, dan krijg je een kleine ruimte tussen beton en glas en voor je rondom bent is de lijm al aan het stollen.


nog een paar lessen geleerd:

Nat cellenbeton maakt een stuk minder zooi (stof), laat het een nachtje ondergedompeld in een bak water staan en ga er dan mee aan de slag. een uurtje of 2 op 80 graden in de oven droogt hem vervolgens weer helemaal uit.

Gebruik geen (grote) schoeven in een plug, ik dacht ik bevestig het op de hoeken met 2 CM marge tot de buitenkant. die pluggen zetten toch wat meer uit dan ik had verwacht en niet geprobeerd te testen. 2 hoeken afgebroken :shock:

Een dik blok is mischien niet het beste, zuigt best hard water de eerste paar dagen als je normaal water geeft.
had nu een 7x20x60 gekocht, 5x20x60 was ook prima geweest. uiteindelijk een 7x20x15 van gemaakt, nog zat over voor meer nesten (ga d'r van het weekend nog eentje maken voor lasius)
Plaats reactie