Gipsnest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
mikemissie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 januari 2018
Gender:

Gipsnest

Bericht door mikemissie »

Beste hobbyisten,

Ik ben de laatste tijd aan het knutselen met ytong en gipsnesten. Voor de gipsnesten gebruik ik knauf modelgips, dat vrij prijzig is (€8.50 voor 2.5 liter bij de bouwmarkt). Ik ben op zoek naar een goedkoper alternatief en vraag me af waar je op moet letten, zo vraag ik me af of bepaald gips misschien giftig is, of dat er misschien snel mold vormt, of dat alle gipssoorten geschikt zijn om dit uit te voeren Op internet kon ik niks vinden over de giftigheid voor mieren qua gips. Heb je suggesties, laat het weten :D

Mvg,
Mike.
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gipsnest

Bericht door Hexednl »

8-)
mikemissie
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 januari 2018
Gender:

Re: Gipsnest

Bericht door mikemissie »

Bedankt voor je antwoord, maar ik doelde vooral op de vraag of bepaald gips giftig is voor mieren, of dat het niet uit maakt welk gips ik kies. Ik kan dit gips nergens in de buurt verkrijgen dus incl. Verzendkosten zit je al op €18. Is het ook mogelijk om rotband gips te gebruiken?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gipsnest

Bericht door Hexednl »

Lijkt me wel mogelijk, heb ook weleens naar zitten kijken.
Je kan altijd gewoon proberen hoe het gaat, door een kolonie die je 'kan missen' er in te plaatsen.
Ik denk dat modelgips voornamelijk gebruikt word omdat het makkelijker in vorm te gieten is.
8-)
Stroomschok
Lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 april 2014
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Gipsnest

Bericht door Stroomschok »

Heeft ook met hardheid te maken. Sommige soortgen gips zijn harder en blijven ook langer hard bij constante vochtigheid.
Mieren blog

Aantal verschillende soorten: 46
Aantal verschillende genera: 25

Favorieten:
- Cardiocondyla elegans
- Cataglyphis bicolor
- Carebara affinis
Plaats reactie