Nieuwe soort formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
impz
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 januari 2017

Nieuwe soort formicarium

Bericht door impz »

Ik ben een beetje een beetje uitgekeken op ytong en gips formicaria. Ik vind dat het teveel troep maakt, vooral als de mieren er aan knagen.

Ik ben nu een beetje into acrylnesten. Dus ik zat te denken, omdat ik niet echt bepaald handig ben met plexiglas en dergelijke, of het mogelijk was om gewoon gebruik te maken van giethars (polyesther of epoxy) om een nest te maken? Als het uitgehard is is het vrij hard spul, maar ik weet niet of het spul giftig is zodra het uitgehard is of dat de mieren er makkelijk doorheen kunnen komen zoals bij gips.
Dree

Re: Nieuwe soort formicarium

Bericht door Dree »

Er bestaat zelfs voedsel-veilige epoxy:
https://polyestershoppen.nl/epoxy/voeds ... y-419.html

Maar gewone lijkt mij ook geschikt als het doorgehard is.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Nieuwe soort formicarium

Bericht door Elan »

De grootste truc zal zijn om een goede mal te maken. Dan moet je dus eerst een mooi model (van welk materiaal? klei maybe?) zien te maken dat spiegelglad is zodat je mal (van siliconerubber waarschijnlijk) ook mooi glad is. Anders krijg je nooit goed transparante oppervlakken (als dat de look is waar je voor wilt gaan). Bubbels zijn ook niet zo chill.

Ik heb zelf ook wel eens met dergelijke ideeën gespeeld. Het is dat de basisbenodigdheden niet erg goedkoop zijn en dat er een leercurve in zit, anders had ik ook wel wat geprobeerd.
Gebruikersavatar
Yvon
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 januari 2018
Locatie: N-Limburg
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Nieuwe soort formicarium

Bericht door Yvon »

Ik blijf uitkomen op3D geprinte formicarium.
Op marktplaats staan een paar mensen die ze maken. En antnederland maakt ze ook.
Plaats reactie