Een kolonie verhuizen

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gesloten
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Een kolonie verhuizen

Bericht door Mika »

Wanneer je een nieuw formicarium gemaakt hebt voor een kolonie, hoop je dat de mieren er net zo enthousiast over zijn als jij. Dat lijkt niet altijd het geval, soms willen ze niet verhuizen.
Met de volgende truuk kan je een kolonie eenvoudig laten verhuizen van formicarium, of van een vangdoos met veel materiaal uit de natuur naar een formicarium laten overlopen.

Het is natuurlijk onbegonnen werk om de werksters een voor een te vangen en ze in het nieuwe formicarium te zetten. (Er zijn natuurlijk formicaria op de markt waarvoor je net dat moet doen.) Niet alleen is dat praktisch heel moeilijk (of liever onmogelijk) te doen, je zal sowieso veel werksters verwonden, en met larfjes en eitjes is het al helemaal onmogelijk. Bovendien zal je de kolonie enorm stresseren indien je ze allemaal vastneemt.

Daarom maakt deze truuk gebruik van 'instincten' van de mieren zelf. Ze zullen namelijk proberen om de larfjes en poppen steeds onder optimale temperatuur en vochtigheid groot te brengen, en als ze die omstandigheden niet kunnen bereiken in hun oude nest, dan zullen ze verhuizen. Ze zullen zeker verhuizen indien de omstandigheden stilaan onleefbaar worden voor de kolonie, maar verkenners zullen al veel vroeger andere en betere woonplaatsen zoeken.

Zodra een verkenner een nieuwe woonplaats gevonden heeft die haar bevalt, zal ze een andere werksters 'aanspreken' in een codetaal waardoor de andere werkster begrijpt dat ze mee moet komen om een nieuwe woonplaats te evalueren. Sommige mieren zullen elkaar hiervoor zelfs dragen!

Indien de nieuwe woonplaats ook goedgekeurd wordt door de tweede werkster, zal zij ook beginnen met ander werksters warm te maken voor de nieuwe woonplaats. Stilaan beginnen ze dan ook poppen, larfjes en eitjes te verhuizen, meestal in die volgorde. In het begin verloopt alles zeer traag, maar als er uiteindelijk een forse mierenweg ontstaat, zullen andere werksters zelfs aangetrokken worden door de verhuisbeweging van de andere werksters. De koningin volgt na een tijdje soms zelfs spontaan de werksters naar de andere woonplaats, in andere gevallen moet ze door de werksters aangepord worden. Ze is meestal te groot om gedragen te worden, maar de werksters zullen haar meetrekken aan de kaken.

Ik geef een fotoreeks van de verhuis van een kolonie Formica fusca van hun winterverblijf naar een 'opkweeknest'.


Afbeelding

Dit is het oude winternest, de kolonie bevindt zich grotendeels onder het blauwe dekseltje. (Dit nest is al wel 13 jaar oud.)

Afbeelding

Afbeelding

Het nieuwe nest staat ernaast.

Afbeelding

Ik heb het eventjes natgemaakt, daarna heb ik de verbinding gemaakt met het oude nest door middel van twee plastic buisjes. De werksters die in de buitenwereld zaten heb ik wel door middel van een pincetje overgezet in de nieuwe buitenwereld. Het is een zeer licht pincetje met slappe uiteindes, zodat de mieren niet verwond geraken. Ze raken wel sterk gestresseerd. Nadien heb ik nog een warmtematje geplaatst bovenop het nieuwe nest. Ze krijgen ook meteen voedsel aangeboden in het nieuwe nest.

Afbeelding

Nadien dek ik dan het nieuwe nest af, terwijl ik het oude nest belicht met een spotlampje.

Afbeelding

Dit is dus het sociale transport waarover ik daarnet sprak: de ene werkster vervoert een andere werkster die zich heeft opgerold tot een bolletje, of in een pupale houding.

Afbeelding

Na enkele uren bevindt de kolonie zich volledig in het nieuwe nest. Linksboven zie je het pincetje waarmee ik werksters heb overgezet in de buitenwereld.

Afbeelding

De werksters genieten nu van het voedsel dat ze in hun nieuwe nest vonden.


Je kan natuurlijk ook gebruik maken van de zon als je in de lente of zomer een kolonie opgegraven hebt. Opgepast als je deze methode gebruikt, de zon kan de miertjes in hun nest op enkele minuten doden. Je moet steeds bij de kolonie blijven om op te letten of de mieren geen 'verkeerde' beslissingen nemen.

Vragen of opmerkingen bij dit onderwerp.

Bijgevoegd:
Nog enkele iets duidelijkere foto's van sociaal transport:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DUCKDUCKGO!
Gesloten