Hier ga ik beschrijven hoe ik mijn buitenwereld voor lasius niger heb gemaakt.
Het is het eerste bericht van hopelijk een heleboel die voor een nieuw subforum gaan dienen.
Hier kan je daar alles over lezen.
Ik heb dus onlangs een plastic bakje omgevormd tot een kleine buitenwereld voor mijn beginnende kolonie.
Het bakje moet zo'n paar honderd mieren aankunnen voor ik moet uitbreiden.
Zo ziet het er dus uit :

Ik heb voor een klein plastic bakje gekozen, omdat het hier om een beginnende kolonie gaat. Als je de mieren om te beginnen een te grote buitenwereld geeft, is de kans groot dat ze verdwalen. Je kan beter klein beginnen, en dan uitbreiden naargelang je kolonie groeit i.p.v. meteen een heel groot nest te voorzien.
De voornaamste anti-uitbraak middeltjes zijn : Fluon, Talkpoeder, Paraffine-olie en zeer fijn gaas.
Omdat het hier om een buitenwereld gaat waar je dus voedsel en suikerwater aan de mieren aanbiedt, is gaas dus meteen uitgesloten. Je moet in het bakje kunnen, en dat gaat niet als er gaas overgespannen is. Er zouden mieren op dat gaas kunnen kruipen & ontsnappen als je het wegneemt om voedsel te geven.
Dus dan had ik nog de keuze tussen fluon, talkpoeder en paraffine-olie.
Omdat het hier om mijn eerste kolonie gaat, en ik gemakkelijk talkpoeder kon kopen heb ik hiervoor gekozen.
Ik had ook geen zin om olie te gebruiken, omdat het dan al snel een soort 'smeerboel' wordt.
Als je kijkt naar het bakje, zie je dat ik al een gat heb gemaakt dat ik gedicht heb met een flesstop. Zo kan ik later andere bakjes met de buitenwereld verbinden.
Het kan nooit kwaad als je vooruit kijkt

Zoals je ziet is er niet heel veel werk aan zo'n buitenwereld, in tegenstelling tot andere nesten zoals y-tong etc.
De stappen die ik heb ondernomen :
1) Het bakje grondig schoongemaakt met water. Dit is belangrijk omdat je een propere omgeving wilt voor je mieren.
2) Met een breekmes zo nauwkeurig mogelijk een gat gemaakt in de zijkant, op maat van de verbindingsbuis.
-De buis die later dus gaat dienen om de buitenwereld met andere gedeelten te verbinden.
Ook hier is het belangrijk dat je zeer nauwkeurig te werk gaat. Mieren zijn meesters in het ontsnappen, en als er eentje een weg naar buiten heeft gevonden, zullen de andere mieren dat snel weten en volgen. Neem je tijd als je bakjes voorziet van gaten, dan zijn er al een heel deel problemen van de baan.
3)Een flessenstop in het gat gestoken. Deze sluit precies aan zodat er geen mieren door kunnen.
Ook hier heb ik weer gelet op een naadloze aansluiting.
4)Een mengsel van 70% alcohol en talkpoeder gemaakt. Ik heb met een penseel de randen van de bak ingesmeerd. Doe dit rustig, en probeer een vloeiende beweging aan te houden. Zo wordt alles gladder en vlakker als het opdroogt.
Je kan ook gewoon water gebruiken, maar als je alcohol gebruikt droogt je papje sneller, en moet je minder lang wachten. Er zijn ook personen die betere resultaten waarnemen met 70% alcohol dan met water.
5)Je laat je bakje daarna een nachtje drogen, en zorgt dat er alleen maar talkpoeder overblijft.
Je kan dit makkelijk controleren door eens boven de bak te ruiken. Deze zou niet meer naar alcohol mogen ruiken.
Een paar vragen die je misschien nog zou hebben :
-Wat ligt die spuit daar op de foto te doen ?
Die gebruik ik om de pillenstripjes met suikerwater en water van de mieren aan te vullen.
-Wat doen die buisjes in je bakje ?
Daar zitten al mieren in. Er ligt ook een leeg buisje in dat ze later misschien gebruiken als afvalkamer, en een extra buisje met water.
-Waarom heb je zo weinig foto's ?
Ik heb er niet aan gedacht om meer foto's te maken aangezien ik niet van plan was een topic als deze te maken, bij een volgend nest/bakje doe ik dit wel.
Even voor iedereen : Veel informatie die je hier leest weet je waarschijnlijk al, maar dit is ook een simpele buitenwereld. Dit topic is meer bedoeld voor beginners, en op aanvraag heb ik zoveel mogelijk info hierin verwerkt als ik zelf nodig gehad zou hebben moest ik net beginnen.
Dus als je alles al weet, het blijft leuk om anderen hun creaties te bekijken