Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

Zoals in het subforum bij suggesties te lezen valt vind ik het een goede toevoeging om van uitgebreide nesten een bouwtopic te maken. Dit motiveert en stimuleert andere om soortgelijke topics en nesten te maken.

Ik heb geen duidelijk fototoestel dus daardoor heb ik de foto's met mijn telefoon moeten maken, echter omdat dit foto's van de bouw zijn is het geen vereiste om hier high quality foto's voor te hebben. Ik hoop dat anderen hier veel aan hebben, dat is de reden waarom ik dit topic gemaakt heb.

Dit is een nest dat ik gemaakt heb voor mijn nieuwe Messor barbarus kolonie, deze telt minimaal 300 werksters, de reden dat ik deze gekocht heb en mijn andere heb verkocht is omdat ik over een maand op mijzelf ga wonen en dan geen ruimte heb om te klussen, het nest was bij voorbaat te klein voor de kleine kolonie.

Om te beginnen heb ik 5 platen plexiglas gehaald van 3mm dik, alla 50x50cm. Ik heb hier lexaan voor gekozen omdat dit 250x sterker is dan glas en 4mm plexiglas hadden ze niet meer, dit was wel iets duurder.

Goed gereedschap is het halve werk, het zagen van het plexiglas op maat heb ik dan ook met een decoupeerzaag gedaan met een piranha zaagje, speciaal voor het zagen in plexiglas.

Afbeelding

Daarna met een winkelhaak en watervaste stift de juiste afmetingen afgetekend en dan met een latje erlangs gaan zagen, dit heb ik bij 2 platen gedaan, zodat ik 3 platen over hou van 50x50 en 4 van 50x25.

Afbeelding

Doordat de bak die gemaakt moet gaan worden precies recht moet worden heb ik een oud stuk hout gepakt en hier heb ik een latje op geboord, zie foto.

Afbeelding

Dan met klemmen de gezaagde plexiglas vast klemmen en horizontaal een plaat van 50x50cm. (Zie foto)

Afbeelding

Dit doe je vervolgens met de 4 platen van 50x25 cm zodat je uiteindelijk een bak krijgt van 50x50x25 (lxbxh)

Afbeelding

Dan langs alle zijkanten een strip (Ook bij bouwmarkt gehaald.) dit voor stevigheid en voor het uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Van Dumdidum heb ik het idee gepikt om een gracht in te bouwen, wat ik gedaan heb is een plaat van 50x50 van de binnenkant uit 3cm afgetekend en het binnenste stuk uitgezaagd zodat ik een vorm krijg van een groot raamwerk. Dan heb ik 4 cm stukken plexiglas gepakt en die daar haaks op gelijmd.

Ook heb ik van het stuk strip wat ik gebruikt heb voor de zijkanten kleine hoekjes afgezaagd en die allemaal op precies dezelfde hoogte geplakt in de bak. Zodat de gracht die ik daarvoor gemaakt heb precies daarop blijft staan.

Afbeelding

Dan de gracht op de steuntjes gelijmd en de randen goed afgekit, dit getest met water erin en desnoods bij gekit. Dit was nog moeilijk ook, daarom dat sommige punten niet helemaal even mooi zijn maar goed, het functioneert! :)

Afbeelding

Dan het ytong gedeelte, allereerst heb ik een blok van 60x20x10 in zodanige stukken gezaagd zodat ik onderstaande vorm krijg, die past met wat passen en meten in de gemaakte bak. Let ook op de aftekeningen bij de randen, zodat ik precies weet welk stuk waar hoort.

Afbeelding

Dan alle kamers aftekenen zodat je in globale lijn weet hoe je moet frezen, dit frezen heb ik met een bovenfrees gedaan met bijbehorende freesjes. Na het aftekenen kan je beginnen met frezen en weer meten en passen. (zie foto's.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb jammer genoeg geen foto's meer van de werkzaamheden die daarna kwamen. Maar goed, nadat de blokken ytong uitgefreesd waren heb ik de blokken onderling verbonden met een stuk slang, daarna stukken plexiglas op het ytong gelijmd, toen dit allemaal droog was heb ik ze in de bak gelegd en de randen afgekit. (Zodat er geen mieren langs kunnen).

Ook had ik de hele bodem nog afgeplakt met schilderstape, omdat ik over de bodem nog gips wou gieten, om het ooit nog te kunnen verwijderen heb ik dat dus afgeplakt en er gips in gegoten, mijn zus had nog fijn geel-oranje achtige aquarium kiezel en die heb ik er maar in gekieperd, voor op sommige plaatsen een mooie gelige kleur door de gips en ik heb er een bergje van gemaakt. Ook heb ik zo een leuk relief in het landschap.

Waar ik ook geen foto's van heb maar waar wel hieronder het eindresultaat van te zien is dat ik op drie plekken een gat heb geboord 8 cm diep ongeveer en daar bovenop een flessendop heb gelijmd, deze soort kan in een droog nest zitten maar voor de zekerheid heb ik dit toch ingebouwd zodat ik hier altijd een fles op kan schroeven en dat er dan water in druppelt. Dan hoef ik alleen maar met een dunne naald een gaatje te maken in de dop.

Omdat het nest te groot is voor de kolonie heb ik op 3 plaatsen schotjes geplaatst, dit heb ik door een gleuf te zagen op de plaats waar de schot moet komen en hier een stukje plastic in te schuiven, nu als ik het nest wil uitbreiden trek ik een schotje eruit en is het nest vergroot met een blok ytong. Hier heb ik jammer genoeg geen foto's van, wel zie je de stukjes plastic uitsteken op onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tot slot de thermostaat van habistat en een temperatuurmeter.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie dit topic waarderen, tot hier hebben gelezen en bij vragen of opmerkingen mogen jullie altijd reageren. Dit is alleen maar leuk!

Ook hoop ik dat ik zo mensen heb gemotiveerd en geïnspireerd dit soort nesten te maken en dan vooral de bijbehorende topics.

Op het moment van schrijven van dit topic is de verhuis in volle gang.

EDIT: UPDATE:

Zoals de meeste wel van jullie zouden weten waren de mieren na de eerste nacht verhuisd naar de onderkant van de ytong blokken, omdat deze in elkaar gelijmd waren waren die niet 100% vlak en sloot dit dus niet helemaal aan op de bodem, ze hebben dus door het gips en de kitlaag gevreten en hadden het nest onder de blokken gevestigd. Omdat ik het hier alles behalve mee eens was heb ik dezelfde avond nog alle blokken eruit gebroken en het gips deels eruit gehaald, vervolgens heb ik er een testbuisje ingelegd en toen het grootste deel verhuisd was heb ik de rest handmatig over gezet in een kleine bak. Op dat moment namen ze dus 2 lege testbuisjes in beslag en een heel buisje met water, en continue een 50tal werksters die stil in de buitenwereld zaten.

Maar goed, denken, hoe gaan we dit oplossen voor een volgende keer? Waar ging het fout? Wat kan beter? Leren van je fouten dus.

Ik had voor de zekerheid een extra blok gekocht voor als er iets kapot zou gaan, maar toen kwam ik op een leuk idee:

Afbeelding

Afbeelding

Maar toen kwam ik bij het volgende dilemma, hoe ga ik ervoor zorgen dat de mieren niet onder de blokken komen? En hun nest ergens anders gaan maken? Waar ik het dus niet wil dat ze het maken.

Ik ben gaan denken, gaan proberen en zo heb ik ook verschillende mallen gemaakt met beton, maar dit werkte toch niet zoals ik het wou. Of te zwaar of te dunne randjes en het brak weer. Omdat ik het zonde vond van de achterkant van een ytong dat vaak niet gebruikt wordt en omdat ik gemerkt had dat de kamers echt maar minimaal hoeven te zijn ben ik eens gaan frezen, meten, passen, nog meer frezen, nog meer passen en meten en nog veel meer denken hoe je dit het beste kon gaan oplossen.

Na een hoop freeswerk kwam ik tot het volgende resultaat:

Afbeelding

Dit zag er aardig uit, echter waren de kamers nu wel dicht bij het waterreservoir, na lang denken kwam mijn vader met een simpele oplossing. Je pakt een stuk slang, die knijp je onder dicht, dan boor je daar genoeg gaatjes in en die stop je in het gat, die vult zich met water en laat dat weer gaan via de gaatjes het blok in. Zullen de mieren gaan graven komen ze het buisje tegen en belanden ze niet in een open plas met water.

Afbeelding

Daarna heb ik op de bodem een 2x dikke laag schilderstape geplakt, toen op de onderkant van de blokken een dikke laag kit aangebracht en de blokken vast gekit. Omdat ik niet zeker was van mijn zaak heb ik de randen overal met een laagje beton bedekt, zodat ze daar niet in kunnen graven en dus niet in de randen van de betonblokken kunnen komen.

Om alles mooi af te werken heb ik over het geheel een dun laagje gips gegoten, dit is op de meeste plaatsen slechts enkele millimeters dik. Tot slot tet decoratie enkele steentjes en een doodskop voor in een aquarium die ik toevallig in de plaatselijke dierenwinkel zag liggen. Vond het een leuke en passende aankoop.

In het begin zullen ze de achterkant van het grote blok in gebruik gaan nemen, de voorkant is alsnog afgesloten maar die kan ik openen door een schot te verwijderen. De twee voorste blokken blijven voorlopig nog dicht, hier hebben ze voor alsnog niks te zoeken. ;) Let ook op de buis die ik bevestigd heb tussen de twee kleine blokken zodat ze kunnen over steken, ik vond dit wel een leuke toevoeging. Elke blok heeft zijn eigen ingang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit moment ben ik nog aan het test draaien met alles, de warmtemat met thermostaat en het bevochtigingssysteem. Zodra dit allemaal precies werkt zoals ik wil kan ik de verhuis inzetten.

Tips en commentaar zijn uiteraard wederom welkom!
Laatst gewijzigd door Everio op 06 sep 2010, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door mpower000 »

Heel mooi en inventief, Everio! Veel plaatswinst door de vorm van het Ytongnest ook. Ikzelf zou nog juist de Ytong gekleurd hebben met rode of gele oker zodat het er niet alleen wat natuurlijker uitziet, maar zo maskeer je ook nog de kitranden tussen de verschillende blokken, het potlood en andere onzuiverheden.

In ieder geval zal ik er waarschijnlijk wel wat ideetjes uithalen voor mijn volgende nest ;)
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Dumdidum »

Ziet er prima uit Everio !!

Wanneer ga je ze overzetten ?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

De verhuis is bezig nu. :) Overgrote deel zit in het nieuwe nest, de gyne en wat werksters in het oude nest... Zal ook wel nog even duren voordat alles verhuisd is denk ik.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door mpower000 »

Zou je hier misschien nog enkele fotootjes van de verhuis kunnen plaatsen? Altijd interessant om te zien ^^
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

Hier dan twee foto's, ik heb niet meer foto's.

Wel heb ik nog een filmpje gemaakt van 3 uur lang ofzo, in 500 fps. Zodra ik tijd heb kan ik die uploaden en zal ik hem hier plaatsen.

Zoals je ziet heb ik het oude nest schuin in de nieuwe bak gelegd, waarna er een grote chaos ontstond maar niet lang daarna begonnen de eerste werksters al broed te verplaatsen naar het nieuwe nest.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

Wat ik niet dacht dat ze zouden doen is de eerste nacht al gebeurd. Ze hebben door de kit gegraven en waren onder de ytong blokken gaan zitten, daar zat op sommige plaatsen een paar mm ruimte tussen... Blijkbaar prefereerden ze dat toch voor de ytong.

Ik heb direct op het moment dat ik erachter kwam een stanleymes gepakt en ben de blokken gaan los snijden, gips met en met verwijderd en de schilderstape die eronder zat ook. Tot op een gegeven moment één grote chaos van mieren over is gebleven en een op de kop gezet bakje kwark dat ze daar hun heil kunnen zoeken. Dan kan ik ze dan makkelijk over plaatsen in een kleinere bak totdat ik dit nest weer herbouw... En verbeter.

Waarom ze direct verhuisd zijn weet ik ook niet, vocht was voldoende aanwezig, duisternis ook en de thermostaat stond op 26 graden.

Op dit moment: Dit is 300fps, een normale video is 30fps, dus 10x zo snel.

Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door mpower000 »

Waarschijnlijk was de kit nog niet volledig verhard, want normaal gezien gaan ze er niet zomaar doorbijten. Had je de kitranden afgewerkt met zeepsop en zeker 48u laten drogen?
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

Nee, heb ik echt zeker 2 á 3 dagen laten drogen. Echter knagen zij ook door ytong heen als ze willen. Ik denk gewoon dat ze het daar fijner vonden, een paar mm aan ruimte tegenover een respectievelijk groot nest.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Floris »

Mieren voelen zich prettig in een nest met een laag plafond. Bij verticale nesten, zoals deze, is dat wat lastiger in te delen dan bij een horizontaal nest.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Dumdidum »

Zelf heb ik de naden met gips ingekapseld en aan de buitenkant d.m.v. oersterke powertape nog een verdedigingslinie aangebracht, wat voor de soort die ik houd (pogonomyrmex occidentalis) voldoende is. Ik betwijfel echter of het Messor barbarus tegenhoudt.

Wat je in jouw geval zou kunnen doen is aan de binnenkant de kitnaden inkapselen met een laagje beton (langs de randen gieten zodat er een extra beschermlaag ontstaat).
kjeld13

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door kjeld13 »

Vreten ze zich door plastic tape (dikke laag) heen denk je, anders kan je dat misschien proberen.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

Messor barbarus vreet door ytong, door kit dus ook door tape. Enige wat kan gebeuren is dat ze vast blijven plakken aan de tape als die eenmaal los is waardoor je dus sterfte krijgt.

Beton gieten heb ik opzettelijk niet gedaan (Dus wel aan gedacht.) maar dat krijg je er nooit meer uit, dit wel met wat geknutsel. :P

Ik ben een beetje aan het brainstormen en hier zal ik wederom wat foto's van maken zodra ik die heb. Ik vind het wel jammer en ben dan overtuigd dat een andere soort die niet zo zeer graaft dit echt een mooi en functioneel nest was. Voordeel is wel dat ik kan leren van de dingen die ik nu niet helemaal optimaal benut heb.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

Ik heb zojuist een filmpje geupload op youtube welke 10x sneller is afgespeeld tijdens de verhuizing.

Wat ik wel raar vind is dat de kwaliteit op youtube beduidend slechter is, ik kan dan ook nergens 720p of iets dergelijks selecteren. Hoe doe ik dit op youtube?

Om het filmpje toch met jullie te delen:

(Je ziet rechts rode folie zitten, daaronder zit een streepje gips op het ytong. Daar precies onder waren ze direct begonnen met graven in het gips en de kit.)

Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Floris »

Ik kan het filmpje op vijf resoluties afspelen, waaronder 720p en 1080p. De kwaltiteit is inderdaad niet heel goed.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

Floris schreef:Ik kan het filmpje op vijf resoluties afspelen, waaronder 720p en 1080p. De kwaltiteit is inderdaad niet heel goed.
Hmm, het probleem bevind zich denk ik ook dat het programma waarmee ik het op neem (handyavi) maar een bepaalde grootte bestand kan aanmaken, daarna maakt hij een nieuw bestand aan. (Dus bijvoorbeeld record-1 waarna volgt record-2, record-3 etc.) Vervolgens moet ik die nog achter elkaar plakken, dit doe ik met Windows moviemaker waarna ik het opsla op 1080p. (Dus de 5 formaten die je kan afspelen.) Iemand betere oplossingen?

Als ik het filmpje hier probeer te kijken via youtube stottert het ook erg veel, hebben jullie daar ook last van? (Op de pc zelf heb ik er geen last van.)

EDIT: Ben het filmpje nu ook in mijn dropbox aan het zetten, dan kan hij gedownload worden en beter bekeken worden. (Kan je zelf kiezen.) Zodra uploaden klaar is: Messor barbarus moving into new nest @ Dropbox.
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door mpower000 »

Voor mij speelt het filmpje vlot af en ook de kwaliteit is zeker voldoende.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Everio »

UPDATE: Zie eerste post, vanaf het rode stuk!
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Gortello »

Hoe heb je eigenlijk het nest destijds verduisterd? Dan bedoel ik die 3 verticale blokken in de bak.
Gebruikersavatar
jefta
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Harderwijk
Gender:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door jefta »

Messor Barbarus i.c.m. een "gracht" als anti-uitbraak... is dat goed gegaan? Geen verdronken mieren? Ik vind het wel super mooi!
1 x Lasius Niger
1 x Messor Barbarus
LuxGamer
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 november 2015

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door LuxGamer »

Is het mogelijk om de video te zien.
De youtube links staan allemaal op prive.
En ik kan nergens het linkje vinden van dropbox waar over gepraat werd.
ImagineAntz
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 april 2018
Gender:

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door ImagineAntz »

Ik heb een domme vraag maar is een formicarium en een ytong nest hetzelfde?
Gebruikersavatar
Koenkaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 juli 2017
Locatie: Heiloo NH
Gender:

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Koenkaan »

Een formicarium is het nest van de mieren. Dit kan van bijvoorbeeld van ytong zijn, maar ook van gips en zand.
L. Niger 70 werksters blog
M. Barbarus 40 werksters blog
Peterdemots
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 juni 2018
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Bouw formicaria lxbxh 50x50x25, ytong en plexiglas

Bericht door Peterdemots »

Wauw, prachtige gemaakt. Stiekem jaloers dat ik 2 linkerhanden heb.
Pheidole Noda 500+
camponotus nicobarensis 50+
Lasius Niger
Messor Barbarus 200+
Plaats reactie