Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Bericht door Lvet »

Vrijdag zag ik dat er twee mieren ontsnapt waren uit hun formicarium (het zijn kleine kolonies Lasius niger in buizennesten), dus het werd tijd voor een nieuwe talklaag. Ik moest die dag reizen en heb er snel een deksel opgezet. Ik hoop dat ze zo het weekend overleven (genoeg lucht?).

Omdat er toch iets moest gebeuren, heb ik besloten om gelijk een nieuw formicarium te maken. Ik heb voor het eerst ytong gebruikt, hoewel mijn kolonie klein genoeg is voor een reageerbuis. Ik heb een klein stukje gebruikt van 9x13 cm en heb daar twee kamers in gemaakt. Hierop een glasplaatje van een fotolijstje en het lijstje heb ik er ook op gezet om het geheel wat strakker te maken.

Nu wil ik in de buitenwereld misschien zilverzand gebruiken, omdat ik dat mooi vind. Mijn vraag is of ze deze zandkorreltjes tegen het glas van hun nest aan kunnen plakken? Of zijn de korrels daar te glad voor? En gaan ze hierin graven? Ik denk niet dat ze erin kunnen graven als het zand droog is (stort gelijk weer in), maar misschien lukt het ze wel als het zand nat is? Of mag ik het zand gewoon droog houden (=droge buitenwereld)?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Bericht door mpower000 »

Je kan het best een laagje gips gieten in de buitenwereld en daarop dan het zand strooien. Zo zullen ze niet met al het zand gaan sjouwen en kunnen ze er ook niet in gaan graven.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Bericht door Lvet »

Ik probeerde gips juist te vermijden, omdat dat snel schimmelt. Ik heb al een aantal maanden een gipsnestje staan, deze is nog niet echt beschimmeld maar op sommige plekken wel verkleurd.
Tenzij ik de buitenwereld natuurlijk droog houd. Ik weet niet in hoeverre dit gunstig is voor Lasius niger.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Bericht door mpower000 »

Gips in de buitenwereld met een laagje zand zal niet gaan schimmelen als het niet vochtig wordt. Het nest moet bevochtigd worden, niet de buitenwereld.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Bericht door Lvet »

Okee bedankt, dan zal ik dat doen. Ik weet dat het vooral om het nest gaat, maar misschien vinden de mieren het ook fijn als het 'buiten' vochtig is. Vandaar dat ik het toch even vroeg.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Bericht door mpower000 »

Voor sommige mieren kan vochtigheid in de buitenwereld wel een rol spelen zoals Pheidologeton diversus, maar voor Lasius Niger is dit zéker totaal overbodig.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
lucashessing
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 december 2017

Re: Gebruik van zilverzand in buitenwereld

Bericht door lucashessing »

Leuk
Plaats reactie