Horizontaal Ytong formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
Metalizer
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 maart 2012
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Metalizer »

Het is een eenvoudig te maken nest denk ik, maar wat is het nut van die slalom eigenlijk?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Phantom »

Welke slalom?

EDIT: kennelijk ben ik slechtziend, je bedoelt de slalom aan het begin van het grote nest. Een langere nestingang zorgt voor minder storing door luchtstroming en houdt wellicht de vochtigheid wat beter in stand. Het is niet iets dat speciaal wordt aangeraden.
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Roschambo »

Ik heb nog wel een toevoeging voor het frezen van dat ytong. Als je hele nette rechte lijnen wil hebben moet je een stuk mdf nemen waar je met de decoupeerzaag de kamers en gangen in maakt. Deze klem je op je ytong blok en dan ga je met de kopieer frees (een frees waar boven het frees gedeelte een lager op zit zodat je hem langs een rand kan slepen) langs de randen van je kamers en zo krijg je nette lijnen. Ook is het op deze manier heel makkelijk om meerdere dezelfde blokken te maken. Met een template (zoals je dat mdf dan noemt) zou je ook gemakkelijk je glas kunnen verzinken in het ytong zodat je zo scherp glas kan gebruiken als je wilt maar je niet open haalt.
Afbeelding

Bron van de frees
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Lvet »

Dat is een heel goed idee, maar ik heb nog een aantal vragen:
1. Is zo'n kopieerfrees op een boormachine te bevestigen? Ik heb geen freesmachine.
2. De techniek is handig voor gangen, maar hoe maak je kamers die groter zijn dan de frees?
3. Is de hoogte van die lagers in te stellen of moet je opletten bij het kiezen van de maat en daar de dikte van de template vanaf trekken?

edit: ik zie in het andere topic dat je de laatste vraag al uitgelegd hebt.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Roschambo
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Roschambo »

1. Kopieerfrees is op de boormachine te bevestigen maar het probleem hiermee is dat de boormachine wel vast moet staan, een kolomboormachine is wel heel goed te gebruiken hiervoor. Is dit niet het geval is het sturen heel lastig. Wat je dan namelijk doet is het werkstuk sturen in plaats van de frees. Je kan ook een normale huis tuin en keuken boor gebruiken sturen maar je kan de boor niet loodrecht op je ytong zetten dan ook is de diepte zo niet vast. Wat je wel kan doen is een is je boormachine verticaal vast maken zodat je als het ware een kolomboormachine namaakt.
2. De template is zo groot als de kamers zullen zijn. Je "kleurt" met de frees gewoon alles in wat binnen die template zit. De frees hoeft nergens tegenaan te zitten.
3. Stel je hebt een frees met snijkanten die 3 cm hoog zijn en je wil maar een halve cm diep in het ytong, dan haal je gewoon lagers die op op de as van de frees passen. Je meet hoe hoog deze zitten. Stel deze kunnen op direct boven de snijkanten(je heb er maar 1 nodig), de lager is bijvoorbeeld een halve cm dik dan moet de template minstens 3 cm dik zijn. Anders valt je lager boven de template en zal de frees in je template gaan frezen.

Als er behoefte aan is kan ik wel een losse topic maken. Waarin ik deze methode uitvoer met een normale boormachine(zelf heb ik ook geen frees).
1x Messor Barbarus
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Meander »

Beste Floris,

Dank je voor je uitgebreide beschrijvingen. Wel een oud topic, maar de informatie is nog steeds super, en helpt me om na te denken over het zelf maken van een formicarium.

Ik heb een paar vraagjes:

* Is er een reden waarom je glas gebruikt?
Ik zat er aan te denken om plexiglas te gaan gebruiken. Is net zo helder, breekt niet, je snijdt je vingers er niet aan EN het is makkelijk te verwerken.
Zie je daar een praktisch bezwaar?

* De bovenkant van het ytong heb je (zo te zien) niet geschuurd. Is het "standaard" al gelijk genoeg zodat ook de kleine soorten niet kunnen ontsnappen?

* Dank voor je tip van de plastic kleine aquaria van TER!
Hoe heb je de onderkant er vanaf gezaagd? Heb je dat handmatig gedaan, of machinaal? En indien machinaal, hoe? Het plastic kan met een decoupeerzaag erg makkelijk barsten :-(

* Je topic is al weer een jaar of 4-5 oud. Heb je in de tussentijd nog verbeteringen of veranderingen doorgevoerd?
ik ben namelijk ook erg benieuwd of je draadjesbewateringssysteem ;-) nog steeds tot volle tevredenheid werkt.

Alvast bedankt voor de genomen moeite om mijn vragen te beantwoorden :-)
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Gortello »

Plexiglas heeft als nadeel dat je erg snel krassen ziet wat het zicht op de kolonie verminderd, het heeft inderdaad in vormgeving een aantal voordelen.
Het is een afweging wie je zelf maakt. Persoonlijk kies ik alleen al vanwege de prijs voor glas.

Het snijden is geen probleem, even met een schuurpapiertje langs de randen en je snijd je niet meer.
Gebruikersavatar
Meander
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 juli 2015
Gender:
Leeftijd: 104

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Meander »

Gortello schreef:Plexiglas heeft als nadeel dat je erg snel krassen ziet wat het zicht op de kolonie verminderd, het heeft inderdaad in vormgeving een aantal voordelen.
Het is een afweging wie je zelf maakt. Persoonlijk kies ik alleen al vanwege de prijs voor glas.

Het snijden is geen probleem, even met een schuurpapiertje langs de randen en je snijd je niet meer.
Dank voor je reactie :-)
Misschien toch maar eens gaan kijken voor glas, en een glassnijder.

In mijn ervaring met plexiglas viel het krassen heel erg mee, het is toch maar net hoe je er mee omgaat. Een aangezien ik altijd wel voorzichtig ben, ben ik daar niet zo bang voor.
Waar ik wel wat banger voor ben is dat het gaat verbuigen door warmte of tijd.

Toch eens nadenken over glas ;-)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Floris »

Ytongblokken hebben vlakke zijden, vlak genoeg om het glas strak genoeg op te kunnen krijgen.
Het draadjesbewateringsysteem werkt, maar vergt wel onderhoud. Je moet steeds de flesjes bijvullen en af en toe de draad vervangen omdat het minder werkt (door verkalking?). Ik heb nog geen bevredigende oplossing gevonden voor het bevochtigen van horizontaal Ytong.

Vertikaal Ytong in een aquarium is veel handiger.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Loesje
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2016
Locatie: Den Bosch Noord Brabant
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Loesje »

Veel handige info hier gelezen!
Ik heb nog wel een paar vraagjes..
De glasplaat heb je dan op 4 punten vastzitten, zit de glasplaat er dan wel strak genoeg op dat de mieren er niet onderdoor kunnen kruipen of heb je eerst langs de kamers anti uitbraakspul gesmeerd?
Ik vroeg me ook af of je met de ytong formicaria niet een kamer hoeft te verduisteren waar de gyne zit? Alle foto's die ik tot nu toe heb gezien zit er niks tegen verduistering (of is misschien even voor de foto aan de kant geplaatst?).
Dan nog een laatste vraagje, die draad die de ytong bevochtigd, bevochtigd die het hele formicarium of voornamelijk de kamer waar de gyne zich bevind? Waarom moet de gyne eigenlijk sowieso altijd een water reservoir hebben? Ik dacht dat de werksters zodra die er zijn met het suikerwater dat het dan niet meer nodig is voor de gyne om een waterreservoir te hebben?
Laatste vraag beetje off topic, sorry!
Alvast bedankt voor antwoorden, dan kan ik van het weekend met behulp van deze info mijn eerste formicarium zelf gaan maken.
Lasius flavus 5+
Messor barbarus 200+
1x Lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Floris »

De bovenkant van de nestruimte is zeer vlak en de glasplaat ligt daar strak op. De mieren kunnen er niet tussendoor.
De foto's zijn genomen zonder de verduistering, anders zijn de mieren in het nest niet te zien. :)
Een deel van het nest is vochtig, een deel droog. Het broed zal worden neergelegd waar de omstandigheden het beste zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
arjenj
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2014
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door arjenj »

Het topic is oud maar gezien sticky stel ik toch maar een vraag:
als je zo'n ytong bevochtigd, lekt het dan vocht op de ondergrond (bijv de tafel waar t op staat?)
Zet je er dan iets onder of zo tegen waterschade?
Hexednl
Lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 02 juni 2017
Locatie: Veenendaal
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door Hexednl »

arjenj schreef:Het topic is oud maar gezien sticky stel ik toch maar een vraag:
als je zo'n ytong bevochtigd, lekt het dan vocht op de ondergrond (bijv de tafel waar t op staat?)
Zet je er dan iets onder of zo tegen waterschade?
Het vocht trekt door het ytong heen dus waar het de tafel raakt zal het ook vochtig worden.
8-)
Gebruikersavatar
MiereManneke
Lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 03 juli 2017
Locatie: Zuidlaren, Drenthe
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Horizontaal Ytong formicarium

Bericht door MiereManneke »

arjenj schreef:Het topic is oud maar gezien sticky stel ik toch maar een vraag:
als je zo'n ytong bevochtigd, lekt het dan vocht op de ondergrond (bijv de tafel waar t op staat?)
Zet je er dan iets onder of zo tegen waterschade?
Gewoon een beetje vershoudfolie om de onderkant van het nest doen
GGA-GAA-UGG-GAG-UUA-GAU-AUA-GGU
Plaats reactie