Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium! Blog (Kenneth)

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium! Blog (Kenneth)

Bericht door ANThousiasteling »

Beste lezers,

Iedereen zal het ermee eens zijn dat een Formicarium (F) in eerste instantie zo moet zijn gemaakt dat het voldoet aan alle wensen die de te houden mierensoort er aan stelt, anders wordt het nooit een succes. Toch ben ik ervan overtuigd dat het mogelijk moet zijn om een F. te maken dat mooi staat in je interieur. Wilde ik mijn hobby een beetje aan mij vrouw kunnen verkopen zonder dat mijn F. op een achterkamertje zou belanden dan moest ik wel zoeken naar een andere manier om mijn mierenkolonie te presenteren. Ik kwam op het idee (ik weet niet of ik echt origineel ben maar ik had het nog nooit eerder gezien) om een proefopstelling te maken waarbij ik een F. in een fotolijst onderbreng die ik mooi kan neerzetten op mijn dressoir. Misschien dat andere mierenliefhebbers dit idee verder kunnen perfectioneren. Een bouwverslag zal ik hieronder weergeven. Ik had toevallig nog een kolonie Lasius niger staan met ongeveer 45 werksters. Deze heb ik nu in dit lijstje ondergebracht om de volgende redenen: Lasius is een sterke soort die tegen een stootje kan. Lasius maakt volkrijke kolonies, de mieren zijn niet al te groot en als het goed is zijn het geen knagers die gaan lopen graven in het materiaal, ook kunnen ze goed tegen een droog nest want er zit geen watervoorziening in deze lijst juist om de omlijsting te sparen en geen kans te maken op condens achter het glas. De lijst is 12 x 17 x 3 cm diep cm. Er zijn grotere lijsten te koop maar laat ik eerst maar eens kijken of zo'n klein lijstje gaat werken. Zo ja dan kan ik het idee verder uitwerken en perfectioneren. Ik zie vanzelf wel hoe lang het duurt voordat de kolonie uit de lijst is gegroeid. Alle ontwikkelingen mbt. deze kolonie in deze lijst zal ik in dit item bijhouden.

Veel lees plezier, ik hoop dat dit de aanzet is tot nog meer en betere ideeën van anderen.

Mvg. Kenneth
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 23 mar 2017, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_9990.JPG
DSC_9992.JPG
DSC_9995.JPG
DSC_9996.JPG
DSC_9999.JPG
DSC_0002.JPG
DSC_0003.JPG
DSC_0006.JPG
DSC_0013.JPG
DSC_0016.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0019.JPG
DSC_0039.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door SirLenz0r »

Leuk gedaan.
Doet me ook denken aan: http://www.mikeybustos.ca/antscanada.asp

Hou ons op de hoogte!
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door Floris »

Ziet er leuk uit.
Waarom zit er zand in? Hoe wordt het nest bevochtigd?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door Unexisted »

Ziet er inderdaad mooi decoratief uit, alleen vraag ik mij ook af hoe je het nest vochtig houdt. Anders zullen de meeste soorten het niet lang volhouden.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Beste SirLenzOr,

Zo zie je maar weer...er is altijd wel iemand die het idee eerder heeft gehad, zelden kun je iets maken dat echt compleet origineel is. Ik heb de site eens goed bekeken en een aantal zaken zijn me toch wel opgevallen (andere lezers check de site ook eens zelf): De lijsten beginnen bij een prijs van 50,- euro excl. verzendkosten. Daar krijg je een nest voor die 14 x 6,5 cm. groot is. Het grootste nest is te koop voor 175,- euro excl. verzendkosten en is maar 22 x 30 cm. groot. Ik weet niet wat jullie ervan vinden maar ik vind dat erg veel geld. Zelf maken is vele malen leuker en vele malen goedkoper. Daarnaast vind ik de omlijstingen nogal oud bollig (maar goed, dat is een kwestie van smaak. Ik hou meer van een modern uitstraling). De look van het nest vind ik ook niet echt natuurlijk. De gangen van de ene kamer naar de andere kamer zijn erg breed waardoor je haast niet van gangen kunt spreken. Wil je een grote kolonie in zo'n nest houden dan zijn de nesten eigenlijk al heel snel veel te klein. Ook vind ik de nesten echt een beton look hebben ongeacht de kleur die je ze geeft. De buitenverblijven vind ik persoonlijk ook niet mooi, zeker niet als er plastic planten in worden gebruikt, ik vind ze zelf niet echt natuurlijk. Ze zijn ook nog eens erg duur nml. tussen de 38,- en 90,- euro excl. verzendkosten. Deze meneer pakt het met zijn site echter wel heel erg professioneel aan. Ik kon het niet laten maar ik heb ondertussen 2 nieuwe Formicariums gemaakt. Ik zal ze zo laten zien.

Gr. Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door SirLenz0r »

KM schreef:Beste SirLenzOr,

Zo zie je maar weer...er is altijd wel iemand die het idee eerder heeft gehad, zelden kun je iets maken dat echt compleet origineel is. Ik heb de site eens goed bekeken en een aantal zaken zijn me toch wel opgevallen (andere lezers check de site ook eens zelf): De lijsten beginnen bij een prijs van 50,- euro excl. verzendkosten. Daar krijg je een nest voor die 14 x 6,5 cm. groot is. Het grootste nest is te koop voor 175,- euro excl. verzendkosten en is maar 22 x 30 cm. groot. Ik weet niet wat jullie ervan vinden maar ik vind dat erg veel geld. Zelf maken is vele malen leuker en vele malen goedkoper. Daarnaast vind ik de omlijstingen nogal oud bollig (maar goed, dat is een kwestie van smaak. Ik hou meer van een modern uitstraling). De look van het nest vind ik ook niet echt natuurlijk. De gangen van de ene kamer naar de andere kamer zijn erg breed waardoor je haast niet van gangen kunt spreken. Wil je een grote kolonie in zo'n nest houden dan zijn de nesten eigenlijk al heel snel veel te klein. Ook vind ik de nesten echt een beton look hebben ongeacht de kleur die je ze geeft. De buitenverblijven vind ik persoonlijk ook niet mooi, zeker niet als er plastic planten in worden gebruikt, ik vind ze zelf niet echt natuurlijk. Ze zijn ook nog eens erg duur nml. tussen de 38,- en 90,- euro excl. verzendkosten. Deze meneer pakt het met zijn site echter wel heel erg professioneel aan. Ik kon het niet laten maar ik heb ondertussen 2 nieuwe Formicariums gemaakt. Ik zal ze zo laten zien.

Gr. Kenneth
Helemaal mee eens hoor dat ze én duur zijn én niet echt hip. was wel benieuwd of je het kende.
Ben benieuwd naar de volgende!

Heb je ook al mieren? ik begreep dat je voor de lasius niger gaat?
Ants never lend, ants never borrow.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Een horizontaal Formicarium in een grotere lijst. Maten zijn: nest 22 x 33cm. Buitenverblijf 16 x 22 cm. Buitenmaat lijst = 53 x 25 x 4 cm. Dit Formicarium wordt nu bevolkt door een kolonie Messor barbarus (zie mijn blog over deze soort in dit formicarium dat ik morgen of overmorgen online heb staan). Om die reden is het nest aan alle zijden ingepakt met plexiglas en goed dichtgekit. Het nest is in 3 delen verdeeld. Het eerste deel bevind zich links bovenin. Het 2de deel rechtsbovenin. Dit deel is 4x keer groter dan deel 1. Het gehele onderste deel van het nest is deel 3 dat weer 4x groter is dan deel 2. De delen zijn van elkaar gescheiden door een kleine versperring in een hoofdgang. De versperring is een dun oase blokje dat de mieren makkelijk kunnen doorgraven. Ik ben benieuwd of ze dat pas zullen doen zodra ze te volkrijk zijn geworden voor het eerste deel. Het buitengedeelte heb ik naar aanleiding van nestfoto's in de natuur zo natuurlijk mogelijk nagebouwd. Zie commentaar bij de foto's.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0125.jpg
DSC_0136.JPG
DSC_0159.JPG
DSC_0145.JPG
DSC_0129.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 15 feb 2012, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Beste Floris:

Er zit zand in de gangen om 2 redenen. Ten eerste omdat het kale gips er niet natuurlijk uit ziet. De meeste mieren hebben hun nest in de grond en dat bestaat uit zand. Ten 2de omdat kaal gips te wit is waardoor je de mieren wel goed kunt zien maar niet het broed, metselzand is wat aan de beige/gelige kleur waardoor zowel de mieren alswel het broed goed te zien is. Om het contrast tussen de gangen en het gewonen zand groot te laten zijn heb ik ervoor gekozen de grond een humus kleur te geven, tuinturf dus. Maar natuurlijk kun je hier elk ander materiaal voor gebruiken. Het nest moet er uit zien alsof iemand in de vrije natuur met een hele grote schop dwars door een nest heeft gestoken waardoor de interne structuur bloot is komen te liggen. Als je dat zou kunnen doen dan zie je dat er in de bodem ook allerlei organisch materiaal (wortels en onverteerde blaadjes en takjes etc. etc.) zit. Het is leuk en het staat mooi om dit zo natuurlijk mogelijk na te bootsen.

Ik bemerk dat er constant wordt gesproken over het vochtig houden van het nest. Ik ben in eerste instantie niet van plan om vocht in het nest zelf in te brengen maar om vocht aan te bieden via het buitenverblijf. Deze Formicaria die ik tot nu toe gemaakt heb zijn dan vooral geschikt voor soorten die een droog nest verdragen. Op dit moment heb ik 3 kolonies die ook wat voorstellen qua aantal werkmieren: Formica fusca, Lasius niger en Messor barbarus. Zover ik in de care sheets kon nalezen alsmede op de blogs, kunnen deze 3 soorten goed overweg met een droog nest. Natuurlijk zal ik een aanpassing in het Formicarium moeten maken zodra ik soorten ga houden die een aantal vochtige kamers nodig hebben, een volgend project waarop ik mij kan storten zodra de eersten een succes zijn.

VRAAG: hebben jullie last van condensvorming op het glas in de Ytong nesten die vochtig moeten worden gehouden? Zo nee, hoe voorkomen jullie dat? Dat wil ik nml. voorkomen in de Foto Lijst Formicariums want geen zich op het nest zou het Formicarium nutteloos maken.

Gr. Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Beste Unexisted,

Zie mijn antwoord op jou opmerkingen in het antwoord dat ik heb gegeven aan FLORIS. Wel een vraag aan jou. Welke soorten kunnen volgens jou in een droog nest worden gehouden?

Gr. Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Mijn meest recente Formicarium. Een verticaal Formicarium in een grotere lijst. Maten zijn: nest 22 x 49cm. Buitenmaat lijst = 53 x 25 x 4 cm met aluminium lijst. Dit Formicarium wordt nu bevolkt door een kleine kolonie (ongeveer 50 werksters) Formica fusca (zie mijn blog over deze soort in dit formicarium dat ik morgen of overmorgen online heb staan). Zie commentaar bij de foto's.
DSC_0203.JPG
DSC_0250.JPG
DSC_0231.JPG
DSC_0228.JPG
DSC_0229.JPG
DSC_0221.JPG
DSC_0220.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door Tim »

Je formicaria zien er erg mooi uit! Ik ben geinspireerd. Voor een gravende soort zou je een lijst met een metalen rand kunnen pakken.

Ik had een vraag over de lijst met de buitenwereld erop. Heb je daarvoor de glasplaat moeten snijden, of heb je een andere oplossing om de buitenwereld aan te sluiten op het nest? Ik wil dat nest een beetje gaan namaken.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Beste Tim,

De Messor heb ik in de zwarte horizontale lijst zitten. Dit nest is gemaakt van met vezel verstrekt gipsplaat. Dit materiaal is sterker dan Ytong, Ytong is iets zachter maar daardoor wel makkelijker te bewerken. Ik heb voor dit harde materiaal gekozen omdat het zachter is als beton maar harder dan Ytong en daardoor waarschijnlijk minder snel doorgraven zal worden. Daarnaast heb ik de 2 gipsplaten volledig ingepakt in plexiglas waardoor de mieren er niet meer uit kunnen. Omdat het plexiglas is kun je gewoon met een boor een gat boren zodat je met een slang een verbinding kunt maken tussen nest en buitenverblijf. Welke mieren soort wil je gaan houden?

Even wat betreft je vraag. Kijk op de derde foto van onderen dan zie je dat deze bak (gekocht bij Ikea) voorzien is van een platte doorzichtige deksel met witte rand. Ik had liever een zwarte rand gehad maar die was niet te koop dus ik zal hem op termijn zelf zwart moeten spuiten. In eerste instantie voldoet deze deksel nog wel maar op termijn, als er steeds meer mieren in de buitenwereld gaan lopen, moet ik er gewoon een glasplaatje voor laten snijden. Dat komt omdat de deksel twee klips heeft waarmee de deksel vast op de doos geklikt kan worden. Bij ieder scharnier zitten 2 hele kleine openingen en vroeg of laat zullen de mieren deze vinden. Aan talk ben ik nog niet begonnen omdat ik dat niet mooi vind staan, maar misschien ontkom ik er op den duur toch niet aan.

Let op dat je alleen soorten neemt die goed tegen een droog nest kunnen, ik heb nml. nog niet kunnen testen wat vocht in het nest met de gebruikte behanglijm zal doen en of het aangebrachte materiaal zal loslaten. Mocht je een andere lijmsoort kunnen vinden die beter tegen vocht kan en waar je toch goed organisch materiaal ik kunt verwerken dan zou ik dat zeker proberen. Op den duur wil ik wel een opzet gaan maken waarbij de mogelijkheid bestaat vocht in het nest te brengen.

Gr. Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door SirLenz0r »

Ik vind je tweede lijst er enorm gaaf uit zien met die aluminium rand.

Net als anderen ben ik vooral wel geinteresseerd hoe de vochtigheid het doet. Ik ben zelf ook net met mieren begonnen en merk dat het lastig is om in het nest een idee te krijgen of de vochtigheid (+ventilatie!) goed genoeg is. Ik ga je blog dus zeker volgen
Ants never lend, ants never borrow.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Beste Tim,

Ik zag nu pas dat je een suggestie deed om een lijst te nemen met een metalen rand. Dit zou dan volgens jou het graven van Messor soorten tegen gaan. Deze oplossing gaat echter niet werken. Het "aluminium" op de Ikea lijst is geen echt aluminium maar plastic met alu look. Ik heb gelezen dat gravende soorten op termijn door het hout dat voor de lijst is gebruikt, heen kunnen bijten. Je ontkomt er dus niet aan om het nest zelf aan alle zijden met glas of plexiglas in te pakken, anders ben ik bang dat vroeg of laat de mieren aan de zijkant of aan de achterkant van je lijst door zullen breken.

Groeten,

Kenneth
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door Unexisted »

KM schreef: Aan talk ben ik nog niet begonnen omdat ik dat niet mooi vind staan, maar misschien ontkom ik er op den duur toch niet aan.
Een mooie oplossing die ik zelf heb getest is het gebruik van PTFE aangelengd met water. Door het mengen krijg je een doorzichtig goedje dat na aanbrenging nog steeds redelijk transparant blijft. Ik heb persoonlijk een hekel aan deksels. Het staat niet mooi en als je kolonie is uitgegroeid tot in de honderden zo niet duizenden dan is een deksel niet praktisch (afhankelijk van de soort).
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Ik ga PTFE ook maar eens proberen zodra de noodzaak er is. Op dit moment doe mijn kolonies niet eens de moeite om de wanden te beklimmen dus van pogingen om uit te breken is geen sprake, maar wat niet is kan altijd nog komen, nietwaar? Op zich vind ik een deksel, mits er voldoende ventilatie is, niet perse lelijk en een deksel geeft wel 100% garantie dat er niet uitgebroken kan worden als ik met mijn gezin tijdens de zomervakantie lekker ingegraven ben op een zuid europees strand. De ellende van een uitgebroken kolonie wil ik nml. een eventueel planten water gevende buurvrouw niet aandoen!
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door Unexisted »

KM schreef:VRAAG: hebben jullie last van condensvorming op het glas in de Ytong nesten die vochtig moeten worden gehouden? Zo nee, hoe voorkomen jullie dat? Dat wil ik nml. voorkomen in de Foto Lijst Formicariums want geen zich op het nest zou het Formicarium nutteloos maken.

Gr. Kenneth
Condensvorming heeft te maken met een verschil in temperatuur. Er is veel over te vinden op het forum. :)
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb al heel wat artikelen gelezen op dit forum over condensvorming. Het is mij dus bekend dat condens ontstaat doordat het warmte matje je nest op een bepaalde plek opwarmt en de warme lucht die daarbij ontstaat meer vocht in zich kan opnemen (luchtvochtigheid stijgt). Zodra deze zeer vochtige lucht echter in contact komt met de onverwarmde (plexi)glas delen van je nest zal het vocht in die lucht op deze koudere delen condenseren. Dit condens kun je weer laten verdwijnen door op die plek de boel te verwarmen via een warmte matje. Het resltaat zal echter alleen zijn dat het vocht op een ander deel van het nest zal condenseren. Om dat te voorkomen zou je het hele nest moeten opwarmen zodat overal een gelijke temp. is en het vocht dus nergen kan condenseren. Voor de meesten onder ons is dit echter niet haalbaar omdat de formicariums in een koudere ruimte staan (woon of slaapkamer of zolderruimte) dan de temp. van het warmtematje. De enige blijvende oplossing is om de formicariums in een ruimte te zetten die op een constante temp. van bijv. 25 graden wordt gehouden. Het gehele nest is dan op dezelfde temp. waardoor condensatie uitgesloten is. Helaas heeft niet iedereen zo'n hobby kamer ter beschikking.

Wat ik bedoelde met de vraag "of iemand last heeft van condens en, zo niet hoe hij dat dan voorkomt" was of er iemand is die een oplossing heeft gevonden voor het condens probleem behalve nog meer warmte matjes plaatsen. Is er bijvoorbeeld glas te koop met een speciale coating waardoor condens niet kan ontstaan, of is er een goedje in de handel dat je op je (plexi)glas kunt smeren waardoor condens ook tot het verleden hoort? Ik kan mij herinneren dat er vroeger doekjes in de handel waren waarmee je de binnenkant van de voorruit van je auto kon afnemen en dan was je ook direct van je condens probleem af (was nog in de tijd dat airco niet standaard was). Welk goedje zit op die doekjes en kunnen wij dat ook op ons (plexi)glas smeren?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door Floris »

Het hele nest op dezelfde temperatuur is een manier om condesvorming te voorkomen. De andere manier is om de luchtvochtigheid op de koelere plaats af te laten nemen door daar te ventileren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Het hele nest op dezelfde temp. brengen kan alleen als je het formicarium (a) in een verwarmde kamer zet of (b) in een andere afgesloten ruimte (tempex doos) of (c) als je het formicarium helemaal afdekt met warmtematjes. Oplossing a is maar voor zeer weinigen weggelegd. Oplossing b is is zeer onhandig en belemmerd het zicht zeer ernstig. Oplossing c belemmerd het zicht op de kolonie ook ernstig, daarnaast vraag ik mij af of een hoge temp. zoals veroorzaakt door de warmte matjes in het gehele nest door alle mieren wel als prettig wordt ervaren. Veel soorten zitten liever niet pal onder een warmte matje en willen graag de mogelijkheid hebben koelere delen van het nest op te zoeken.

Een Ytongnest dat aan de bovenzijde of zelfs aan alle zijden ingepakt is in (plexi)glas kan niet geventileerd worden en zal dus onder invloed van een warmte matje altijd condensvorming kennen.

Om die reden was mijn vraag of er iets bekend is van glassoorten die een anti condens coating hebben of iets vergelijkbaars. Ik weet niet of het bestaat maar als het bestaat dan zou het een uitkomst kunnen zijn, mits dit glas of goedje niet veel te duur is natuurlijk. Er is mij bekend dat er zoiets bestaat voor brille glazen. Deze glazen hebben een speciale laag die voorkomt dat er op een bril condens kan ontstaan. Maar goed, een duur stukje brille glas is natuurlijk veel te klein om een formicarium van te maken (misschien 1 kamer groot :D )
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Nieuw concept? Foto Lijst Formicarium!

Bericht door ANThousiasteling »

Na al die jaren even weer een up date met betrekking tot dit formicarium (FLF = Foto Lijst Formicarium). Ik gebruik het namelijk nog steeds.

De kolonie Formica fusca was de eerste kolonie die ik in deze lijst heb ondergebracht maar deze kolonie deed het slecht en uiteindelijk is de gyne overleden.
De 2de kolonie was een Messor capitatus maar de aangroei van deze kolonie was heel laag dus daar had ik in dit grote nest niet zoveel lol van. Eruit dan maar weer!
De derde kolonie die er toen ingekomen is was een kolonie Messor barbarus die uit de liggende FLF kwam. Deze kolonie groeide goed maar ik zag steeds meer witte strepen verschijnen in de onderste kamers. Wat bleek, deze mieren smeerden hun witte ontlasting in lange witte strepen op het raam. De onderste kamers waren steeds slechter te bekijken en ik voorzag dat als dit zo door zou gaan het nest er uiteindelijk smerig uit zou komen te zien en niet meer toonbaar zou zijn. Ik heb deze kolonie dus weer uit de lijst gehaald. Ondertussen was deze kolonie echter zo groot geworden dat ik deze kolonie ook niet terug kon zetten in een kleiner verblijf. Gelukkig was mijn "Mijn meest natuurgetrouwe 2 zijdig verticaal Ytongnest" net vrij gekomen. Daar heb ik deze kolonie in gedaan...dat was hele goede beslissing en werd een groot succes, zie hier voor een uitvoerig verslag van dit formicarium: ( http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6512 ).
IMG_8544.jpg
Nu was de lijst weer beschikbaar voor een andere kolonie. Nu wilde het toeval dat ik zomer 2015 op een aantal gynes van het merk Camponotus aethiops stuite. Deze kolonies heb ik laten opgroeien in een aantal reageer buizen en een aantal kolonies bleken hard te kunnen groeien (zie hier de Blog die recentelijk over deze kolonie gestart is: http://www.antforum.nl/viewtopic.php?f=68&t=6922).
IMG_8545.jpg
Het bevochtigen van het nest ging door met een injectiespuit water via de hoofdingang in het nest te spuiten. Dat werkte perfect en het water bleef netjes in de lijst en kon zo rustig in de gipsplaten trekken. Nu is het zo dat juist Camponotus aethiops graag in een wat droger nest wil zitten en dat kwam mij natuurlijk erg goed uit. de omstandigheden in deze FLF bleken erg ideaal te zijn voor deze kolonie want deze kolonie doet het enorm goed. Foto's zal ik zsm toevoegen zodat jullie kunnen zien hoe de kolonie het doet in deze lijst.
IMG_8549.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Plaats reactie