Verticaal Ytong nest, 4 zijdig, compact/ruim

Vragen en info over kunstmatige nesten
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Verticaal Ytong nest, 4 zijdig, compact/ruim

Bericht door ANThousiasteling »

Toch maar verhuizen uit FLF!

Mijn Lasius kolonie loopt erg goed. In 1 maand tijd zijn ze van 30 mieren en nog eens 55 larven en poppen gegroeid naar 110 mieren en 120 larven en poppen. Dat is een verdrievoudiging in 30 dagen. Als het zo goed gaat raak je er toch aan gehecht merk ik. Om die reden heb ik besloten niet met deze kolonie te experimenteren wat betreft vochtvoorziening. Ik wilde namelijk proberen om, tegen alle suggesties in van een aantal forum leden, de kolonie geen vocht in het nest te geven maar alleen vocht dat gedronken kon worden in de buitenwereld. Ik vindt het nu echter veel belangrijker dat ik ervaring opdoe met het succesvol opkweken en houden van een zo groot mogelijke kolonie. Als ik het mij kan veroorloven om een kleine kolonie te verliezen als zo'n test mislukt dan kan ik altijd nog gaan experimenteren. Maar nu even niet!

Om die reden ben ik aan het schetsen gegaan. Het nieuwe formicarium moest aan een aantal eisen voldoen: Klein en compact waardoor het snel te bouwen is, niet veel ruimte innemend en ook nog eens makkelijk te verplaatsen. Ook moest het zeer functioneel zijn wat inhoud dat ik makkelijk vocht moet kunnen toedienen en geen losse buitenwereld met bijbehorende slangen. Verder moest het nest zo gemaakt zijn dat de kolonie er in kan groeien (en dus geruime tijd kan blijven zitten) en het nest aangepast kan worden aan de grote van de kolonie. Verder moest het niet een overwegend Ytong blok zijn maar grotendeels glas en aluminium omdat dit mooi in mijn interieur past. Ook wil ik in eerste instantie geen blad en wortels meer verwerken omdat ik bang ben dat dit gaat rotten als het in contact komt met vocht (ik ga dat later bij andere nieuw te bouwen nesten alsnog proberen). Ik ben fan van verticale nesten omdat deze er heel natuurlijk uitzien en mij erg doen denken aan een nest in de grond waar een dwarsdoorsnede van is gemaakt.

Ik heb een Ytong blok gezaagd van 20 cm hoog, 12 cm breed en 7 cm diep. In alle 4 de zijdes heb ik kamers uitgekerfd waardoor aan alle zijden een nest te zien is. Door het nest rond het blok te laten lopen heb ik een blok met een klein sta oppervlakte (12 x 7 = 84 cm2) maar met een relatief groot nest oppervlakte ((5 + 10 + 5 + 10) x 20 hoog = 600 cm2). 600 cm2 liggend oppervlakte komt overeen met een Ytong blok van 20 cm breed en 30 cm lang de buitenwereld nog niet eens meegerekend. Geen losse buitenwereld betekend dat de bovenkant van het blok fungeert als buitenwereld. Het Ytong blok is aan alle zijden ingepakt in plexiglas en dus ook waterdicht aan de onderzijde. Alle randen zijn afgewerkt met alu profielen. Het plexiglas steekt aan de bovenzijde op alle 4 de zijden 5 cm omhoog uit om een buitenwereld te creëren.

De verdeling van de nestkamers is niet symmetrisch of barok achtig maar volkomen willekeurig. Ik heb de oppervlakte van het blok verdeeld in vakjes van 5 x 5 cm. Eerst is slechts 1 zo’n vakje beschikbaar als nest waardoor de mieren maar 2 kamers ter beschikking hebben. Zodra de mieren eruit groeien kan ik een schotje doordrukken en verdubbeld de ruimte zich doordat er een extra ruimte bijkomt van 5 x 5 cm. Groeien ze daaruit dan kan ik weer via de buitenwereld een schotje doordrukken waardoor er 2 vakjes van 5 x 5 cm. bijkomen (weer een oppervlakte verdubbeling, nu 4 vakjes van 5 x 5cm). Dit kan ik nog 3 keer herhalen (4 vakjes wordt 8. 8 vakjes worden er 16 en 16 vakjes worden er 24). Als ook die vol zijn dan moet de kolonie verhuizen naar een groter Ytong nest. Maar zover zijn we nog lang niet. Om bij de door te breken schotjes te kunnen komen heb ik meerdere nest openingen gemaakt die afgesloten zijn als er nog niet doorgebroken hoeft te worden. Deze schotjes zijn maar 1 mm dik en geven dus bij doorbreken ook niet zo’n rotzooi in het nest.

Als de kolonie de eerste 2 kamers bezet kan ik die kamers gewoon van bovenaf via de buitenwereld vochtig houden. Met dieper gelegen kamers kan dat echter minder goed of ik moet er wel heel veel water ingieten. Daarom heb ik een gat geboord vanuit de buitenwereld dwars door het blok heen naar beneden tot de onderzijde. Daar heb ik een alu pijp in gestopt. Aan de onderzijde van het blok heb ik een ruimte uitgehakt die niet verbonden is met de onderste kamers. Door water in het pijpje te gieten kan ik water laten lopen in het reservoir. Dit water zal dan geleidelijk van onderen opgenomen worden in het blok. Zo is de watervoorziening gelijk aan die in de natuur. Vocht van onderen en warmte en droogte aan de bovenzijde. Omdat er een soort reservoir is gemaakt aan de onderzijde kan deze meer water bevatten dan het blok aan de onderzijde na verzadiging kan bevatten met het doel dat ik met dit reservoir vakanties van 3 weken qua vochtvoorziening kan overbruggen.

Mocht het nest te nat zijn dan kan ik altijd door het plexiglas een gat boren en die kamer voor de mieren afsluiten zodat het vocht daaruit kan verdampen. Ook als de buitenwereld echt te klein blijkt te zijn terwijl het gehele nest nog niet is bezet dan kan ik een gat boren in het plexiglas bij 1 van de onderste kamers een daar via een slang van alles op aan sluiten wat ik maar wil (een grotere buitenwereld, reageerbuisjes met suikerwater etc. etc)

De vocht en voedselvoorziening voor de mieren loopt voorlopig via de buitenwereld.

Omdat ik goed kon zien hoeveel poppen en larven er naar binnen werd gedragen kon ik ook goed tellen hoeveel het er nu zijn. Ik kom op de volgende getallen: 110 mieren, ongeveer 56 eitjes, 49 larven en 69 cocons. Deze kleine kolonie bezet 2 kamers die een inhoud hebben van 3 x 1,5 x 1,5 cm = 7 cm3 x 2 is 14 cm3. Deze ruimte voldoet uitstekend. Niet te vol maar zeker ook niet te leeg. Poppen werden in de onderste kamers gestapeld en de larven en eitjes in de bovenste kamer. Zodra er 30 a 40 mieren bij zijn gekomen ga ik het eerste schotje doorbreken en komen er 2 kamers bij die samen een inhoud hebben van 21 cm3. Daar kan de kolonie dan weer een tijd mee verder, volgens mijn berekeningen moeten ze dan eerst weer 1 tot 2 keer verdubbelen in aantal voordat een volgend deel beschikbaar moet komen. Foto’s van de opzet komen er zsm.

Exact hetzelfde formicarium heb ik gebouwd voor mijn Formica fusca kolonie. Ook zij zijn er blijkbaar heel blij mee. Afschermen tegen het licht doe ik niet. Dit experiment wil ik nog wel aangaan. Als ik de mieren zo bekijk trekken ze zich niets aan van al dat licht. Verduisteren kan altijd nog.

Het wazige goedje aan de bovenkant van mijn buitenwereld is olijfolie. Tot nu toe werkt dat heel goed, je moet er vooral niet teveel op smeren, heel dunnetjes is al voldoende. Als de buitenwereld drukker bezet wordt vraag ik mij af of het nog wel afdoende zal zijn.

Moet je voorstellen dat je plexiglas vervangt door mooi gesneden glas, 2 blokken Ytong van 60 x 20 cm op elkaar (60 x 40 x 7 is mooi groot) en dan met zo'n mooie alu afwerking. Dan een grote kolonie van een paar duizend mieren erin en je hebt iets prachtigs voor op een beurs omdat het van alle kanten te bekijken is. Zo'n blok zou je thuis zelfs nog aan de muur kunnen hangen als een soort levend schilderij.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 08 mar 2017, 11:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Helaas heb ik de foto's in de verkeerde volgorde geplaatst. Dus begin onder aan deze foto serie voor een bouwverslag in chronologische volgorde.
DSC_0424.jpg
DSC_0422.jpg
DSC_0414.jpg
DSC_0419.jpg
DSC_0376.jpg
DSC_0360.jpg
DSC_0357.jpg
DSC_0321.JPG
DSC_0319.JPG
DSC_0315.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Unexisted »

Inspirerend. Mooi gedaan!

Misschien ga ik ook zoiets maken voor mijn Messor barbarus. Aluminium profiel kun je gewoon kopen bij bijv. gamma praxis? En het glas?
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door mpower000 »

Zeer mooi werk!
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Alles gekocht bij de Gamma. Plexiglas 100 x 50 cm a 12,- (dunste doorzichtige plaat), met veel geduld thuis zelf te snijden. Glas haal ik altijd bij de glas handel (liefst een groot handel die ook wel eens een klusje voor wat cash wil doen voor een particulier...als je met enthousiasme uitlegt waarvoor je het nodig hebt dan waren ze tot nu toe erg gewillig), die snijden en schuren de zijkanten van de door mij exact opgegeven maten van benodigde platen perfect, gaten boren is ook geen probleem. Alu profielen a 100 cm. 1,50 a 2,50. En zoals jullie weten kost zo'n Ytong blok ook bijna niets. Voorboren van de gangen en kamers scheelt echt een heleboel werk. Je hoeft het dan allen nog maar te modeleren. Met een frees worden alle gangen en kamers heel glad en strak, zelf vind ik grillige vormen veel mooier. Dus gangen en kamers zijn hobbelig in diepte en breedte. Ook lopen er gangen van de ene zijde van het blok naar de andere zijde. Werksters kunnen dus bijna helemaal rondlopen en hoe je het blok ook neerzet er is altijd wat te zien. Plak je meerdere blokken Ytong aan elkaar dan wordt ook je buitenwereld een stuk groter. Zo zou je ook een kubus kunnen maken, mocht je een soort hebben die een grote buitenwereld nodig heeft dan plak je meerdere niet te hoge blokken aan elkaar. De oppervlakte neemt sterk toe maar je nest omvang veel minder. Behanglijm voor extra zwaar behang ingestrooid met gezeefd turf of metselzand of een combi daarvan werkt ook perfect, zelfs als het vochtig wordt en het staat heel natuurlijk. In de gangen en kamers kun je het niet plakken want dan kan er geen of weinig vocht meer door.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 28 mar 2012, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Heeft iemand nog suggesties hoe ik dit formicarium op welke manier dan ook nog kan verbeteren?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Unexisted »

Wat dacht je van uitbreidingsmogelijkheden? Als ze eenmaal uit hun nest zijn gegroeid dan kun je ze laten verhuizen of je kunt een buis verbinden met het nest.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Tegen de tijd dat ze uit dit nest zijn gegroeid (omdat het nest vol zit met mieren of omdat de buitenwereld te zwaar belast is met veel te veel mieren die buiten willen lopen) maak ik (mits bewezen is dat dit type formicarium goed werkt) gewoon een grotere variant van dit nest en laat ik ze daar naar toe verhuizen. Te denken valt aan een Ytong kubus van 20 cm. hoog en met zijden van 20 x 20 of 30 x 30 cm. Het oude nest kan ik dan weer voor een andere soort gebruiken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door efbi »

Mooi gedaan!
misschien dat ik het ook maak later, maar dan vooral omdat het uitbraakproof is tegen soorten die door Ytong bijten. :)

Je vroeg verbeteringen, ik persoonlijk zou het glas maar net tot de rand laten komen en bovenop het Ytongblok een grotere buitenwereld plaatsen. In hoevere dit mogelijk is ivm stabiliteit weet ik niet.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Omdat het formicarium van plexiglas is voorzien kan ik, mocht het nodig zijn, uitbreiden door in een van de onderste kamers waar nog geen mieren zitten een gaatje te boren en doormiddel van een slangetje er van alles aan koppelen wat ik wil zoals een grotere buitenwereld, buisjes met water of voeding of een extra nest.

Omdat ik dit nest meerdere keren wil gebruiken, mochten de huidige soorten succesvol uit hun jasje groeien tot grote kolonies, heb ik ervoor gekozen om de ytong blokjes in plexiglas in te pakken. Op deze manier zal geen enkele soort mij ontsnappingsproblemen opleveren zoals deze op het forum te lezen zijn (verlies van honderden tot duizenden werksters omdat ze door het Ytong zijn gegraven). Bijkomend voordeel is dat het vocht in de nesten ook niet zo snel verdampt waardoor er volgens mij naar verhouding maar zeer weinig vocht aangevuld hoeft te worden. Een Ytong blok waar alleen de bovenkant van glas voorzien is zal namelijk aan alle kanten zijn vocht verliezen waardoor zo'n blok, als met vergeet water bij te vullen, vrij snel zal uitdrogen.

Een grotere buitenwereld zal het blok erg instabiel maken met een grote kans dat het zal omvallen met alle gevolgen van dien. Als ik de blogs en artikelen zo lees bemerk ik juist dat er problemen kunnen ontstaan als de buitenwereld groot (of te hoog) is in verhouding tot het aantal werksters. Het kan goed zijn dat als het blok helemaal vol mieren zit (zo'n 600 cm2) er zo ongelofelijk veel mieren in het blok zitten dat de buitenwereld (84 cm2) te klein is. Dan kan ik ervoor kiezen de kolonie te laten verhuizen naar een groter nest met in verhouding een grotere buitenwereld of besluiten een extra buitenwereld te koppelen door een extra in/uitgang te creëren zoals hierboven omschreven.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0593.JPG
Nest kamer schema met compartimenten.

Via dit schema wil ik iedereen inzichtelijk maken hoe je een verticaal nest zo kan indelen dat het nest uit compartimenten bestaat die op de gewenste tijd, en naar gelang de groei van de kolonie, qua nestkamers uitgebreid kan worden.

Ik heb de volgende verdeling aangehouden qua kamers: Laten we stellen dat ik voor een beginnende kolonie begin met 2 kleine kamers, na uitbreiding worden dit 4 kamers, dan 8, dan 16 en dan 32 indien de ruimte in het blok dat toelaat. Iedere keer is er dus een verdubbeling van de kamers.

Zoals je op de tekening (is niet op schaal) kunt zien heb ik hier de 4 zijden van een rechthoekig Ytong nest getekend. De maten zouden in werkelijkheid kunnen zijn 7 cm diep (standaard dikte Ytong blok) 20 cm. hoog (ook een standaard hoogte maat) en 10 cm. breedt (zo breed als je het blok zelf afzaagt). Omdat er een alu profiel op alle hoken komt moet je met je nestkamers gemiddeld 1 cm. van de hoeken blijven. Dat geldt voor alle zijden, dus ook onder en boven.

Het eerste wat je tekent zijn de 1 of 2 kleine nestkamers waar de beginnende kolonie eerst een tijdje in zal verblijven. Om deze kamers af en toe te kunnen bevochtigen is er in de bovenzijde van het blok een gat geboord dat niet veel dieper gaat dan de eerste 2 kamers. Deze gang is afgesloten door een propje watten. Door water in die gang te gieten komt het vocht direct in de buurt van de 2 kamers terecht waardoor deze bevochtigd kunnen worden.

Het nest begint op een diepte van zo'n 2 cm. Door een stokje te nemen en in de nestingang te gaan kun je het Ytong schotje dat je hebt laten zitten doorbreken. Zo'n schotje kun je tot ongeveer 1,5 mm. dun maken. Mijn ervaring is dat de rommel die daarbij vrijkomt door de mieren het nest worden uitgedragen. Door het eerste schotje door te drukken komt er een doorgang vrij naar de volgende 2 kamers waardoor de beschikbare ruimte voor de mieren verdubbeld.

Zodra de mieren ook uit die ruimte gegroeid zijn kun je 2de schotje door drukken. De opening naar dit schotje is maar net zo dik als het stokje dat je gebruikt om het schotje door te drukken. Maak je al deze toegangsruimtes even groot als de 1ste nestentree dan wordt je buitenwereld een gatenkaas van grote nestingangen en dat staat gewoon niet mooi. Deze nestingangen en toegangsruimtes dicht je, zolang je ze nog niet nodig hebt, af met een propje watten.

Naarmate er meer compartimenten vrij komen laat ik de kamers ook steeds groter worden. Zoals je op de tekening kunt zien zijn er ook kamers die van de ene zijde van het blok doorlopen naar de andere zijde van het blok. Dat geeft een leuk en speels effect. Van dat soort kamers moet je er echter niet teveel maken omdat het de hoeken van je blok afzwakt. We willen niet hebben dat het blok bijna klaar is en het dan ineens in stukken breekt omdat het te zwak is geworden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Mika »

Ik denk dat het beter is om het eerste, roze compartiment niet onder het blok te laten doorlopen tot tegen de andere gangen naar beneden. Je kan beter enkel de gangen naar beneden laten lopen, en die afsluiten met watjes.

Mieren zijn minder geïnteresseerd in een watje naar beneden, dan in een watje dat lateraal een gang afsluit. Ze gaan eerder het tweede dan het eerste weghalen, waardoor je meer kans hebt dat ze je nest zullen ontdekken, en het gaan gebruiken als afvalbak. Ik heb ook een beetje moeite met de techniek van het doorbreken van gangen, omdat het voor problemen zou kunnen zorgen. Vooral bij de laatste gang zal je al een drukke kolonie hebben. In het onderzoek gebruiken ze soms schroeven om gangen te openen en te sluiten, dan wel van plastic nestgedeelten. Het zijn natuurlijk mineure opmerkingen. Voor hetzelfde geld werkt het zo wel.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Mika »

Nu ik het stuk op foto heb gezien vind ik het veel beter!
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Ik begrijp je niet helemaal goed, maar dat ligt zeer waarschijnlijk aan mij. "Stuk op foto gezien" bedoel je daar de foto van het ytongnest mee of bedoel je het schema?

Ik kon uit je vorige bericht van 28-3 niet opmaken of je wist dat de tekening een uitgeklapte versie was van alle zijden van een rechthoekig ytong blok en dat de kant waar de watjes zitten de bovenkant van het nest was. Op dit moment (maar dat kan zijn omdat de kolonies nog relatief klein zijn) hebben geen van mijn kolonies interesse in de watjes getoond die worden gebruikt ter afsluiting, ongeacht hoe ze in het blok zijn verwerkt (naar beneden of lateraal). Bij een grotere kolonie kan dit echter anders worden. We zullen zien.

Wat bedoel je met "dat je moeite hebt met de techniek van het doorbreken van gangen, omdat dit voor problemen zou kunnen zorgen". Heb ik soms een probleem over het hoofd gezien? Ik kijk uit naar jullie tips en op of aanmerkingen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Mika »

Neen, ik neem aan dat dit het schema is, van het blok dat je eerder gepost had? Ik had dat nest nog niet gezien.

En de methode met de schotjes zal zo wel werken.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

DSC_0556.JPG
DSC_0559.JPG
DSC_0557.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Mika »

Ik vind dat je toch goed geslaagd bent in het ontwerpen van een mooi formicarium, dat niet te zeer stoort in een woonkamer! Want vindt je vrouw ervan?
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Ze mogen blijven staan... "gelukkig".

ps. (zo waar een kort antwoord, 't is een wonder)
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Ik heb nog eens goed nagedacht over het nestkamer schema en ik zag nog wel wat mogelijkheden tot verbetering.

In het eerste schema krijgen de mieren na het doorbreken van het eerste schotje niet alleen 2 kamers erbij maar ook een hele lange gang die helemaal rond het blok loopt. Ook dit is teveel ruimte. In het volgende schema is dat probleem ondervangen. Door een schotje door te breken komen er alleen wat kamers bij samen met een klein stukje gang.

Ik hoop dat jullie je er je voordeel mee kunnen doen als je een verticaal Ytong nest gaat maken dat aan 4 zijden nestkamers heeft. Natuurlijk kun je dit schema ook gebruiken bij nesten die maar aan 1 zijde kamers hebben.
DSC_0655.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Dit komt uit mijn Pheidole blog maar omdat het specifiek met nestbouw te maken heeft vermeld ik het hier ook maar even. Soms wil je Ytong een bepaalde kleur geven. Ik heb dit geprobeerd met stoepkrijt en tot nu toe is mij dat goed bevallen. Eerst moet je goed krijten, dan met je vingers de kleurstof inwrijven en dan het losse stof wegblazen of opzuigen (wegblazen kun je zelf, opzuigen zou ik...als je slim bent...met een stofzuiger doen en niet zelf :lol:). Onder invloed van vocht zal de kleurstof in het Ytong trekken, het wordt dan wel iets lichter van kleur. Voordeel is dat stoepkrijt erg goedkoop is, in allerlei kleuren beschikbaar is (dus mooi gemengt kan worden tot andere kleurcombi's) en makkelijk aangebracht kan worden. de grove buitenstructuur van het Ytong wordt zo ook zichtbaar, volgens mij best een leuk effect. Een voorbeeld van hoe het er uit ziet zie je hier onder. Dus mensen, laat het kind in je wakker worden...krijten maar!
DSC_0723.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Elan »

Ziet er allemaal leuk uit, krijg er zeker wel wat inspiratie van!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Succes met het knutselen in de toekomst. Als je ergens tegenaan loopt hoor ik het graag, ook als je punten van kritiek of verbetering hebt.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Je nesten zien er mooi uit, ik ben ook een verticaal nest aan het maken (geïnspireerd door jou), alleen heb ik een ytong-blok van 20x15x10. Ik vroeg me af hoe diep ik de gangen en kamers moet maken, dat kan ik niet goed zien op de foto's.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Hoe diep je de kamers maakt bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Ik zou het laten afhangen van de grote van de kolonie en de groeisnelheid van de soort. Vertel eens, welke soort wordt het en hoe groot zal de kolonie zijn als ze moeten verhuizen naar het blok? Ga je gebruik maken van een warmte matje?

Ik zorg er meestal voor dat er maximaal 2 kamers zijn, ieders op een eigen zijde van het blok, waarbij iedere kamer de aanwezige kolonie nog net kan bevatten (dus eigenlijk krijgen ze 2x zoveel ruimte als dat ze hadden in de reageerbuis). De verbindingsgang tussen deze 2 kamers moet niet te lang zijn anders wordt ook deze ruimte als een extra kamer gezien. Zo kun je 1 kamer verwarmen met een matje terwijl de andere koeler blijft. Ook kun je 1 kamer vochtig houden en de andere droog. De vorm van de kamers kan ik voor je uitschetsen en zal ik zsm. in dit artikel plaatsen.

Ik hoor graag je antwoord op de gestelde vragen.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Ik heb bij antstore, de Lasius Niger besteld (koningin + 26/50 werksters), ik ga voor de Lasius Niger geen warmte mat gebruiken, ik las hier op het forum dat dat niet nodig was, dus ik wil eerst kijken hoe ze het zonder doen. Ik ben met het nest uitgegaan van jouw eerste tekening, 2 kamer en dan 4, dan 8 enz. Ik had helaas al een gang rondom gemaakt voordat ik je tweede tekening had gezien en had gelezen dat dit teveel ruimte biedt. Bij het tweede nest dat ik voor mijn zoon wil maken, gebruik ik je tweede tekening. We willen dan een ander soort mier, maar we zijn er nog niet uit welke soort het wordt.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Sorry dat het artikel wat betreft de gang rondom wat vaag is, ik ga het aanpassen. Weetje, dat artikel is ontstaan op basis van voortschrijdend inzicht en die lange gang bleek later toch niet zo goed te zijn.

Je kunt de gang nog afsluiten door een extra nestingang te maken en daar dan een propje watten in te drukken die niet alleen de nestingang maar ook de gang die rond je blok loopt afsluit. Lasius werksters zijn niet zo groot dus ik zou de gangen niet te diep maken (dit ivm. de zichtbaarheid van de mieren en het extra werk dat je met diepe gangen alleen maar hebt). Ik zou in eerste instantie zeggen 1,5x zo diep en 2x zo breed als dat de gyne is (dus ongeveer 6 mm breed en 4 mm diep), zij kan zich dan in elk geval goed verplaatsen en de werksters kunnen dat dan natuurlijk ook makkelijk gezien hun formaat.

Naarmate je met de grotere compartimenten bezig gaat kun je ervoor kiezen om nestingangen, gangen en kamers breder en dieper te maken, maar doe dat niet te snel. Liever allemaal iets te krap en dat je op den duur weer een nieuw nest moet maken maar dan over de ervaring van de groei van deze kolonie kunt beschikken dan dat je alles veel te groot maakt en de kolonie verzuipt in je nest en maakt er een zootje van door ruimtes als rommelkamer te gaan gebruiken. De groei van je kolonie in een veel te groot nest valt dan ook lang niet zo op waardoor je de indruk hebt dat er een hele tijd totaal niets gebeurd. In een nest met kleine kamers in het 1ste en 2de compartiment valt de groei dan veel sneller op.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Bedankt voor je advies, ik zat er zelf ook al aan te denken om de gang af te sluiten met een propje watten. Ik ben erg onder de indruk van jouw nesten, ze zien er mooi en verzorgd uit, en het werken met schotjes is echt een heel goed idee, je hebt er goed over nagedacht.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door ANThousiasteling »

Ach er is altijd ruimte voor verbetering, en de uiteindelijke groei van de kolonie moet bewijzen dat de opzet geslaagd is. De tijd zal het uitwijzen. Voor nu ga ik maar eens slapen gezien de tijd. Succes met je eerste kolonie. Ik zal de tekening zsm up loaden.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto, maar ik wilde mijn eerste nest laten zien. Ik moet het nog schoonmaken, maar ik ben niet ontevreden over het resultaat van mijn eerste nest.
2012-05-08 14.21.56.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Gebruikersavatar
Yohann
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2012
Locatie: Omg. Roermond
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Verticaal Ytong nest, 4 zijdig gebruikt, zeer compact/ruim.

Bericht door Yohann »

Hallo Kenneth, hoe bevochtig jij het nest van bovenaf zonder dat er paniek uitbreekt?
-Formica Sanguinea
-Lasius Niger
-Lasius Flavus
-Myrmica Rubra
Plaats reactie