Mieren kweeknest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Mieren kweeknest

Bericht door SirLenz0r »

Hoi Allemaal,

Ik was vanmiddag weer in een knutselbui en dacht ik ga iets maken waar ik mijn jonge koninginnen met kroost eten kan geven zonder dat ik een reageerbuisje hoef op te pakken (veel schokken, vinden ze niet leuk).

Wat ik heb gedaan, ik heb bij de bouwmarkt een klein assortimentdoosje gekocht (€1,99) en een aluminium buisje.

Het aluminium buisje is de perfecte maat voor de doorzichtige slang die ik wel eens gekocht heb bij antstore (10mm binnenmaat dacht ik).
Deze doorzichtige slang past weer precies op een reageerbuisje.

Het deksel van het doosje is beplakt met rode folie, zodat als ik het open heb staan, de buizen donker zijn (voor zover ik weet vinden de messor barbarus het dan donker, lasius niger niet).

Afbeelding

ps: Let op met boren: het kunststof breekt erg snel!!
Ik heb in 3 stappen (steeds iets dikker) geboord, maar had beter in 4 stappen gekund!
Vandaar dat ik een beetje heb moeten knoeien met kit.


Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden
Laatst gewijzigd door SirLenz0r op 27 jul 2012, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Kweeknest

Bericht door Lvet »

Erg handig gemaakt dit! Een mooi, vast geheel zodat je het eventueel ook makkelijk kan verhuizen.
Alleen, waarom heb je gekozen voor een aluminium buisje? Als ze daarin gaan zitten heb je er geen zicht op. Kun je niet beter een doorzichtig kunststof buisje gebruiken?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kweeknest

Bericht door SirLenz0r »

Lvet schreef:Erg handig gemaakt dit! Een mooi, vast geheel zodat je het eventueel ook makkelijk kan verhuizen.
Alleen, waarom heb je gekozen voor een aluminium buisje? Als ze daarin gaan zitten heb je er geen zicht op. Kun je niet beter een doorzichtig kunststof buisje gebruiken?
Dank :)

Ik heb gekozen voor een aluminium buisje omdat ik dat nog had liggen en de bouwmarkt niks doorzichtigs van kunststof had.
Mijn vermoeden was dat de mieren, zolang het er donker blijft, toch het liefst tegen het watje aan blijven zitten.

Omdat het nog wat nieuw is, ben ik inderdaad af en toe eventjes een koningin kwijt, waardoor ik meteen in paniek schiet ;)
Dus dat is nog een puntje van verbetering
Ants never lend, ants never borrow.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Kweeknest

Bericht door ProXi »

Je kan ook gaatjes branden in plaats van boren. Dan is handiger dan boren in plastic.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kweeknest

Bericht door Phantom »

ProXi schreef:Je kan ook gaatjes branden in plaats van boren. Dan is handiger dan boren in plastic.
Of boren met een diamanten slijpsteen. Het is een pain in the ass om de gesmolten stukken plastic van je slijpsteen te verwijderen, maar van breuken heb je geen last.
Gebruikersavatar
Elan
Lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 oktober 2010
Locatie: Wageningen, NL
Gender:
Leeftijd: 37

Re: Kweeknest

Bericht door Elan »

Dit ziet er uit als een heel leuk uitgewerkt idee waar ik zelf ook wel vaker mee heb gezeten.
Wat me alleen niet meteen duidelijk is, is hoe je de anti-uitbraak bij de buitenwereldjes regelt. Zou je daar nog even op in kunnen gaan?
Gebruikersavatar
SirLenz0r
Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 januari 2012
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kweeknest

Bericht door SirLenz0r »

Ik heb de randen volledig ingesmeerd met parafine olie.

Omdat er nog niet echt sprake is van een kolonie (de eerste jongen beginnen nu uit te komen), komen ze sowieso nog niet veel buiten de donkere en vochtige reageerbuis.
Ants never lend, ants never borrow.
Plaats reactie