Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Vragen en info over kunstmatige nesten
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Bericht door McK »

Automatisch versus handmatig Ytong bewerken
Iedereen die ooit al eens een Ytong-formicarium in elkaar heeft geknutseld weet hoe tijdrovend en frustrerend dit kan zijn, maar wanneer het eindresultaat is bereikt en de kolonie zich tevreden nestelt in hun nieuwe leefruimte, verdwijnen alle negatieve gevoelens en wordt er een zucht van opluchting geslaakt. Nochtans gaan er altijd slechte gevoelens blijven hangen en heeft men doorgaans geen zin om aan een volgend nest te beginnen.

Er bestaan twee manieren om een Ytong-nest te maken, handmatig met beitel en hamer of automatisch met een frees. Elk heeft zijn voor- en nadelen, met de hand is nog altijd de goedkoopste manier en geeft ook een persoonlijke toets aan het nest aangezien je er vele uren met doorbrengt. Hou hier wel rekening met pijnlijke vingers en spierpijn in de pols door het kloppen op het blok, na een tijdje begin je gefrustreerd te geraken en in een onbewaakt moment breekt het eerste muurtje af. Even een stille schreeuw slaken en je werkt tegen je goesting verder waardoor je lakser wordt omdat je wil dat het af is, maar dan sla je met een verkeerd geplaatste slag per ongeluk je blok in tweeën en gooi je het blok naar de andere kant van de kamer. Poging nummer twee zal voor een andere keer zijn.

Maar wat dan met automatische hulpmiddelen? Hier zijn enkele voordelen aan gebonden aangezien het zeer snel en precies gaat, na een tijdje zit je natuurlijk wel onder het witte stof waardoor je met een vreselijk mondmasker moet gaan rondlopen en je na een tijdje high wordt van het zuurstoftekort. Af en toe springt er zelfs een stukje weg dat uiteraard recht in je oog belandt, dus moet je een beschermingsbril opzetten die vreselijk pijnlijk is aan de oren en in combinatie met het stof en het mondmasker lijk je meer en meer op een groepslid van een death metalgroepje. Wanneer je dan natuurlijk ook gefrustreerd begint te geraken door de verschillende hulpmiddelen, kan het altijd zijn dat de machine het plots begeeft en je op zoek moet gaan naar de oplossing om dan uiteindelijk vast te stellen in de handleiding dat de frees niet langer dan twintig minuten mag werken met een pauze van tien minuten tussen elke sessie.

Eigenlijk maakt het dus niet uit welke manier je verkiest, je zal altijd weinig moed hebben om later aan een nieuw nest te beginnen waardoor je je kolonies veel te lang in een erbarmelijk buizennest laat zitten.
Automatisch

Materiaal
Afbeelding

Eindresultaat
Afbeelding

Voor -en nadelen
  • + snel
    + efficiënt
    + nauwkeurig

    - duur materiaal
    - stroomverbruik
    - stof en wegspringende stukjes
Handmatig

Materiaal
Afbeelding

Eindresultaat
Afbeelding

Voor -en nadelen
  • + goedkoop
    + persoonlijke toets

    - tijdrovend
    - frustrerend
    - pijnlijke vingers
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Mika »

Een goede beschrijving van de gedachten rond het beslissen om weer maar eens een nieuwe Ytong te beginnen.

Ik boor gaten, en werk die nadien bij met beitels. Ik vind dat het redelijk snel gaat, en zie er toch nog elke keer tegen op.

Sowieso heb je gelijk om een bril en mondmasker te gebruiken, ik doe dat ook steeds bij frezen en boren.
DUCKDUCKGO!
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Shadowsong »

Hehe, ik heb nog maar 2 ytong blokken gemaakt en denk al "omg dat wordt leuk voor de volgende".

Misschien toch ook maar een stofmasker gebruike,
doe het wel handmatig maar moet na een tijd toch wel dikwijls niezen :roll:
Antlord
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Antlord »

Ik heb zelf nog maar twee ytongnesten gemaakt en dus heb ik er nog niet veel ervaring mee
maar naar mijn mening is het toch makkelijker als je de ytong alvorens ze uit te kerven
vochtig maakt.
Op die manier krijg je geen stof in je ogen en is het ook minder vermoeiend want de ytong is zachter.
Je hebt natuurlijk wel het nadeel dat het om deze reden ook gemakkelijker afbrokkelt, maar als je
voorzichtig te werk gaat is er geen probleem.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door McK »

Antlord schreef:maar naar mijn mening is het toch makkelijker als je de ytong alvorens ze uit te kerven
vochtig maakt.
Dat heb ik ook ooit eens geprobeerd, maar dan wordt het echt veel te broos, als ik dan gaten boor om het plexiglas vast te zetten dan breken er overal stukken af.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Mika »

Je kan maar toch beter een (goed!!) mondmasker gebruiken. Er zit toch een 20% zand in Ytong. De fabrikant beweert dat dit zand niet vrij kan ingeademd worden, en zeker onder de normen blijft bij het zagen van Ytong, maar er wordt niets vermeld over het boren en frezen in Ytong.

Zandstralen met zand is verboden, omdat de 'actieve' oppervlakken van gespleten zandkorreltjes stoflong kunnen veroorzaken. Volgens de fabrikant zal er weinig splijting van zandkorreltjes optreden. Bljkbaar zouden die dus als het ware verpakt zitten in een 'kalksteen jasje'.

In elk geval is een goed mondmasker aan te raden, toch zeker als je enkele tientallen nesten na elkaar maakt.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door McK »

Zelf gebruik ik de mondmaskers van 3M, deze zijn zeer zacht en licht.

Afbeelding
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door mpke »

Ik boor ook eerst allemaal gaten uit en breek daarna de ruimtes tussen de gaten af met een schroevendraaier, en dat werkt goed!
In kroatie heb ik ook eens iets anders geprobeerd, een hele dikke korte boor gebruiken.
Dit gaat ook erg goed, gewoon met die boor over de ytong bewegen en je krijgt kamers :D
Dit gaat snel en gemakkelijk.

groetjes
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Miko
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 juli 2008
Locatie: Appingedam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Miko »

Zo kun je dus ook een dremeltje gebruiken. Hier doe je dan zo een stenen kopje op. Werkt ook makkelijk, alleen wat je niet hebt, is dat je de diepte in kan stellen wat je met vrezen wel weer kan. Maar werkt wel makkelijk. Het is wel wat minder voor je apparatuur want dit is bij mij na 3 nesten van ± 60 x 30 cm nesten maken wel kapot.
Laatst gewijzigd door XToF op 16 mar 2009, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletters
Grz Sander -- Miko
Momenteel:
2x Pheidole palidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door XToF »

Ik ben geen favoriet van het bewerken van Ytong met een Dremel. Die toestellen zijn niet krachtig genoeg. Zoals je zelf aangeeft, kan de apparatuur hier erg onder lijden.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Tim »

Ik heb 1 Ytong nest gemaakt pas, maar vond het helemaal niet bewerkelijk of moeilijk. Ik zou met veel plezier nog een nest maken. Ik heb mijn nest in een Ytong blok van 20cm bij 30cm en het overgrote werk gedaan met een beitel en hamer. Ik denk dat ik bij elkaar zo'n 2 uur bezig ben geweest met bikken om het nest te maken. Verder gaat het bewerken zo makkelijk, dat ik er heel geen pijnlijke handen of spierpijn aan over gehouden heb.

Dus het hoeft niet altijd drama te zijn :)
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door McK »

Maak maar eens 8 nesten na elkaar, dan zal je het wel voelen :D
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 januari 2009
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Tim »

Hehe, wie maakt er dan ook 8 nesten achter elkaar? :mrgreen:
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door McK »

Mensen die niet alle tijd van de wereld hebben :P
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Floris »

Hoe netjes en gemakkelijk gaat het op maat zagen van een blok Ytong met een handzaag?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Phantom »

Dat gaat best goed, maar neem wel een botte/oude; je zaag wordt heel snel bot. Ik raad je dan wel aan om een lijntje neer te zetten als referentie.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door mn »

Floris schreef:Hoe netjes en gemakkelijk gaat het op maat zagen van een blok Ytong met een handzaag?
Ik zit meestal direct schuin. Het makkelijkste vind ik gewoon met de bijtel het stuk er af kloppen. Eerst wel kleine stukjes bijtelen over de gehele lengte.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door jeffrey432 »

Zagen gaat bij mij wel vrij snel en is ook zeer glad dan.

Maar ik maak me nesten ook gewoon met frees en natuurlijk met mondkapje en bril.
De hele schuur zat vol met stof :P ( nadeel dus )
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Phantom »

jeffrey432 schreef:Zagen gaat bij mij wel vrij snel en is ook zeer glad dan.

Maar ik maak me nesten ook gewoon met frees en natuurlijk met mondkapje en bril.
De hele schuur zat vol met stof :P ( nadeel dus )
Buiten doen, sommige apparatuur kan ook niet zo goed tegen dat stof, dus ik vermijd ytong bewerken in de garage/schuur.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door jeffrey432 »

Hmmm ja dat kan ook:P maar ik hoef eerst niks meer te doen heb 3 ytong nesten eerst klaar staan :D
2x Lasius Niger
Gebruikersavatar
MarkBloemberg
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 augustus 2009
Locatie: Ede
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door MarkBloemberg »

Ik heb 1 nest gemaakt van 50cm x 20cm met handgereedschap. Deed alles buiten dan heb je veel minder last van stof. Deed er zo'n 10 uur over om het geheel af te krijgen. Dit kan komen omdat mn kat steeds op het blok ging zitten -.-
1x L. niger
1x M. barbarus
10X Pheidole megacephala
15X Anoplolepis gracilipes
1X Oecophylla smaragdina
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Harm »

Ik heb voor donderdag ook een portie handwerk gepland staan. Ivm de ingewikkeldheid van mijn nest zal het wel aardig wat tijd gaan kosten ;)
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
MarkBloemberg
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 augustus 2009
Locatie: Ede
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door MarkBloemberg »

Leg ns uit Harm? Wat zijn de plannen? Ben nieuwsgierig :P
1x L. niger
1x M. barbarus
10X Pheidole megacephala
15X Anoplolepis gracilipes
1X Oecophylla smaragdina
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Automatisch Vs Handmatig

Bericht door Harm »

Beter bekijk je de foto's als het klaar is. Uitleggen wordt nogal lastig. Zonder tekening begrijp ik het zelf niet eens ;)
When in doubt, C4
kjeld13

Re: Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Bericht door kjeld13 »

Ik gebruik zelf een dremel. Het werkt perfect. Na 3 uur heb je een nest van 60x30 af en veel mooier dan handmatig gemaakt.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Bericht door Floris »

Die frees, is dat volgens de fabrikant een bovenfrees voor hout?
Heb je daar dan nog kop voor beton voor nodig?
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Bericht door XToF »

Ytong is veel zachter dan hout. Al de frezen die ik gebruik zijn houtfrezen.
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Bericht door jofriek »

Ben ik nou zo handig of... :P

Ben aan mijn eerste nest begonnen en maak gebruik van een driehoekig verfafschraper. Deze heeft iedereen wel tussen de verfspullen zitten denk ik. Door eerst met de punt over de getekende lijnen te gaan creëer je al een basis waarbinnen je werkt. De lijn volgen is niet zo moeilijk mits je een beetje een vast hand hebt en misschien is het gemakkelijker met een mal erbij gemaakt van karton o.i.d. Vervolgens ben ik rustig begonnen met het uitdiepen door simpelweg met de punt over het y-tong te gaan. Dit gaat heel gemakkelijk en het stuift totaal niet. ook is het heel gemakkelijk om de wanden recht te maken door het op de volgende manier de doen:

Afbeelding

Door de rechte kan van de schraper haaks op de wand te zetten kan door simpel duwen al een loodrechte wand verkregen worden. het puin zal gewoon afbrokkelen en dit kun je wegblazen of opzuigen net wat je wilt.

Ik heb een kamer en 2 gangen gedaan in ongeveer 10 min dit in ongeveen 1/5 van de y-tong van 20 bij 20. Dus ook redelijk snel en totaal niet vermoeiend of moeilijk.

Ik zal speodig een foto plaatsten van het resultaat want het resultaat op de foto van degene die dit onderwerp geopend heeft, is inderdaad niet mooi. Het resultaat dat ik hiermee behaal is zeker vergelijkbaar met de frees.

Morgen komt de foto :P
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Bericht door ProXi »

Ik vind een Ytong nest bouwen ook best wel aardig wat werk. Maak ze altijd in de zomer als het een mooie warme dag is in de tuin. Ik doe zelf altijd een combinatie van handmatig (de kamers) en een boormachine voor de gangen :P Aangezien ik niet van zonnen hou pik ik zo toch wat zonnestralen ook op :P

Ik ben niet zo handig en moet zeggen ben best trots over de Ytong resultaten. Vooral mijn grootste ytong nest is toch wel een groot succes te noemen. Het is alleen jammer dat hij een beetje vies begint te worden nu op een paar plekken. Ik ben ook een van de weinigen met een verticaal nest geloof ik :P

Mijn buitenwerelden zijn minder mooi en goed. Eigenlijk zijn deze erg beperkt helaas. Ik heb een mooie aquarium maar die is niet geschikt voor mijn L. nigers. Omdat ik geen Fluon heb moet ik het doen met bakjes van de chinees als buitenwereld die ik afsluit. Nu de kolonie groter en groter wordt, wordt dit alleen beetje problematisch met verschonen :P Heb nog geen goede oplossing helaas:p

Afbeelding
Mijn verticale nest.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Ytong bewerken: automatisch vs. handmatig

Bericht door Everio »

Waar zagen jullie mee?

Ik had vandaag een setje freesjes gekocht en een handzaag universeel.

Ik fanatiek aan de weer, de zaag was bij een sneede van 1,5 cm diep en 10 cm lang bot. Maar dan ook echt bot!! :(

En de freesjes had ik op de bovenfrees gemonteerd en dit geprobeerd maar ik kreeg eerder schroeiplekken dan wat anders.

Tips? Anders is het wel erg duur elke keer! (A)
Plaats reactie